• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Surströmming

F

F.d. 4927

Guest
Från ursprunglig tråd: Fram eller bakhjulsdrift
Det blir oftast kortare/snävare svängradie med bakhjulsdrift.
Nu är det premiär på årets surströmming. :)
Ja - jagvet lite tidigt - men vi är så sugna.
OK, jag VET. Skiftar ämne, men måste ändå fråga - utan att ha ätit det själv. Om vi bortser från doften, hur smakar egentligen surströmming eftersom de flesta norrlänningar tydligen gillar det? Vad jag fikar efter är en beskrivning av smaken - inte endast att det smakar GOTT.

Lasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fram eller bakhjulsdrift?

De danske brødrene Price hadde et program hvor de testet svenske spesialiteter - deriblandt surstrømning, det fristet ikke!

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Fram eller bakhjulsdrift?

OK, jag VET. Skiftar ämne, men måste ändå fråga - utan att ha ätit det själv. Om vi bortser från doften, hur smakar egentligen surströmming eftersom de flesta norrlänningar tydligen gillar det? Vad jag fikar efter är en beskrivning av smaken - inte endast att det smakar GOTT.

Lasse
------------------------------------------
Salt å lite fisksmak. Gott! :)
Sen är det väl så att tillbehören också smakar bra! :)

H

hianders

Guest
Sv: Surströmming

Jag brukar säga till folk att om man tycker om kryddad mat så brukar man gilla surströmming. Med rätta tillbehör som lök, hackad tomat, mandelpotatis, tunnbröd o s v
Uj, vad sugen jag blir nu men jag får vänta till nästa fredag.

Om man inte ätit surströmming tidigare så gör en klämma på tunnbröd med skivad potatis, lök och tomat samt strömming. Lägg ett lock på.

fru hianders/Inger
som verkligen gillar denna fisk

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Så här gör man surströmming.
Under april och maj fångas strömmingen som då är lämplig som råvara eftersom den är mager inför stundande lek. Den läggs i saltmättad lake i ca 20 timmar varefter den gelas (huvud och tarmar avlägsnas) och hamnar sedan i tunnor med mild saltlake.
Tunnorna placeras därefter i tempererade lokaler för jäsning. Den processen tar ca 14 veckor med en temperatur på ungefär 15-20 grader.
I början av juli och 5 veckor framåt läggs sedan denna delikatess in i burk – vilket sker manuellt. Tio dagar före premiären distribueras den färdiga produkten till grossisterna för vidare befordran till affärerna.
---------------------------------------------------
Igår använde vi både filéade och vanliga - mycket gott! :)

Senast ändrad:
F

F.d. 55306

Guest

Hej.

Det är inte bara norrlänningar som gillar detta, även sörlänningar kan ha behållning av det. T.o.m. Jamie Oliver blev ju ganska lyrisk efter att ha provat i TV för några veckor sedan.

Jag kan inte riktigt komma på någon smak att jämföra med så därför kan jag bara säga att det inte smakar likadant som det doftar (stinker, säger somliga) när man öppnar burken. Eftersom du vill ha ett annat omdöme än "gott" så blir jag väl tvungen att säga "läckert". Men som sagt, jag hittar ingen annan smak att jämföra med. Pröva snarast! Det är det bästa du kan göra för att få svar på din fråga.

Hälsningar / S-E i E-tuna

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Så här äter man surströmming
Surströmming äter man tillsammans med tunnbröd och potatis, helst färsk potatis, många föredrar mandel. Det är liksom själva grunden.
Som exempel på tillbehör kan nämnas rå lök och tomater. Fantasin är enda begränsningen.
Tunnbrödsmackan skall för övrigt ätas med ”lock”, 2 skivor med smör mellan.
Somliga föredrar att göra en klämma där surströmming, potatis, tomat och lök rullas in i mjukt tunnbröd. När det gäller traditionell förtäring skall naturligtvis tunnbrödet vara hårt.
Vad dricker man då till? Ja, det man direkt tänker på är öl men vissa föredrar andra drycker som tex mjölk. Nackdelen med mjölk kan vara att det då skär sig med snapsen. Snaps är inget måste - men det påstås att festen blir roligare då. :)

H

hianders

Guest

Jag har någon enstaka gång smakat den färdigfiléeade surströmmingen och den smakar inte som surströmming!! Det är nog så att benen och inälvorna ger smaken vid inläggningen. Dock respekterar jag "nybörjare" som vill börja med detta!

fru hianders/Inger

PS Som jag skrev tidigare, ni som gillar kryddad mat - tveka inte, prova!! Sitt gärna ute första gången, sen äter ni inne i huset! DS

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Vi är ett gäng grabbar som under 15 år försökt lära oss laga mat vi kallar oss Bjärbytorpets Gourméakademi. Nu är det så att en av grabbarna härstammar från Norrland och han föreslog för flera år sedan att vi skulle äta surströmming. Sagt och gjort för säkerhets skull så hyrde vi några kanoter paddla ut till en ö slog upp några tält och började laga till en trerätters varav huvudrätten skulle vara surströmming enligt Norrländskt recept. En lång historia gör jag lite kortare. Lukten efter oss var inte av denna välden, så vi fick kalla på folk som fick desinficera ön efter oss :D. För flertalet av kompisarna var det första och sista gången vi åt denna typ av strömming
//Lennart

