• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strømforbruk fast/blinkende lys

Kompis

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2026
Kjøpte blinkende røde Led lys, og trodde de nesten ikke brukte strøm.
Det gjorde de. Da lurer jeg på: Hvor mye strøm går det til å styre blinkingen, og til å lyse. Vil et fast lys, lyse mye lengre en et blinkende lys??

Ted Jondal

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2025
Sv: Strømforbruk fast/blinkende lys

Styrningen tar nästan ingen ström, så en sekund ljus och en sekund mörker blir ungefär dubbel lystid (halverad strömförbrukning) mot om du har konstant lyse.

// Ted

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er andre ting som virkelig styrer strømforbruket. Når det gjelder led lys så er det alltid en strømbegrenser som er viktigere enn matespenning. En effektiv måte er da å kjøre en switchende spenningsreduksjon før en passe stor seriemotstand eller ennå bedre direkte styre en konstant strøm i tillegg til spenning direkte i elektronikken uten bruk av linjær elektronikk.

Står det på en led lampe et spenningsområde og gjerne kommentar om at den ikke støtter dimmere er det mye som tyder på en effektiv lampe. En ren 12V ledlampe med kommentar dimmbar blir oftest varm, en 10 til 30 V som ikke er dimmbar kan lyse minst like kraftig og være helt kald.

Den rene 12V lampen har normalt en seriemotstand som styrer strømmen til led elementet. Varmen som avsettes i motstanden i watt er volt ganger ampér og A er gitt ut av lyseffekten på led elementet.

Har sett 1 W led som ved måling forbruker 3 W, de avsetter 2 W varme. Men har og sett 1W led hvor ekstra forbruket nesten ikke er målbart. Første generasjon led var i den ekstreme endel, og fortsatt finner en billiglamper som bruker gammel teknikk med seriemotstand.

Kompis

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2026

Grunnen til at jeg ble overrasket over strømforbruket, var at jeg har et forbruksbatteri på 95 ah og 9/10 led spotter og flere meter med ledlys i bobilen.
Som snekker trodde jeg de "ikke brukte strøm"

Lagde først en prøve med et 9 v batteri og en blinkende lampe. Det lyste ikke så lenge. Kjøpte et 4 ah batteri oss Biltema, ladet det opp og koblet til to blinkende lamper. Etter 70 timer lyste de fortsatt, men batteriet var på 10,2 v.
Hadde tenk å sette en blinkende "alarm" i frontrute med strøm fra sikringsboksen under rattet (Fiat 2015) men da går vel strømmen fra startbatteriet, å det tør jeg ikke nå

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Til den "jobben" finnes det en alarmatrapp som klarer over ett år på et lite batteri inne i boksen. Finessen er at den bruker noen sekunder på å bygge opp en puls til en liten rød led. Forbruk marginalt over egenutladningen på et batteri, og at den fortsetter til batteriet er helt dødt.

Toppen