• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svårt att söka

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ofta har vi (och andra) roligt åt särskrivningar av olika slag, och alla vet vi ju att det är skillnad mellan en röd hårig sjuk sköterska och en rödhårig sjuksköterska …

Men särskilt roligt blir det inte när vi i framtiden ska söka bland gamla inlägg efter ordet ”sjuksköterska” och missar alla inlägg som innehåller ”sjuk sköterska”.

Ett nu aktuellt exempel gäller val av fett för smörjning av bakaxel.

Alco, som det stavas i trådens rubrik, var ett bilmärke som tillverkades av ett dotterbolag till American Locomotive Company i Providence, Rhode Island i USA i början av förra seklet.

Alko, som är en annan vanligt förekommande stavning, är ett finländskt företag som bl.a. säljer hojtarolja för smörjning av munlädret.

Al-Ko är det företag som bl.a. tillverkar chassier och chassidetaljer för husvagnar och husbilar.

Med lite större noggrannhet vid stavningen underlättar vi för dem som i framtiden vill söka bland det vi skrivit.

Pålle

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ofta har vi (och andra) roligt åt särskrivningar av olika slag, och alla vet vi ju att det är skillnad mellan en röd hårig sjuk sköterska och en rödhårig sjuksköterska …

Men särskilt roligt blir det inte när vi i framtiden ska söka bland gamla inlägg efter ordet ”sjuksköterska” och missar alla inlägg som innehåller ”sjuk sköterska”.

Alco, som det stavas i trådens rubrik, var ett bilmärke som tillverkades av ett dotterbolag till American Locomotive Company i Providence, Rhode Island i USA i början av förra seklet.

Alko, som är en annan vanligt förekommande stavning, är ett finländskt företag som bl.a. säljer hojtarolja för smörjning av munlädret.

Al-Ko är det företag som bl.a. tillverkar chassier och chassidetaljer för husvagnar och husbilar.

Med lite större noggrannhet vid stavningen underlättar vi för dem som i framtiden vill söka bland det vi skrivit.

Pålle

Jag antar att TS, i nämnd tråd inte vet hur Al-ko skrivs, och det kan ju inte bara vara jag som har dyslexi som skriver ofta fel...

Sen känns det konstigt när andra medlemmar inte fattar att om man är medlem i en förening för husbilar så är det ganska så säkert att TS fråga inte gäller en gammal amerikansk bil från början av förra seklet... :swoon:

Vidare kan man ju undra vad ett svar som detta har med TS fråga att göra...
.... hojtaolja för att smörja munlädert..:swoon:

Detta tycks blir vanligare och vanligare i hbk forumet att om någon skriver fel.... Att de då får en "knäpp på näsa" i ett svar från annan medlem...

Kanske man själv tyckte att svaret var roligt.:rolleyes:..
Däremot hade svaret varit bättre om man började typ såhär.... Alco.... Menar du Al-ko chassi, för Alco är något helt annat så som xxxxx.. Xxxx.... Osv.

Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Pålle
Jag har också dyslexi. Jag vet att det är många fler som har det.
Stavningen blir inte alltid rätt. Även grammatiken blir fel ibland.

Att tycka att det är roligt med särskrivningar av olika förstår jag inte.
Att du skriver så gör med all säkerhet att en del inte vågar skriva här.

Ju fler som skriver här på forumet ju bättre är det.

Dyslexi från födseln
/Åke

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har också dyslexi. Jag vet att det är många fler som har det.
Stavningen blir inte alltid rätt. Även grammatiken blir fel ibland.

Att tycka att det är roligt med särskrivningar av olika förstår jag inte.
Att du skriver så gör med all säkerhet att en del inte vågar skriva här.

Ju fler som skriver här på forumet ju bättre är det.

Dyslexi från födseln
/Åke
Jag tycker inte att det är ni relativt få med dyslexi som behöver ta åt er, det är väldigt många av oss som inte har det, som slarvar med sådant här.
Men visst har Pålle en poäng, med lite mera ansträngning från oss alla blir ju forumet både lättare att läsa och att söka i!
En annan sak som skulle öka läsbarheten i vissa inlägg är ju att använda stor bokstav i början av en mening och punkt när den slutar, så att det inte bara blir en textmassa som är nästan oläsbar.
Jag har f.ö. sett att vissa med dyslexi skriver det i undertexten på sin signatur permanent, då behöver ni ju inte känna er utsatta när det kommer
tankar om rättstavning m.m. för då vet ju övriga som läser texten.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
För att få en trevligare stämning i forumet och för att inte skrämma bort vissa medlemmar från att skriva skulle jag uppskatta om de som har synpunkter på hur andra stavar eller uttrycker sig hellre "rapporterar" detta än att själva gå in i olika trådar med sina pekpinnar.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tillhör också dem som kan åstadkomma märkliga stavningar ibland. För att undvika alltför tokiga tolkningar läser jag alltid igenom mina inlägg minst en gång innan jag skickar dem.
Det brukar jag också göra... Ibland läser jag sen om inlägget samma dag... Och även nästa dag... Ändå kan jag hittar fel nästa gång jag läser inlägget....:twitcy:

Utan computer eller mobilen hade jag aldrig vågat skriva något...
När jag hade firma så skrev min fru alla som berörde firman... Jag berättade hon skrev.. .:twitcy:

Jag köpte tidigt en ny dator på 100 (var det MHz då)... Sen hjälpte hon mig med word...

