• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styra Webasto med hjälp av Alde?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har läst i ett flertal trådar att man kan styra starten av en webasto genom någon form av ”koppling” till Aldesystemet.

I någon tråd verkar det som att man genom ett relä som är kopplat till Aldes cirkulationspump kan starta webaston.
I en annan tråd så verkar det som att man indirekt styr webaston genom att temperaturen i Aldesystemet når en viss nivå.

Hur som helst så blir jag inte riktigt klok på hur det fungerar. Önskar därför konkreta tips på hur styrningen av webaston kan ske med hjälp av Aldesystemet.

Anledningen till varför jag vill få till en styrning av webaston är att minimera antalet start/stopp för att få ner strömförbrukningen.

Har varit i kontakt med Alde och de har inget förslag på lösning. Deras enda rekommendation var att koppla in webaston på värmeväxlarslingan och inte på bodelsslingan beroende på temperatur- och tryckskillnader i de olika systemen.

Med hopp om konkreta förslag!

Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Webasto vatnvarme er laget for trykk system, mens Alde kjører uten overtrykk. Det kan bli lokal koking ved for lavt trykk rundt brennkammeret til Webasto. Jeg holder med Alde teknikkeren, sette Webastoen på motorsiden er det tryggeste, selv om en kan få det til å fungere på bodelsiden.

Alde brennkammer ligger inne i varmvatn beholderen, varmeslingan ligger inne i denne vannkappen så gassen kan aldri gi støtkoking i varmeslingan, Webasto har et mye mindre vannkammer som en del av slingan.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Webasto vatnvarme er laget for trykk system, mens Alde kjører uten overtrykk. Det kan bli lokal koking ved for lavt trykk rundt brennkammeret til Webasto. Jeg holder med Alde teknikkeren, sette Webastoen på motorsiden er det tryggeste, selv om en kan få det til å fungere på bodelsiden.

Alde brennkammer ligger inne i varmvatn beholderen, varmeslingan ligger inne i denne vannkappen så gassen kan aldri gi støtkoking i varmeslingan, Webasto har et mye mindre vannkammer som en del av slingan.
Tack Knut. Som vanligt ett kunnigt och initierat svar från dig. Min tanke med att sätta webaston på bodelsslingan är att slippa värma upp motorn och dessutom få tillgång till bodelsslingans större vätskevolym för att minska antalet start/stopp av webaston. Men det kanske trots allt är bättre att sätta webaston på motor-/värmeväxlarslingan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack Knut. Som vanligt ett kunnigt och initierat svar från dig. Min tanke med att sätta webaston på bodelsslingan är att slippa värma upp motorn och dessutom få tillgång till bodelsslingans större vätskevolym för att minska antalet start/stopp av webaston. Men det kanske trots allt är bättre att sätta webaston på motor-/värmeväxlarslingan.
Du ville använda värmeväxlaren under färd, möjligheten finns ju att köra Webaston även då, den drar någon deciliter diesel i timmen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du ville använda värmeväxlaren under färd, möjligheten finns ju att köra Webaston även då, den drar någon deciliter diesel i timmen.

Ett alternativ om det bara är en kompletteringsvärmare man söker är ju att använda en luftvärmare, fördelen är ju att den då är helt frikopplad
från det övriga värmesystemet, så om något krånglar där har man en helt fristående värmare att ta till.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du ville använda värmeväxlaren under färd, möjligheten finns ju att köra Webaston även då, den drar någon deciliter diesel i timmen.
Ja det har du ju rätt i. Det är som vanligt inte lätt att välja mellan Aftonbladet och Expressen. Har varit inne och läst några andra trådar om webasto här på forumet sen jag skrev mitt senaste inlägg. Det verkar ju som att det är flera som fått en bra funktion med inkoppling på bodelsslingan. Dessutom har man satt in en strömbrytare med termostatfunktion som webasto säljer. Så just nu så lutar det åt en installation på bodelsslingan med strömbrytare med termostatfunktion. Måste bara lösa hur termostaten skall kopplas in. Funderar även på att placera värmaren under bilen för att spara utrymme i garaget och slippa genomföring av avgasröret. Men sista ordet är inte sagt ännu. Det kan ju komma fler inlägg som vänder och upp och ner på allt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ett alternativ om det bara är en kompletteringsvärmare man söker är ju att använda en luftvärmare, fördelen är ju att den då är helt frikopplad
från det övriga värmesystemet, så om något krånglar där har man en helt fristående värmare att ta till.
Tänkvärt. Du får inte rubba mina cirklar alltför mycket! Men visst är det ett tänkbart alternativ och om möjligt en lite enklare installation om man bara håller sig till 1-2 utblås. En fördel med den vattenburna varianten är att jag får värme i hela bilen genom att bara ansluta vid ett ställe.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänkvärt. Du får inte rubba mina cirklar alltför mycket! Men visst är det ett tänkbart alternativ och om möjligt en lite enklare installation om man bara håller sig till 1-2 utblås. En fördel med den vattenburna varianten är att jag får värme i hela bilen genom att bara ansluta vid ett ställe.

Det stämmer, men om t.ex. cirkulationspumpen krånglar har du förmodligen ingen eller väldigt lite värme. Med luftvärmaren har du ändå värme. :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det stämmer, men om t.ex. cirkulationspumpen krånglar har du förmodligen ingen eller väldigt lite värme. Med luftvärmaren har du ändå värme. :)
Om man kopplar den i serie med bodelsslingan stämmer det säkert men jag funderar på en lösning som ser ut så här

51DAD901-D204-4184-8F4B-5B167BB8888D.jpeg
och då bör det fungera. Backventilen kanske är felritad men den skall hindra återcirkulation. De manuella kulventilerna för att kunna koppla bort webaston. Borde väl fungera?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man kopplar den i serie med bodelsslingan stämmer det säkert men jag funderar på en lösning som ser ut så här

Visa bilaga 203322
och då bör det fungera. Backventilen kanske är felritad men den skall hindra återcirkulation. De manuella kulventilerna för att kunna koppla bort webaston. Borde väl fungera?

Jo, men orkar pumpen i Webaston dra runt hela ditt system ensam? Jag är tveksam..?
 
Toppen