• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömtjuv

F

F.d. 10659

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2 100 hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Adriatik
Husbilsmodell: Twin
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elsystem
Har sedan min Fiat var ny, haft stora problem med att startbatteriet inte håller spännningen. Redan efter ett par dagars stillastående har mer än halva kapacitetet försvunnit med starproblem som följd. Efter batteribyte har förhållandet förbättrats något. Verkstaden har undersökt och letat efter felet men kan inte hitta något, kan bara konstatera fenomenet.
Är det någon annan Fiat-ägare som har haft samma problem och kanske också har en lösning vore jag tacksam.
Annars återstår bara att reklamera köpet och kräva att få en ny bil, vilket betyder en massa förhandlingar och uppgörelser om garanti mm med säljaren.
Brorake
 
F

F.d. 2878

Guest
Hej.

Jag hade samma problem att efter 14 dagar finns inte så mycket ström kvar, men
fick förklaringen att Larmet med blinkfyren i framfönstret var orsaken.
Kanske är det samma på din bil??

Gert.
 
F

F.d. 10659

Guest
Vem vet? Har pratat med larmförsäljaren, som säger att larmet drar så lite ström att det inte har någon större betydelse!
Ett rykte säger att gel-batterierna inte är speciellt bra att hålla spänningen, varför ett byte till vanliga syrabatterier skulle lösa problemet. Något som man tycker att verkstaden borde känna till. Tror nog att felet är betydligt allvarligare och kommer att vidhålla mitt krav att få bilen utbytt mot en fungerande,
Hälsn Brorake
 

Berrac

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024
Hej brorake

Vi har inte likadan bil som du,utan en Kabe, men samma problem.
Jag är tvungen att koppla bort minuskabeln på batteriet, om bilen står mer än 14 dagar
Anledningen är att radion med dvd-funktion drar så mycket ström
fast manöverpanelen är avslagen.Detta är normalt enligt Kabe
Kanske något liknande för dej?

hls Berra
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hade samma problem på vår bil men jag hade själv monterat stereon och kopplat ihop
strömmen för minnet och + för radion så jag kunde använda stereon utan att ha tändningen påslagen.Märket först på kvällen att panelen bakom värmeregalgen lyste.
Det var en liten miss men sånt händer nu är det fixat.
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Hej när jag bytte till en radio med dvd fick jag samma problem man vill ju använda
den utan att tändningen är påslagen jag löste detta genom att sätta en strömbrytare
med en lysdiod i så att jag ser att spänningen är på.
/Sören
 
F

F.d. 3598

Guest
Hejsan.

Jag vill ju inte säga något jag får äta upp senare,,,,,,,,,,,,,,,,,,, men verkstaden har felsökt säger Du. Detta är lättare att säga än att göra, att leta ett elfel kan vara att leta efter en nål i en höstack med förbundna ögon. Många nöjer sig med att koppla till datasladden och säga -jag hittade inget.

Men Jag vill ge Dig ett tips. Förhoppningsvis är alla förbrukare uppsäkrade. Gör då så här. Lossa en kabel på batteriet och mät upp förbrukningen (flödet) med allt avstängt. Tag sedan av en säkring i taget, när Du får ett sänkt värde har Du ringat in problemet och vet var Du skall leta.

Förbrukningsvärdet ger också en vink om vad det är du skall leta efter.
Förmodligen är det något som är eftermonterat, kanske rentav felaktigt monterat eller defekt, nya saker kan också vara sönder.

Är Du inte van vid den här sortens arbeten rekommenderar jag att Du tar hjäp av någon som kan hantera el och scheman.

Lycka till. :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag hade nog samma tanke som du Husbilteknikern. "Lättast att byta batteriet, så får vi se om det hjälper". Ungefär så resonerade nog felsökaren.
Som tidigare nämnts koppla in en amperemätare i serier med batteriet och se vart strömmen tar vägen. Lätt att säga med omständigt att göra. En sak som inte nämnts innan är att i sällsynta fall kan läckströmmarna i likriktardioderna i generatorn bli för höga. Men då ser man det på mätaren om man lossar på +anslutningen. Tänk på kortslutningsrisken bara!
//Göte J
 
F

F.d. 25017

Guest
En modern radio/cd - spelare har numera två + anslutningar båda är vanligen röda. Den ena, lite tunnare ledaren, ska hela tiden vara ansluten och den andra lite grövre är avsedd att ge ström under drift.

Innan jag monterade min radio mätte jag förbrukningen. Om jag kommer ihåg rätt fick jag följande resultat:

Då enbart den tunna ledaren var ansluten till + drog radion 18 mA.
Då båda var anslutna drog radion 80 mA (även då radion var avstängd)

Det visade sig också att ISO-kontakten (som hörde till bilen (FIAT) som ska kopplas till radion var felkopplad i förhållande till radion och information som jag hittade på internet. (Vill minnas att de båda + kablarna var förväxlade).

Det var då bara att konstruera om hela kopplingen med egen brytare. Man vill ju inte att radion ska dra 80mA då den är avstängd, då detta drar ut 27Ah på 14 dagar - motsvarar c:a 1/3 batterikapacitet.

