• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svärfar

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Klockan 03.30 idag ringde hustruns mobiltelefon, det var från äldreboendet där hennes pappa bor sedan 2 år tillbaka....beskedet var att nu är det nog inte så långt kvar, svärfar har kommit in i medvetslöshet och har feber.
För ca. 5 år sedan fick vi beskedet att han hade "Alzheimers" precis vad vi misstänkt en längre tid, hustruns mamma gick bort i denna hemska "demenssjukdom" för 9 år sedan endast 65 år gammal.
Nåväl..just nu står vi med husbilen (tack och lov för detta fordon) utanför äldreboendet och håller vak för svärfar, tycker synd om hustrun och försöker trösta så gott det går, tur att vi har varandra!

//Pilot

T

Teddi

Guest
Sv: Svärfar

strongt att du skriver detta,,båda mina svärföräldrar är i livet,,fadern är ute i trädgården o käkar giftiga bär på buskar,,han tror de är blåbär,,där e de långt gånget,,men hon är klarare,,båda 92 år,,
så de blir frugans gener,,men telefon kan plinga mitt i natten många gånger,,då blir de ibland en startsträcka på 9 mil,,falkenberg,,
hälsan betyder väldigt mycke,,oavsett ålder,,

ha de gott pilot,,

F

F.d. 9344

Guest

Sådant är livet, en dag tar det slut för oss alla. Så det gäller att njuta den tid man har kvar efter många slitår. Synd bara att våra politiker inte insett detta, att primiera de som bidragit under lång tid till vårt samhälle:mad:

Varför skall de som jobbat i många år ha högre skatt än de som jobbar nu:wideeyed:

Borde inte samhället ge oss den favören att nu har ni gjort ert och då skall ni få det bra på gamla dar?

Ja så tänker jag och det kan vi faktiskt påverka genom val vart 4:e år!

F

F.d. 30168

Guest

Så sorgligt! Själv är jag överlycklig över att ha en Mor på fyllda 81 som är pigg som sjutton både till kropp o själ. Cyklar eller promenerar var dag, går på styrketräning var vecka, bakar, och sköter allt själv.I ärlighetens namn det är mer jävlaranamma i henne än vad det är i mig.TYVÄRR så tar jag allt detta för givet och "glömmer" nästan av att hon behöver tittas till emellanåt. Ja, ni förstår nog vad jag menar.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Pilot, jag vet exakt vad det innebär och lider med er. För ganska precis ett år sedan gick min far bort som va dement. Allt runt omkring va jobbigt och den största motpolen va kommunen.
Efter ett helt yrkesliv är man inget värd om man inte har anhöriga som står på sig. Hoppas allt löser sig till det bästa för er.

F

F.d. 26242

Guest

Har själv varit med om samma sak med min far 1995, han blev bara 68 år.
Det är en fruktansvärt hemsk sjukdom (demens).
Försök att vara stark och tag vara om varandra.// 660 SP

Larshakan

FD HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
11310
Medlemskap
2022

Sådant är livet, en dag tar det slut för oss alla. Så det gäller att njuta den tid man har kvar efter många slitår. Synd bara att våra politiker inte insett detta, att primiera de som bidragit under lång tid till vårt samhälle:mad:

Varför skall de som jobbat i många år ha högre skatt än de som jobbar nu:wideeyed:

Borde inte samhället ge oss den favören att nu har ni gjort ert och då skall ni få det bra på gamla dar?

Ja så tänker jag och det kan vi faktiskt påverka genom val vart 4:e år!
Det viktiga är ju att det finns dom som jobbar annars skulle vi inte få ut någon pension. Ett bidrags Sverige vill väl ingen ha tillbaka, fram för jobb linjen.:twitcy:

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Tänker också på er i denna svåra stund. Har själv en mamma som bor på äldreboende och fick ett samtal förra veckan att de vill flytta henne till en demensavdelning vilket jag är emot. De påstår att det är för hennes eget bästa vilket jag betvivlar.

Ha det så bra det går!

Marie o Rolf

F

F.d. 52943

Guest

Med demens följer tyvärr sällan sjukdomsinsikt. I tidiga skeden av sjukdomen är det ofta ångestfyllt. Man förstår att nåt är fel, men inte riktigt vad det är. Resulterar ofta i ångest och aggresivitet.
I senare skeden försvinner insikten om hur omvärlden reagerar och då blir det ofta lugnare - lever ofta lycklig i sin egen lilla värld.

