• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Superdäck

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Superdäck

Det var på tiden! Däcken har inte utvecklats ett dugg sedan 50-talet förra årtusendet! Jag vet för jag har testat sedan dess! Jag tror t.o.m. att dom har blivit sämre! Detta gäller naturligtvis däck för vardagsbilisten och inte specialdäck!

Jappe

T

Tobbejj

Guest

Jappe vad menar du med att dom blivit sämre, har dom en längre broms sträcka, sämre egenskaper mot vattenplaning sämre komfort? :wideeyed:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Tullipanaros! säger jag efter att läst artikeln. Lätt att säga men svårt att göra.

// Göte J

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag sitter nu i baren på Stena Germanica till Kiel! Färjorna var mycket bättre förr också!

Jappe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Och gräset var grönare, solen skönare och det var alltid varmt i vattnet på sommaren? :D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag sitter nu i baren på Stena Germanica till Kiel! Färjorna var mycket bättre förr också. Jappe

Däcken på Stenas färjor har blivit fler med åren men kanske inte bättre.

PS! Vilken navigeringsapp har du installerat på Flyern?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Förlåt Susanne för att jag har fördärvat din tråd! Var är jag på min hemliga resa?

gsk.jpg

Wisepilot, Knarrevik!

Jappe

Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Kanske du inte vill ha svar in denna tråd men vem bryr sig, nu när jag äntligen har tid att svara på din Kinadäcks förfrågan så har du stängt tråden och förflyttat dig till ett båtdeck, nåväl däck som deck!
Jo Jappe, nu är jag tillbaka i Sverige och har lite tid över att besvara ditt spörsmål!
Jag antar att du även betraktar Hankook som ett kinadäck fast det är tillverkat i Sydkorea!?!
Tre vintrar i rad har vi kring februari åkt söderut till värmen, n.l. Portugal runt, Sicilien runt och nu senast Sardinien runt.
För tre år sedan köpte jag Hankook på lättmetalfälgar, ett särskild erbjudande som jag inte kunde motstå. Däcken kostade ca. hälften av Michelinpriset och används endast för medelhavsresorna, tillbaka i Sverige sätter vi på Michelin sommarfälgerna igen (fast vi kör inte så mycket HB, trampar mest deck då!)
Spec.: Hankook Winter RW06, 215/70 R15C, 109/107 R. (inget året runt däck förståss men väl ett kinadäck)
Däcktryck fram 4,5 Atm och bak 4,8 Atm.; Axeltryck fram 1,5 T. och bak 2,0 T.
Med undantag av i år, har vi lämnat Sverige i stark kyla och värsta snövinterväglag (Febr. 2010 och Febr.2011). Kryssat genom Mellaneuropa i omväxlande torr, våt, slaskig, snöig och frostig väglag. Klättrat två gånger över Alperna i snöslask och 1 gång över Pyrenéerna i snöslask och isigt. Väl på plats vid medelhavets norra kust är väglaget oftast som svensk sommarväg, fast ofta med betydligt sämre ytskikt än vägarna på Orust. Dessutom har vi en märklig förmåga att ofta hamna på ensliga, håliga, grusvägar med förrädiska skarpa stenar. Många känner säkert igen sig (gör ni?) och för att korta in berättelsen kan jag enklast säga att våra däck får ”MYCKET STRYK”!
Mitt intryck de tidigare två åren (2250 mil) av Hankook RW06 är goda, bra grepp i snö, mycket bra i slask och vattenansamlingar på vägbanan men inte bra på isiga vägar.
Ovanligt tysta (markant mycket tystare än våra Michelin sommardäck), de viskar lite.
Mitt intryck idag, efter 3000 mil: bak är de inte runda längre, slitbanan tippar/lutar på några ställen. Trots att det är minst 5mm kvar (på sämsta stället, medelvärdet ligger kring 6mm) så är bakdäcken slut, finito. Fram är det bättre, inga vibrationer i ratten. Förra veckan i Holland fick vi byta höger bak till reservdäcket på grund av ökande vibrationer i aktern och för att säkert ta oss hem.
Ändå hävdar jag att däcken har gjort det jag förväntade mig, tre långturer under besvärliga omständigheter. Och så har jag kvar två hyggliga reservdäck!
På sätt och vis sitter vi alltså i samma båt! Håller Michelin två gånger längre än Hankook för denna behandling i extremt växlande väglag?
Skall vi köpa Hankook igen? Får man så mycket mer för Michelin-pengarna?
Synd att du nu är bortrest, då hade du haft nära att besiktiga dem med egna ögon. Välkommen, närhelst du är tillbaka. Simma lugnt på supedäck! Stina & Julian.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Förlåt Susanne! Jag trodde denna tråden också var Jappes!
Julian

