• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strypt FIAT-Euro-5 motor?

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.072
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Är det fler än vi som har bekymmer med orkeslös euro5 - motor så kan detta vara felet! Om ni har/haft samma problem, vad gjorde ni åt det?

När jag använder bilens färddator och ser bränslemängden i realtid (ic) så uppstår följande obegripliga scenario:

Om jag delar in gaslängden i 5/5 så används 1/5 till normalkörning.
2/5 vid acceleration.
De övriga 3/5 ger bara effekt på växlana 1-4.
Det händer ingenting på 5:an och 6:an efter att nedan uppgivna bränslemängd uppstått. Där har jag uppnått maxvarv 2500 respektive 2200 vilket absolut inte kan ge varken effekt eller ork.
Motorn är en 3,0 på 177 hk från 2012.
Frågan är – är den strypt vid denna bränslemängd , är den felprogramerd eller felkonstruerad ?
Är det fel på mjukvaran eller vadå?

Andra bilar vi rest ihop med nu ger betydligt mer bränsle – upp till 30,0 l/ 100 km eller mer - på 5:an och 6:an och följdaktligen mer effekt.

1:an 50,0 l (max) l/100 km bränslemängd 3000 varv
2:an 50,0 l max ” 3000 ”
3:an 37,0 l max ” 4000 ”
4:an 37,4 l max ” 3100 ”
5:an 25,6 l max ” 2500 ”
6:an 21,2 l max ” 2200 ”

Toppfart 117 km/tim efter ca 1½ km.

”Max” betyder att den drar aldrig mera hur länge jag än gasar!
Den får som synes varken bränsle eller ger varv efter dessa respektive förbrukningar.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Strypt FIAT-Euro-5 motor?

Måste vara felprogrammering eller nåt. Min 3 liter 177hk är snabb och urstärk - och har snitt förbrukning över ett år på 0.92 (inte enligt bildatoren, men via en APP).
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Strypt FIAT-Euro-5 motor?

Troligen något nytt trix i programvaran för att drivlinan skall hålla. Skulle vara typiskt för Fiat att lösa kvalitetsbrist på ett sådant sätt. Har den alltid varit så eller kom det efter en service? Min 160hk euro 4 varvar fullt på alla växlar men de maxvarv du har skulle troligen spara drivlinan en del.
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Strypt FIAT-Euro-5 motor?

Förstår inte exakt det ni beskriver, MEN

Jag har exakt samma motor (177 hk) och en 5300 kg husbil.

Vår förra husbil var på 4000 kg och motorn en 160 hästars och så klart sex växlar.

Den nya har en helt annan utväxling på alla växlar. Är mycket långsammare i acceleration. Topphastighet vet jag inte då jag inte maxade någon av dem.

Ska det vara så? Har det månne med det ni beskriver att göra? Tycker spontant att det extra dryga tonnet borde kompenseras av de 20 fler hästkrafterna

(vad skulle en teknikobegåvad göra utan HBK?)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Strypt FIAT-Euro-5 motor?

Det låter som din bil har gått i limp mode ,De flesta bilar kan generera en felkod utan att motorlampan tänds Kör till en verkstad och få läst felkoder
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Strypt FIAT-Euro-5 motor?

Mycket intressant blir kul att följa och höra vad som sägs från expertisen.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.072
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Strypt FIAT-Euro-5 motor?

Bilen har varit inne 8 gånger hos olika FIAT-verkstäder. Byte har gjorts av styrdon, luftmassemätare, partikellfilter och andra filter samt mätningar vid körning. Tyvärr blir det många växlingar i backar från 3% lutning och mera. Ofta ända nere på 3:ans växel. Bilen drar 1,06 i snitt.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Strypt FIAT-Euro-5 motor?

Bilen har varit inne 8 gånger hos olika FIAT-verkstäder. Byte har gjorts av styrdon, luftmassemätare, partikellfilter och andra filter samt mätningar vid körning. Tyvärr blir det många växlingar i backar från 3% lutning och mera. Ofta ända nere på 3:ans växel. Bilen drar 1,06 i snitt.
Kan vara hör och häpna som jag gjorde när min bil blev så under en 2 säsong trots att Bossings trodde att dom visste vad det kunde vara MEN FELET KOM TILLBAKA. byte av gaspedal och injustering 1600:- har gått som ett skållat troll sedan dess. Löstes av Björn i Jönköping reservdel från Holland därav bra pris 556:- byte o justering utöver där. I gaspedalen sitter det lite electronik som skickar inpulser till styrdatorn. Värt att test det som är tråkigt är att verkstäderna som skall kunna detta inte har en aning om den sketna åtgärden utan går på stora ingrepp men vid mätning så framkommer det var själv med och såg själv när felet uppkom. Kan givetvis vara något annat på din bil men hör av dig så får du telefon nr eftersom vi inte får göra reklam på forumet.
 
Toppen