• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sur husbil!!

F

F.d. 3088

Guest
En tanke slog mig skulle lyfta en lastpall igår som låg ute den var genomsur efter regnandet, den vägde säkert 25% mer än en torr fick släpa in den.Tog reda på att trä binder ca 40% av torr vikt, det innebär ju att om vi tar 10000kg så blir det ju 1400kg
Undrar vad en husbil som inte är tät utan har sugit åt sig vatten i isolering träreglar mm väger utöver den rätta vikten:swoon: . Kan säkert vara åtskilliga kilo om man ligger på marginalen.
Kan tro att det är mera sugande material i äldre vagnar som min 90a.:wideeyed:

F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sur husbil!!

Nja...inte kan det vara så.I en sån bil så skulle man inte kuna bo.Det luktar ju mögel om sånt.Tack och lov så är vi utrustade med den känsligaste instrumentet och det är näsa.Men visst skall man i alla fal låta bilen genomgå en fukttest varje år och då är man säker oavset åldern på bilen!
Ha det gott/Zlatko

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest

Det stämmer men det kan nog vara så att man vänjer sig vid lukten om man vistas i bilen hela tiden. lukt kan ju även komma från toa, det så kallade multiverktyget kanske Sprutar på lite lukta gott oxå. Det är som du säger fukttesta är A och O.
Det är nog bra att kolla skarvar mm oxå.

F

F.d. 24280

Guest

Visst kan lukt komma åven från toa..men det är en annan sorts lukt:) .Iofs så har jag nu i sommar köpt den blåa toa-medel(i Tyskland)och faktisk,så har det blivit mindre lukt än när jag använde thetfords gröna.Så allt verkar som att man slipper instalera Sog-ventilen.Vad det gäller mögel-skador så har jag svårt att tänka mig att man kan vänja sig vid det.Man blir ju sjuk av det.

F

F.d. 3088

Guest

Jo man blir säkert sjuk men det kan ta lång tid använder man då olika deoranter i bilen är det inte säkert man märker något. mäniskan är av naturen sådan att om det luktar illa så försöker man få bort lukten inte orsaken om man inte ser den.

Är det någon som har varit ute för någon mögelskada och blivit sjuk av oss
Berätta gärna hur ni upptäckte det isåfall.

Mvh/Gurra

F

F.d. 4879

Guest

Mögelskador i ett hus resulterar oftast i trötthet, rinnande ögon och näsa, andningssvårigheter liknande astma.

F

F.d. 3088

Guest

Ingen som sett att jag skrev 10000 kg i första inlägget menar ju 1000:eek:

Toppen