• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömstrul

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Min kompis har en Kabe Fiat 2.8 -02 .Vid 220 v funkar laddningen. När han kör luktar det syra .Jag har mätt laddningen den laddar 14 v ( inga decimaler i mitt instrument) .kan inte mäta strömmen .
Men när man kör bilen över 10 km/ h går hastighetsmätaren till fullt och varvräknaren börjar flippa .Dom andra mätarna funkar. Kan det ha något samband tro?
Jag har inte haft möjlighet att åka med och kolla laddning under färd.
Står bilen mer än en vecka orkar inte startbatteriet .
Kanske alla batterier är kass?
Vad tror ni?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Strömstrul

Høres ut som et startbatteri som er nedten tørt, spenningsreguleringen fra dynamo styres av dette batteriet om det ikke er korte grove kabler til bobatteriet. Etter en kort tids ladning går systemet i spinn og spenningen fra dynamo flyr villt opp og ner .
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Strömstrul

Så du menar om starbatteriet är suspekt så påverkas bodelsbatterit?kan det vara därför hastighetsmätaren flippar för laddningen pendlar ?om jag förstår dig rätt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Strömstrul

Ja, spenningsfallet i kabelen hindrer tilbakekoblingen som kunne styre dynamoens ladning. Hadde selv et klassisk eksempel på denne type ladningsfeil for mange år siden på en personbil, motoren stoppet helt tilfeldig og eneste måte å få startet den på igjen var å bytte tennplugger. Årsak : høy spenning ga for mye bensin i innsprøytningen til motoren druknet - fant løsningen i en verkstedhåndbok for Volvo 260, selv om det var en Peugeot jeg hadde - samme innsprøytning!
 
Toppen