• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrsnäcka

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Styrsnäcka? Du menar väl kuggstångsväxel? Och ja det ska finnas en justering för ansättningen. Men om kuggstången är sliten mittpå kommer det att kärva i ytterlägen, inte bra. Enligt en tysk bok jag har sitter justeringen på sidan,90 grader, från rattstången.
Jag har inte sett det i verkligheten, men utgå från att finns det ett avigt ställe att komma åt, då sitter justeringen där
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag såg just en Yuo Tube film om hur en servostyrväxel ser ut inuti, Toyota i detta fall.
och tänkte på dig Gusta!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag vet inte hur anligget på kuggstången är med servo tyvärr, men vanliga kuggstången utan servo har en kraftig tryckfjäder under locket med justeringsskruven och är bara "justerbar" genom att man drar ner skruven så fjädern blir helt ihoptryckt och sedan släpper man på skruven lite typ "10 minuter på en klocktavla" och drar åt låsmuttern, men som Göte J påpekar om inte allt gett med sig lite, sig typ glidytorna som håller mot på andra sidan" utan glappet beror på sliten kuggstång i mittläget så blir det inte så bra.
Jag skall kolla om servostången finns med i någon verkstadsbok (i en annan dator som jag inte kommer åt nu).

Men du kanske redan har undersökt och löst problemet.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ingen servo men jag orkar fast det tar tid, knappt märkbart glapp i mittläget när man kör borde väl vara OK? Tror man sliter mindre på styrmekanismen när man får vara servo själv nackdelen är att man inte lätt får någon kvinna att köra vilket både är bra och dåligt.
 
Toppen