Än i dag försöker jag lära mig när skall jag ha punk eller komma tecken.... Antar att det går lite bättre idag än då.. ;)

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Som Muskatten skriver...problemet ligger just i att även om man läser igenom flera gånger så är det svårt att se eventuella fel.
Själv använder jag uttrycket.... läs o skrivproblem . Men många säger dyslexi... som snarare är ett namn på en diagnos.
Läsproblem och skrivproblem. Det syns tydligare i det skrivna, i text att något är felstavat . Till " dyslexi " hör inte grammatiska fel.
Det är inte så att vissa har " dyslexi" och andra har det inte. Utan det är en fallande skala från de som får höga poäng på ett test ner till de som får låga. Någonstans får man dra en gräns....o då talar man om läs o skrivproblem eller " dyslexi " eller kan man säga dyslektiska problem... men en tydlig gräns finns inte. Alla människor känner ibland sig osäkra på hur ett visst ord stavas. Jag tror att en del som påstår att jag " har dyslexi " mest själva tycker så men möjligtvis skulle hamna på lite lägre poäng på ett test. Skalan är fallande...
För att ett test ska bli användbart behöver det va standardiserat, utprövat och försett med en stanine skala. När jag googlade lite hittade jag ganska mycket som är mycket tvivelaktigt !
En stanineskala visar en normalfördelning och ger poäng mellan 1 ( lågt) och 9 ( högt).
..................
AL-KO och huruvida man kan stava till detta har i stort sett inget med " dyslexi" att göra. Detta är ett varumärke som själva valt att bli stavat på detta sätt.
......................
För den intresserade, o särskilt till de som " har dyslexi" har jag valt ut en länk som jag tycker är rätt o riktig.
Läs under punkt 1.... det är de vanliga problemen som utmärker " dyslexi "
Bristande fonologisk medvetenhet ...
att utelämna ljud ( bokstäver) att kasta om bokstavsföld...

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som Muskatten skriver...problemet ligger just i att även om man läser igenom flera gånger så är det svårt att se eventuella fel.
Själv använder jag uttrycket.... läs o skrivproblem . Men många säger dyslexi... som snarare är ett namn på en diagnos.
Läsproblem och skrivproblem. Det syns tydligare i det skrivna, i text att något är felstavat . Till " dyslexi " hör inte grammatiska fel.
Det är inte så att vissa har " dyslexi" och andra har det inte. Utan det är en fallande skala från de som får höga poäng på ett test ner till de som får låga. Någonstans får man dra en gräns....o då talar man om läs o skrivproblem eller " dyslexi " eller kan man säga dyslektiska problem... men en tydlig gräns finns inte. Alla människor känner ibland sig osäkra på hur ett visst ord stavas. Jag tror att en del som påstår att jag " har dyslexi " mest själva tycker så men möjligtvis skulle hamna på lite lägre poäng på ett test. Skalan är fallande...
För att ett test ska bli användbart behöver det va standardiserat, utprövat och försett med en stanine skala. När jag googlade lite hittade jag ganska mycket som är mycket tvivelaktigt !
En stanineskala visar en normalfördelning och ger poäng mellan 1 ( lågt) och 9 ( högt).
..................
AL-KO och huruvida man kan stava till detta har i stort sett inget med " dyslexi" att göra. Detta är ett varumärke som själva valt att bli stavat på detta sätt.
......................
För den intresserade, o särskilt till de som " har dyslexi" har jag valt ut en länk som jag tycker är rätt o riktig.
Läs under punkt 1.... det är de vanliga problemen som utmärker " dyslexi "
Bristande fonologisk medvetenhet ...
att utelämna ljud ( bokstäver) att kasta om bokstavsföld...

När jag gick i skolan så sa lärana på den tiden... Att jag var ordblind

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
När jag gick i skolan så sa lärana på den tiden... Att jag var ordblind

Ja det har funnits flera begrepp och definitioner.... det ändras " ständigt ".
Jag såg att specialpedagogiska myndigheten numera delar in i ... dyslexi och anger att det förekommer hos 5-8 procent... sedan har man begreppet
" generella läs- och skrivsvårigheter och anger att det förekommer hos 20-25 procent av befolkningen.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja det har funnits flera begrepp och definitioner.... det ändras " ständigt ".
Jag såg att specialpedagogiska myndigheten numera delar in i ... dyslexi och anger att det förekommer hos 5-8 procent... sedan har man begreppet
" generella läs- och skrivsvårigheter och anger att det förekommer hos 20-25 procent av befolkningen.
Shit... Jag trodde att vi var mer rare.. :twitcy:;)

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast i en " vanlig " skolklass.. så innebär 5 procent... ungefär en elev... ( räknat på 25 elever). Och för denne är detta ett mycket stort problem.
Samtidigt ska sägas att... datorer har mycket att erbjuda i form av rättstavningskontroll... med mera... så ur den synvinkeln har det blivit mycket bättre.
..........
Jag ser också hur översättningsprogram blir bättre och bättre... egentligen en otrolig utveckling!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
En bra tråd. Visar hur olika vi ser och upplever skriftlig kommunikation. Inläggen ovan bör vi alla ta till oss, vi är precis så här olika. Men att försöka tänka sökbarhet, exempelvis när jag skriver en teknisk lösning, är bra! Det går att googla företag och termer. Blir det ändå fel får vi helt enkelt hjälpas åt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen