• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Suuuurt luktar det...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Pa min resa genom Europa sa gick en ventil sonder och min vattentank tomdes till 80% under sangen. Upptackte det inte forrans dag tva, da det regnade o droppade under och kring bilen. Nu luktar det surt, kor med flakt och luftavfuktare, men vad skall jag gora mot lukten? Har heltackningsmatta runt sangen och under den, gissar att det ar den som nu luktar. Jag har sprayat den med oxivir (vate peroxid) som skall ta dod pa sporer, VIRUS, mogel osv. Men det luktar fortfarande surt...

har ju planerat att byta ut den mot ett snyggare plast golv, men inte just nu...

Nagon som har tipps pa vad gora for att slippa doften tills jag ska byta ut mattan/golvet??


Tack pa forhand

//Freddy
 
R

RobbeS

Guest
Är ingen expert men borde du inte riva ut det som behövs för att torka ut fukten? Det lär ju lukta så länge det är blött speciellt en blöt heltäckningsmatta.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Är ingen expert men borde du inte riva ut det som behövs för att torka ut fukten? Det lär ju lukta så länge det är blött speciellt en blöt heltäckningsmatta.

gissar att du har ratt, darfor kor jag med flakt samt avfuktare for att slippa riva ut den just nu, har tankt gora det om en manad... men inte just denna veckan....
 
R

RobbeS

Guest
gissar att du har ratt, darfor kor jag med flakt samt avfuktare for att slippa riva ut den just nu, har tankt gora det om en manad... men inte just denna veckan....

Vet ju inte hur det ser ut. Går det att palla upp mattan med någonting så du kan trycka in luft under mattan med fläkten. Kan funka som nödlösning. Är det en nyare matta så borde den ju andas. De gamla mattorna med gummibaksida försvann på 70 talet någon gång.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
gen expert men borde du inte riva ut det som behövs för att torka ut fukten? Det lär ju lukta så länge det är blö
Vet ju inte hur det ser ut. Går det att palla upp mattan med någonting så du kan trycka in luft under mattan med fläkten. Kan funka som nödlösning. Är det en nyare matta så borde den ju andas. De gamla mattorna med gummibaksida försvann på 70 talet någon gång.

ja mattan ar fran 2005, men det ligger en tunn skumplast under den.. ska gora nagra snitt i den i morgon sa att den kan "andas"
ska forsoka att sta ut med doften i natt.. har sprayat den en andra gang med Oxivir o pepper mint oil, sa nu luktar det ok for natten.

Men somsagt, i morgon far jag snitta den sa att jag kan torka den....

//freddy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
ja mattan ar fran 2005, men det ligger en tunn skumplast under den.. ska gora nagra snitt i den i morgon sa att den kan "andas"
ska forsoka att sta ut med doften i natt.. har sprayat den en andra gang med Oxivir o pepper mint oil, sa nu luktar det ok for natten.

Men somsagt, i morgon far jag snitta den sa att jag kan torka den....

//freddy

Det slutar inte stinka, gammalt lim luktar när det blir blött, slit ut den direkt. Tar väl bara ett par timmar! ;)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Boracol tar död på mögel od. Används vid sanering, men...............Dyrt som whisky.
Hmm.. oxivir som jag anvander tar det mesta med, men det galler att hitta ratt.

Just nu luktar det ond brad dod under sangen. Men jag har oppnat upp och kor tre flaktar och avfuktare samt oppna luckor. Hog luftgenomstromning nu, ska snart lkagga ett par snitt i mattan for att fa ner mer luft under den. har lite mycket denna veckan, men nasta vecka sa ska jag slanga ut den...

tack for tips o rad!

For att beskriva lukten sa kan ni som motionerar sakert identifiera den, Jag gick forbi ett gym engang i min ungdom, och den lukten var mycket snarlik den jag har. kan tanka mig at den defineras enl foljande: "svettigaskrevkladeunderkladersommognatenveckaifuktiggympapase"


//Freddy
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Även om det knappt ens finns minsta chans till att vattnet trängt in i någinting av/med trä, så är det nog läge för en fuktkoll...
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Även om det knappt ens finns minsta chans till att vattnet trängt in i någinting av/med trä, så är det nog läge för en fuktkoll...
jo, om man letar sa kommer man garanterat att hitta.. det ar en Amerikans bil.. tror virket ar fuktskadat redan vid installation ;) men omrade for amrade forbattras o fixas, nasta vecka ar det sovrummet som far ny matta ;) ska bara lata det torka till nasta vecka, sa att jag inte bygger in nagon fukt :)

//Freddy
 
Toppen