Sv: Supertalang!
Jag tror mig förstå hur Du tänker, Jappe. Det är oerhört viktigt att vuxenvärlden hanterar barns och ungdomars talanger och färdigheter på deras egna villkor. Tyvärr händer det alltför ofta att vi vuxna överför sådant till att bli vuxenvärldens glans och ära.
By the way, har jag ett barnbarn (Hilda, 12 år) som tränar och tävlar i konståkning på ett framgångsrikt sätt. Hon tränas och coachas av familjen Majorov, d.v.s. föräldrarna till Alexander (Sasha), Sveriges manlige stjärna, som i dag inleder sitt korta program i EM i Budapest.
Vi har diskuterat Hildas hårda träning och matchning många gånger och hennes mor (min dotter) är mycket observant på hur Hilda känner sig och reagerar på tränarnas oerhört hårda krav. Linda, mamman, säger att hon själv skulle ha lagt av för länge sedan medan Hilda själv fortfarande tycker det är jättekul och stimulerande. När det inte känns så mer är det dags att direkt hoppa av utan att det känns som någon prestigeförlust. Sådant är viktigt att vi vuxna är förberedda på och att vi framför allt har skapat den förståelsen och acceptansen hos våra barn och ungdomar.
Nåväl, det blev en lång utläggning p.g.a. ett enda, men oerhört omfattande och värdeladdat ord.
//Kjell