Jag tror alltså att inkopplingen av radion är felaktigt gjord. Att koppla ihop de båda ledarna för att kunna använda radion utan att vrida på tändningen leder till onödigt stor strömförbrukning. Det vore dessutom konstigt om bara min FIAT (2006) skulle vara felkopplad. Normalt märks ju inte detta om bilen används ofta, men en husbil kan lätt bli stående ett par veckor även på sommaren.

Som en parentes kan nämnas att jag mätte upp värmarens (truma) avloppsventil och kom fram till att den drar 40mA när den är stängd (normalläge på sommaren). Denna belastar dock bodelsbatteriet. Om bilen ska stå en längre tid så bör man öppna kranen för att spara batteriet.

/Tommy L
 
F

F.d. 3598

Guest
Tommy L skrev:
En modern radio/cd - spelare har numera två + anslutningar båda är vanligen röda. Den ena, lite tunnare ledaren, ska hela tiden vara ansluten och den andra lite grövre är avsedd att ge ström under drift.

Innan jag monterade min radio mätte jag förbrukningen. Om jag kommer ihåg rätt fick jag följande resultat:

Då enbart den tunna ledaren var ansluten till + drog radion 18 mA.
Då båda var anslutna drog radion 80 mA (även då radion var avstängd)

Det visade sig också att ISO-kontakten (som hörde till bilen (FIAT) som ska kopplas till radion var felkopplad i förhållande till radion och information som jag hittade på internet. (Vill minnas att de båda + kablarna var förväxlade).

Det var då bara att konstruera om hela kopplingen med egen brytare. Man vill ju inte att radion ska dra 80mA då den är avstängd, då detta drar ut 27Ah på 14 dagar - motsvarar c:a 1/3 batterikapacitet.

Jag tror alltså att inkopplingen av radion är felaktigt gjord. Att koppla ihop de båda ledarna för att kunna använda radion utan att vrida på tändningen leder till onödigt stor strömförbrukning. Det vore dessutom konstigt om bara min FIAT (2006) skulle vara felkopplad. Normalt märks ju inte detta om bilen används ofta, men en husbil kan lätt bli stående ett par veckor även på sommaren.

Som en parentes kan nämnas att jag mätte upp värmarens (truma) avloppsventil och kom fram till att den drar 40mA när den är stängd (normalläge på sommaren). Denna belastar dock bodelsbatteriet. Om bilen ska stå en längre tid så bör man öppna kranen för att spara batteriet.

/Tommy L

Stämmer bra det där, glöm inte kylskåpets elektronik 20 mA, bodelens elcentral likaså.
Det bästa att göra är att sätta bilstereon på bodelsbatteriet, det går ju att stänga med huvudströmbrytaren när bilen inte används.;)
 
F

F.d. 10659

Guest
Tack för alla tips. Skall ge husbilsförsäljaren ännu en chans och hänvisa till ovanstående, innan jag definitiv vägrar att behålla bilen.
Brorake
 
K

Kicki & Bengt

Guest
Hej Brorake!
Kolla först att du verkligen har ett startbatteri (förstörs snabbt annars) skall tåla höga startströmmar >400 Amp, GEL batterier är t.ex inte startbatterier.

Antar att du har ett 100 Ah startbatteri (1200 Wh) av något slag (?). Om 50% av batterikapaciteten "förloras" på 2 dgr (600 Wh) så kan en strömförbrukare, ansluten till startbatteriet, ta ca 12,5 watt /1 Amp.

Då kan du söka fram vilka förbrukare anslutna till startbatteriet som förbrukar ström i den storleksordningen etc;
# billarmet förbr 2,4 watt (ev del av problemet)
# ev motorrums- alt garagebelysning
# ev trappa in i bilen
# påslagen radio förbrukar väsentligt mkt mer än 12 watt (ej problemet)
# gå vidare på det sättet, finns inte mycket att välja på
nästan alla andra förbrukare kopplas mo bodelsbatterier

Även om du har rätt typ av batteri, kolla om batteriet tar laddning och med hur mycket.
T.ex ladda batteriet fullt (tar ca 2 dgr), koppla bort en av batteripolerna och anslut en 100 wattslampa över batteripolerna om batteriet är ok så skall lampan lysa starkt minst 10 tim annars tar inte batteriet emot full laddning och skall då bytas ut (alt reklameras)
/ Lycka till med ditt letande, Bengt
 
F

F.d. 25079

Guest
Tråkigt med det här, men kanske ett tips:
Kolla så inte någon strömkälla ligger på kontinuerligt, typ antennförstärkare eller liknande. Har själv i min gamla Hymer hittat att just antennförstärkaren låg på konstant och har därigenom fått sakteliga sämre kappacitet på bodelsbatteriet. Löste problemet med att montera en brytare på matningen till förstärkaren och numera fungerar det riktigt bra. DVS jag knäpper på den när vi vill titta på TV och stänger sedan av den igen.:cool:

Lycka till
Stig
 
Toppen