Alvestorparna
HBK Medlem
Är det någon som kan förklara för mig varför det har blivit straffskatt på dieselbilar? Hos oss är numera bensinen en krona billigare än dieseln!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det stämmer men när straffskatten infördes så hade dom inte det.Sanningen är ju den att BÅDE SAAB och Volvo har dieslar....
Är det någon som kan förklara för mig varför det har blivit straffskatt på dieselbilar? Hos oss är numera bensinen en krona billigare än dieseln!
får väl börja med rapsolja igen......
Sedan har vi dieselns verkliga emissionsproblem.....NOx
Det kommer troligvis inte räcka bara med EGR utan man måste kanske kombinera detta med "kiss-teknik" alltså urinämnesliknade vätska som injekteras och sänker temperaturerna.
Svenska politiker har tyvärr inte historiskt förstått eller velat förstå att dieseldrivna bilar "släpper ut" mindre "skadliga" ämnen än bensindito. I övriga Europa har detta stått helt klart, och i jämförelse med hur många fordon som kör omkring på kontinenten mot här i Sverige är våra utsläpp en "fis i världsrymnden". Varför då "straffbeskatta" Dieselbilar? Tja, troligen för att de som "kommer över" diesel billigt, så som Åkeriägare, Lantbrukare, Fiskare, Entrepenörer inom gräv och skogsnäringen inte skulle "komma undan" eneriskatten. Först så infördes Kilometerskatt (det monterades kilometerräknare i dieselfordon som var vägskattepliktiga). Det var att stämpla och skicka in var tredje månad. Vi utpassering från svensk gräns stämplade man ut, och instämpling vid återkomst, alltså ingen svensk vägskatt om man körde utomlands. Med andra ord enerigskatten på diesel togs inte ut vid pump. Nu visade det sig att de administrativa kostnaderan för detta system var högre än intäktena till statskassan så det avskaffades. Rätt heller fel? Tja, det kan vi ha åsikter om.