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Lukten efter oss var inte av denna välden, så vi fick kalla på folk som fick desinficera ön efter oss :D. För flertalet av kompisarna var det första och sista gången vi åt denna typ av strömming
//Lennart
Jeg har aldri smakt surstrømning og kommer aldri til å smake det, men jeg har luktet det på et Nodisk treff vi var på i Pitio. Vi kom tilbake etter en tur i byen og kjørte inn på treffområdet på skogsbilveien, da en forfærdelig lukt slo mot oss. Jeg var helt sikker på at det var en "tulling" som hadde tømt kjemitoalettet i skogen. Da vi kom inn på treffområde viste det seg at det var CC som serverte surstrømning. Kona smaker på alt så hun prøvde, men spiste ikke alt og det luktet av hendene hennes i flere dager etterpå.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

:):):)
Surströmmingens historia
Första gången surströmming dokumenterades var 1544 i en skattelängd från Ångermanland. Man vet att Gustav Vasa utnyttjade strömmingsfisket som ett maktpolitiskt medel genom att ge Gävlefiskarna privilegiet på fiske efter norrlandskusten mot att de betalade skatt till kronan. Men man tror sig veta att konsten att bevara fisk på detta sätt gjordes redan på Romartiden i Skandinavien.
Under trettioåriga kriget var jäst fisk vardagsmat för de svenska soldaterna i Europa. Strömmingen skeppades i tunnor till de svenska härarna och den bereddes på samma sätt för flera hundra år sedan, då det var en nödvändighet att spara på det dyra saltet.
Årets surströmming får inte säljas före den 3 torsdagen i augusti(?). Däremot saluförs tidigare inläggningar under hela året.
Produktionen är nästan helt förlagd till Västernorrlands län och omfattar ca 600 ton god, närande och prisbillig festmat. Konsumtionen är i stort sett lika fördelad norr och söder om Dalälven, en mindre konsumtion finns också i utlandet.
:):):)

T

Teddi

Guest

som göteborgare älskar ja surströmming.ett råd e att öppna burken utomhus.de e tryck i grejerna.vi gjorde de felet.spruta över möbler osv. vädra i en vecka.hade ja kunnat lyft taket hade ja gjort de.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Ja, Teddi, men lika bra och kanske bättre än att öppna surströmmingsburken ute är att öppna den i kallvatten (under vattenytan) t.ex. i ett spann.
Så Norrlänning jag är är har jag inte ätit surströmming speciellt många år.
Jag började mina trevande försök bl.a. enligt alla de knep som beskrivs här ovan. Trots det hade jag en hiskelig halsbränna efter måltiden och det kändes som om firrarna åkte hiss upp och ner i magen ännu en vecka efter måltiden.
Nu äter jag surströmming som vilken annan fisk som helst med potatis med tillbehören separat och tycker det är både gott och trevligt.
Dessutom har jag aldrig mer besvärats av halsbränna sedan jag släppte dramatiken och började äta surströmming på detta viset.
Hälsningar Kjell

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Glömmer aldrig när dåvarande flickvän =nuvarande hustru - på 70-talets slut hade med sin Afgan-hund till mor&fars sommarstuga.
Vi tog en fm å tvättade noggrannt - hela hunden med allt det långa håret.
Sen mot kvällningen var det nån "smarskalle" som öppnade en burk å - som vanligt - hällde ut spat i stubbåkern.
Gissa vad som hände - jo just det som inte bör hända - hunden rullade sig i surströmmningspat i stubbåkern.
Bara att göra om tvätten av hunden - bara det att nu var det svårare med all "halm" som satt i pälsen - förutom lukten. Huvaligen!
Men trevligt blev det! :)

T

Teddi

Guest

kan ja me o skriva detta? sätt näsan till burken när du öppnar den så går du i ett lyckorus hela kvällen.spriten blir överflödig. den kan du ge till bordsgrannen!!

F

F.d. 7044

Guest

Det är svårt att berätta vad surströmming smakar som, men det smakar inte som det luktar. Gör man en klämma så framträder surströmmingen och löken. Det är en delikatess, som varmt rekommenderas!!

Min sambo har försökt äta surströmming 3 gånger, tills han gav upp. Han beskrev det som att sitta vid en "bajamaja" och slicka på en saltkar. :wink:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Jag tycker att suring smakar lite salt med en god lite annorlunda bismak. Dom första tre gångerna var jag mycket tveksam, ätbart men inte njutbart. Den fjärde gången så klickade det till. Det var på en suringsfest och det stod många öppnade burkar och spred sin "doft" omkring sig. Efter att ha ätit alternativmat så provade jag att göra tunnbröd med potatis, suring och lök. Döm om min förvåning när jag tyckte att det smakade mycket bra. Och på den vägen är det. Äter det flera gånger om året med stor förtjusning. Så ge inte upp ni som försöker att lära er att tycka om det. Är helt klart värt mödan.

Eva

Bamselisa

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6213
Medlemskap
2024

Det är svårt att berätta vad surströmming smakar som, men det smakar inte som det luktar. Gör man en klämma så framträder surströmmingen och löken. Det är en delikatess, som varmt rekommenderas!!

Min sambo har försökt äta surströmming 3 gånger, tills han gav upp. Han beskrev det som att sitta vid en "bajamaja" och slicka på en saltkar. :wink:

haha, den beskrivningen har jag inte hört förr men så kanske man kan uppleva det om man inte tycker om det. :twitcy:

Toppen