I båda fallen tror jag att man har det bättre på en demensavdelning där personalen är van att hantera de olika sjudomsstadierna.

Min egen mor drabbades tidigt av demens och sköttes av far i hemmet i ett tiotal år. Det var väldigt slitsamt för honom, och förmodligen för henne också. Tror att båda hade vunnit mycket på en vårdplats på ett demensboende.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Dements är anhörig sjukdom..begravde min dement pappa idag ...man moset lita på vården..jobbigaste på pappas sjukdom var vår/min mamma som inte accepterade eller förstod att pappa var sju.

Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Vi har mycket bra erfarenhet av demensboende då både Monas och min mor tillbringade sina sista levnadsår på sådana inrättningar. Monas mor i Umeå och min mor i Haparanda. Personalen på dessa två boenden gjorde ett fantastiskt jobb och det var både tryggt och säkert att ha våra mödrar där.
Vi behövde aldrig leva i ängslan och ovisshet om hur de hade det.
Så fungerade det i våra fall.
Våra tankar finns hos alla Er som på olika sätt är på väg att mista Era föräldrar och svärföräldrar.
Hälsningar
Mona & Kjell

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Forskjellen mellom et aldersboende og en demens avdeling er sikkerhet og bemanning. En demensavdeling har alltid fagpersonale på jobb og låste dører.

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Du har rätt Knut, i min mammas fall handlar det mycket om en bemanningsfråga. De har dragit ner på bemanningen på hennes äldreboende. Hon har fått diagnosen liten demens men det går att prata med henne om allt. Hon ringer för ofta på larmet (enl personalen) och kan ibland vara lite otrevlig mot andra boende på hennes avdelning.

Enligt min mening är det lite tidigt att flytta henna till demensavdelningen som är en låst avdelning. Personalen där är säkert mycket duktiga och välutbildade. Vi får avvakta och se om hon blir flyttad. Biståndshandläggaren skall säga sitt också. Inte lätt att ta ställning i sådana frågor var de äldre har det bäst.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Tänker på dig Pilot! Det är en tuff tid man måste ta sig genom. Tankar och samtal kring ljusa minnen av föräldrarna eller svärföräldrarna kan ge lite tröst på resan.

Jag har min mor på ett dementboende. Hon har haft Alzheimers i många år och har allt svårare att nå fram till nutid. Ibland är hon helt borta. Tycker dock att de är fantastiska på hennes boende. Som Knut och Maro skriver är bemanningen något bättre och framförallt är personalen mer tränad för att hantera och lätta upp för de dementa.

:-/<rister

F

F.d. 9344

Guest

Det viktiga är ju att det finns dom som jobbar annars skulle vi inte få ut någon pension. Ett bidrags Sverige vill väl ingen ha tillbaka, fram för jobb linjen.:twitcy:

Jaha på det viset.:confused:

Då menar du att de pengar som jag betalt in till staten/kommunen i skatt under 51 år ,ja jag började jobba vid 14 års ålder, och nu har pension, att pensionen är ett bidrag:wideeyed:

I min värld är det pengar som avsatts inför min pension för att utgöra lön.
Tänk vad fel man kan ha:rolleyes:

Sedan har jag svårt för att se kopplingen i ditt ilägg med den tragiska trådöppningen.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest

Vingen, det var väl du som förde in det politiska i tråden? :wideeyed:

Tråkigt att en del inte kan hålla sig till trådens ämne.
Så du påstår det Montreal?
Larshakan skriver i sitt inlägg följande
Citat"

Slut citat"

Om du nu tolkar det som ickepolitiskt så är det upp till dig, själv har jag en annan uppfattning i detta.

Nu handlar denna tråd inte om annat än det tragiska när en anhörig drabbas av sjukdom men det har tydligen en del nickar på detta forum svårt att acceptera.
Att jag gick i svaromål på LarsHakans inlägg faller sig naturligt, sådana påhopp på oss som verkligen bidragit till vårt samhälle bör inte få stå oemotsagda.

Ursäkta trådöppnaren för mitt inhopp med dessa svaromål, men ibland kan även jag bli irriterad på hur vissa utrycker sig.:mad:

Toppen