• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surströmminga-tråd

H

hianders

Guest
Fantastiskt roligt beskrivet Jappe angående surströmming på en spansk camping och Välkommen in i Surströmmings-klubben!! Och vilka härliga kommentarer i tråden! Sent skall "syndarn" vakna, men, medge att det var gott med den salta fisken. Misstänker att du åt en s k klämma d v s rensad fisk och potatis, lök och ev tomater i tunnbröd. Snart kanske du äter på tallrik som en surströmmingsälskare gör. Om du inte ätit med hackad tomat till så rekommenderar jag det.

Man blir ju så sugen att äta surströmming nu! Vi har nog en burk i kylen, skall kolla datum på den.

Kanske vi kan ha en surströmmingsHBKfest i augusti/september?!!

Inger/fru hianders
 
H

hianders

Guest
Sv: Surströmminga-tråd

Härligt med en dalmas till som gillar surströmming!!

Hasse! Jag kollade datumet och den burken var bäst-före december 2010 men är säkert ätbar nu!! Vi blev något besvikna förra året i augusti när vi skulle äta surströmming med vänner och inhandlade tre burkar i Insjön. Vi kollade aldrig datumet utan utgick från att det var det årets strömming men det var fjolårets d v s 2009. Visserligen jättefin, men, har man fjolårsströmming samtidigt som årets vid premiären borde det framgå tycker jag!! Fjolårsströmming är ofta mer lättrensad och har mer smak!

För er som inte haft förmånen att prova denna delikatess så finns det färdiga filéer numera. Inte lika mycket smak men dock en början till en fantastisk smakrik kulinarisk upplevelse!

Inger/fru hianders
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Surströmminga-tråd

Hej Knut.

Men du Knut, rakfisk det är ju gott det och det är mer än man kan säga om surströmming!! :msn_thumbdown:;)

Paketet med rakfisk kan man ju öppna inomhus men det går ju inte med en surströmmingsburk.:msn_thumbup:

Men alla har var sin smak, och tur är väl det.



Hälsningar Torotor/Torill
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Surströmminga-tråd

Det er et par vesentlige forskjeller, rakfisken modnes kaldt under press mens den sure modnes på burk. Tidligere var det mange som skulle ha stinkende rakfisk også, men nå er kvaliteten blitt viktig - fisken renses helt også for blodrand og gjeller, noe jeg ikke tror er tilfelle for strömmingen. Langtids lagring av rakfisk skjer i fryser ikke i varmt rom, tidligere var det mer normalt at rakfisken sto i butten sin på kjøkenet mens den ble forbrukt - hele tiden dekket av lake.
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Surströmminga-tråd

:twitcy: :music-icon::music-icon::mat::mat:

Härligt med surströmmingsälskare.
Vi kommer gärna på fest i augusti september.
 
Toppen