• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Straffskatt på diesel?

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Straffskatt på diesel?

Urea tillsamman med en SCR-kat kan sänka NOx mycket men frågan är om det räcker i framtiden?
Det är frågan om en reduktion och inte en eliminering av den för dieseln så svåra emissionen NOx.
Kombination av stor mängd kyld EGR och efterbehandlig med urea+NOx katalysator är troligvis nödvändigt i framtiden för de krav som kommer.

En NOx-kat är ensam tyvärr inte lösningen för all framtid men en mycket bra teknik då det gäller reducering. Sedan ställer dessa katalysatorer nya högre krav på sammansättningen av NO och NO2 i avgaserna då de är känsliga för rätt kombination. Detta ger ger ytterligare jobb för alla styrsystem. Sedan får man hoppas att inte emmissionskrav för amoniak ställer till det då generöst bruk av urea kan ställa till det.
Man har i dag (som vanligt) en oxidationskatalysatorn som bland annat förändrar samansättningar av NOx , antingen EGR eller urea+SCR-kat och avacerade insprutningssystem för att uppnå de bästa utsläppsnivåerna, frågan är hur man gör det i framtiden?.
Följdfrågan är hur dyra alla dessa system blir?
Att emissionsrelaterade komponeter är minst lika dyra som själva motorn är snart fakta för alla fordon.

Långt från ämnet är vi nu men frågan om varför man straffbeskattar diesel är kanske avklarad?
Ett bränsle som har ca 7% mer energi har märkligt nog lägre skatt per liter (ca 1kr) och dieselbilarna har därför högre årsskatt för att kompensera det.
Fordonssskatten på nyare bilar är baserat på utsläpp av CO2 (=förbrukning) för att locka till köp av fordon med låg förbrukning men att just "dieselbilen straffas" känns som en missuppfattning.
Det är bilar med hög förbrukning som beskattas högre totalt.
Dieselbilen har som sagt lägre avgaskrav och dessutom lägre bränsleskatt per liter men en högre årlig fordonsskatt vilket (ofta) leder till likartat skattetryck.
Det verkar som att det är ett ganska jämt läge skattemässigt jämfört med bensinbilen enlig mig.

En föjdreflektion, borde man inte starta en fabrik eller i alla fall ett försäljningsnät för urea?
Kanske ett sätt att bli rik på när enormt många fordon blir "beroende" av det?


Edit: Läste mina förra inlägg och där skrev jag lite fel, urea tillsätts efter förbränningen (som smålänningen skriver) och "sänker inte temperaturerna", det är en kemisk efterbehandling.
Jag tänkte på EGR-systemets verkan men skrev om "kiss-teknik" märkligt nog.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Straffskatt på diesel?

Klart är att du har bra koll efter vad jag kan förstå Bäckmark.
Nu tar vi en Irwing:) MEN varför har då inte dieseldrivna personbilar varit fler i Sverige förran nu på senare år. Ser vi bakåt i tiden på hur dieselfordon (personbilar) kontra bensindito beskattats så måste jag nog påstå att bensinfordon favoriserades, eller politikerna "styrde" så att bensinfordon skulle vara billigare att köra.

Vilka var det då som körde på diesel? Undantar vi den tunga trafiken så var det av någon anledning de som hade tillgång till "billig" diesel och de som hade många mil/år så att de uppnådde det miltal som gjorde att den lägre förbrukningen kompenserade den högre vägskatten.
Det var/är få Lantbrukare, Grävmaskinister, Skogsmaskinförare exempelvis som åkte/åker omkring i en bensinbil privat. Det har naturligtvis en naturlig förklaring Bäckmark.
Nu pekar jag på hur det har sett ut och det kanske kan ge en bild av varför dieselpersonbilar varit i minioritet i Sverige fram tills dessa började klassas som "miljöfordon".
Ja, det är mina teorier om detta och inte på något sätt vetenskapliga:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Straffskatt på diesel?

Om vi pratar skattehistorik samt felaktiga regler från förr finns det mycket att fundera på.
Exempelvis den förhatliga kilometerräknaren eller det märkliga beslutet att ha helt egna och tekniskt dåliga avgasregler för bensinbilar i Sverige mellan 1976-1987 (dyra bilar för svenska marknaden blev det).
Vi kan nog komma fram till många fler skatteorättvisor om vi blickar bakåt nog långt.
Man kan hitta mängder av olika "straffskatter" som makthavande använt för att kuva folket, brandskattning av hela landskap med mera, men det är nog utanför denna tråd?

Jag hade nutiden samt närmaste framtiden i perspektiv då jag skrev mina inlägg och anser att de fakta som finns i denna tråd visar att vi i dag inte på något sätt har någon form av "straffskatt" då det gäller dieselbilar, när det enbart gäller dieselbränsle har vi faktiskt "skattelättnad".
Om det förekom straffskatt förr då det gäller dieselbilar är det en orättvisa att minnas men det har inte så mycket att göra med hur skatter i dag "drabbar" olika fordonstyper.

Min mening var absolut inte att uppröra någon som anser att vi betalar för mycket skatt på bränsle/bilar, jag ville bara belysa att det inte är så enkelt att "regeringen hatar dieselbilar".
Ser man till fakta så är skattetrycket likartat då det gäller diesel samt motsvarande bensinbilar.
Gengasbilar är dock helt befriade från vägskatt, det kanske är framtiden ändå?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Straffskatt på diesel?

Visst är det som du skriver Bäckmark, det har hänt en stor omsvägning i politiken de senaste åren vad gäller diesel som bränsle i våra bilar det kan vi se på reg.siffrorna för just dieselbilar.
Det jag ville påpeka är det faktum att i Sverige har personbilar som drivits av diesel inte varit önskvärt tidigare, det visar politiska beslut när det gäller beskattningen av dessa fordon.
Varför det har varit en annan syn på detta ute i Europa kan vi väl fundera över, jag personligen tror inte att de kontinentala regeringarna skulle ha varit "minder vetande" än våra svenska dito i denna fråga.
Jag kan bara konstatera att nu ser det ut som att även våra ansvariga här i Sverige "vaknat till" och ser inte längre diesel ett sämre alterenativ än bensin för att driva en motor.
 
Toppen