• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Svårstartad Fiat 3,0 HDI

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Svårstartad är lite överdrivet, men den trilskas och är absolut inte som den ska. Den startar alltid, men behöver oftast två eller tre försök, trots att det är 20 grader. Det händer till och med att jag kan få ta om när den är varmkörd. Min första tanke är den behöver nytt batteri, men hur känsliga är dessa gällande detta? Det är inte dåligt, men ger inte den schwung jag önskar. Kan det vara så enkelt? Bilen är förövrigt en Citroen Jumper, men valde Fiat i överskriften då motorn är samma. Vår tidigare HB hade samma drivlina och den small igång på en gång. Därav känslan att startmotorn inte har samma fart. Nått annat jag bör kolla upp? Den går förövrigt klockrent. Kommer behöva den i jobbet i vinter och här uppe kan det va jävulens kallt :yes::twitcy:.
Ola
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Det är en Iveco motor Fiat har inte haft den med HDI.
Ok, trodde att alla Iveco/Fiat/Citroen/Peugeot var HDI. Sorry....... De grundar sig åtminstone från samma motorfamilj har jag läst. Well, felet är där iallafall. Idag gick den ner på tomgång och hade ingen kraft alls. Trodde att motorn dog tills jag kollade på varvräknarn. Trampade några ggr på gaspedalen och då vaknade den igen? Är det elektrisk givare till gasen? Nån som haft detta fel?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Skulle kunna vara lite luft som kommer in. Då blir det lite svårstartat innan den luftat ur pumpen och felet är väderoberoende.
Kolla om du har en genomskinlig slang precis innan dieselpumpen isåfall kan en medhjälpare kolla när du provstartar.
 
Toppen