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

O2:s kontantkort. 5 Gb för 29,90 euro. Vill man använda telefonen att ringa på också kostar det 15 euro extra. Till Sverige 0,29 euro/min., tror jag. Inom Tyskland 0,15 euro/min. Möjligen blir det billigare med Skype. Jag provade igår men det var en dålig förbindelse! Äger möjligen Telia O2?

Bussparkeringsplatsen i Koblenz är det rätta svaret! Här är för varmt för årstiden! Det var bättre förr!

I natt ska jag övernatta på en campingplats vid Mosel för 10:50 euro! I priset ingick ett glas vin! "Vitt vin sa jag till servitrisen men helst inte Riesling!" "Vi har bara Riesling, ska du ha eller inte, eller?" Jag tvingades dricka fotogenvinet och det gick ganska bra, möjligen därför att vinet var "halbtrocken" och rejält kallt!

Jappe

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hos Oster-Franzen i Bremm så har dom gott vin.
En förträfflig ställplats med dusch och toaletter som på ett femstjärnigt hotell.

photo-754992.jpg

F

F.d. 52943

Guest

.....
I natt ska jag övernatta på en campingplats vid Mosel för 10:50 euro! I priset ingick ett glas vin! "Vitt vin sa jag till servitrisen men helst inte Riesling!" "Vi har bara Riesling, ska du ha eller inte,eller?" Jag tvingades dricka fotogenvinet och det gick ganska bra, möjligen därför att vinet var "halbtrocken" och rejält kallt!

Jappe

Det finns en gnälltråd för denna typ av traumatiska upplevelser. Ibland får man offra sig för den goda saken. Hoppas du hämtar dig så att du kan åka vidare och skriva nya inlägg från din resa.....;)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Svårt att undkomma Rieslingarna i den här delen av världen men idag hittade jag en krögare som inte var jätteportionsfixerad utan fixade till en god och lätt resandesallad och därtill ett superbt rödvin (!) som fick mig på fötter igen.

O2 fungerar inget vidare men det gör den här ställplatsens gratis-WlaN! (!) Jag vet inte hur man lägger in foton på den här jättetelefonen så det blir inga!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Svårt att undkomma Rieslingarna i den här delen av världen men idag hittade jag en krögare som inte var jätteportionsfixerad utan fixade till en god och lätt resandesallad och därtill ett superbt rödvin (!) som fick mig på fötter igen.

O2 fungerar inget vidare men det gör den här ställplatsens gratis-WlaN! (!) Jag vet inte hur man lägger in foton på den här jättetelefonen så det blir inga! Jappe

Passa på att ladda ned WiFi Finder till Flyern, den går att använda offline när du väl laddat ned databasen med flera tusen WiFis. Där kan du lätt se vilka som är gratis eller inte.

Flyern har en hyfsad kamera (5 MP) som du kan ta bilder med (helst dagtid med bra ljus!) och lägga in här på forumet. Funkar precis som på datorn.

PS! Befinner du dig fortfarande vid Mosel?

PS2! Skapa en egen tråd så att fler får vetskap om din resa!

Senast ändrad:
Toppen