• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Strulande koppling

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bengt o Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
26001
Medlemskap
2025
Har en Burstner med Fiat-shassi årsmodell 2010.
För några veckor sedan så var jag på väg från fjällen, När jag skulle svänga in på en p-plats så trampade jag ned kopplingspedalen helt i botten utan att det gick att växla. Pedalen stannade i nedersta läget. Efter en del trixande lyckades jag få i 4-ans växel, körde på den tills jag hittade en större parkeringsplats, där stannade jag för att kolla vad som var fel. Lyfte upp kopplingspedalen till översta läget, nu plötsligt var allt normalt, bara köra vidare. Har använt bilen många gånger därefter utan problem. Men för några dagar sedan hände samma sak igen, som tur var så lyckades jag parkera på min vanliga plats. Det konstiga är att när bilen stått över natten fungerar allt normalt under några mil, sen kommer felet tillbaka.
Vad kan detta vara?
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Hade samma symptom för många år sedan. Körde hem 30 mil utan koppling. Nästa dag fungerade den några gånger osv. Det var slavcylindern som läckte. Bytte hela kopplingen samtidigt. Gick då på maskinskadeförsäkringen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja kolla behållaren till kopplingens vätska, har troligen sjunkit för att det läcker ibland någonstans.
Måste kollas först, men tyvärr mest troligt i slavcylindern nere inne i svepet och inte i huvudcylindern.
Som begeco skriver så är det lika bara att byta allt till kopplingen, troligen också dubbelmassesvänghjulet som ett kitt när allt ändå är nerplockat, mycket jobb tyvärr för hela växellådan måste bort.

M.v.h. JANKRO.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen