• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömstyrka?

enderbergs

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3577
Medlemskap
2024
Hej alla elkunniga där ute!
Jag har en liten fundering som någon kanske kan besvara?
Har precis monterat i två st 100 amp batterier i min bil.
Kontrollpanelen visar dock inte 200 amp utan snarare 98-99 beroende på hur mycket laddning dom har.
Vet någon varför inte detta visas?
batterierna är ju givetvis paralellkopplade för att öka tillgången amp med bibehållen volt.
Jag fixar annars det mesta av sådant här, men funderar över detta.
//Johnny//
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Strömstyrka?

Hej, om du har paralellkopplade batterier av samma typ, 100Ah bör du mycket riktigt få 200 Ah (teoretiskt), men i praktiken får du mindre ut ca 70-75% av totala kapaciteten eftersom man inte bör ladda ur batterier helt och hållet (under 11 volt), vllket gör att du inte uttnyttjar hela kapaciteten.

Full laddad batteri =12.8 volt -100 Amp
Urladdat batterei =11.0 volt - 25 Amp
Helt urladdat batteri=10.5 volt - 0 Amp

Ovanstående en löser förståss inte ditt problem (vill inte vara "besserwisser).

Tror att det är idé att kolla hur ditt Amp-instrument är kopplad. Verkar som den bara mäter över ena batteribanken. Kolla med multi-mätinstrument.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.635
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Strömstyrka?

Hej, det är nog högst troligt att du måste som enl. Tommy & Mona, programera/tala om för panelen hur stor din batteribank är. Se om du kan hitta något i instruktionsboken.

M.v.h. JANKRO.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Strömstyrka?

För att reda ut en begreppsförvirring. Strömstyrka mäts i ampere, A. Batterikapacitet anges i amperetimmar, Ah, (alltså stöm x tid) mätt under vissa betingelser!
// Göte J
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Strömstyrka?

jdjiveco;

Jag undviker att ladda ur batteriet mer än ner till 12V, batterier tappar mycker när de djupurladdas, och ska du ladda ur så djupt som ned till 10,5 V så blir nog inte batterierna så gamla.
 

enderbergs

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3577
Medlemskap
2024
Sv: Strömstyrka?

TACK FÖR ALLA TIPPS OCH IDEER KRING DETTA.
DET VISADE SIG MED LITE EFTERFORSKNING ATT DET VAR FELPROGRAMERAT I PANELEN SOM BARA VISADE DET ENA BATTERIET.
:yes:
 
Toppen