• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömstad = natta

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Anländer mitt i natten via färjan från Sandefjord. GPS-en ska leda oss till några ståplatser på orten. Trodde vi! Förmodligen har jag inte uppdaterat HBK:s lista för vart vi kom, möttes vi av ilskna Förbud mot camping-skyltar där vi trodde att vi kunde övernatta före fortsatt färd mot Oskarshamn/Gotland.

Räddningen blev att fortsätta söderut till en trevlig p-plats vid naturreservatet Kragenäs i fager natur och på behörigt bulleravstånd till E6.

Är det nytt för i år med att man motar bort övernattare i Strömstads centrala delar..?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Strömstad = natta

Men ni hade väl inte för avsikt att campa, ni skulle väl bara parkera för övernattning?

Jappe

H

hianders

Guest

Vi har varit i Strömstad förra veckan (31/8) men var kanske i ett annat läge när vi kom dit mitt på dagen. Vi hade knappat in koordinaterna för platsen och tyckte att det var bra skyltat med en husbil hur man skulle åka. Platsen skulle kanske göras mer trivsam men det var ok med toalett och tillgång till färskvatten. Dock ej latrintömning.

Vi hade också tur med vädret!

Inger & Hasse & Grabbarna Grus
:yes::spinny:

• Gilla
Reaktioner: Ami

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vi var där i juli och nattparkerade på parkeringen vid Nils Ljungqvists väg alldeles intill småbåtshamnen. Vi stod där tillsammans med fyra andra husbilar. Valde bort kommunens välskyltade plats som vi tyckte var alldeles för tråkig.
V-backen :)

MABOS

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2025

Hej !

Vi var oxå i Strömstad i somras och stod på denna ställplats, vi tyckte det var ok, man kunde ta en linfärja över viken en bit bort, även cyklarna hade vi med. Däremot så hänvisade man toa tömning till reningsverket, vi åkte dit o det fanns inte en käft som kunde upplysa vart man skulle tömma, då blev man besviken så vi köpte en toa behållare till o kunde tömma på rastplatser efter vägen sedan.

Bosse

Anita Anka

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022

Man kan parkera över natten på Torskholmens grusparkering, precis bredvid färjeläget.
Skyltarna med förbjuden camping framför sjukhuset kan man "strunta" i, de har ingen laglig grund. Många parkerar där över natten. Fortsätter man förbi sjukhuset finns det en stor parkering vid den lilla linfärjan (kort behövs till linfärjan).
Hoppas att alla som vill kan parkera som många husbilar gör, mitt i sta´n!
Tömning finns närmast på rastplatserna söderut, tyvärr!

hälsningar Anita

F

F.d. 50195

Guest

På semestern parkerade vi på en infartsparkering norr om stan med toalett o vatten för 40kr dygnet och med gratisbuss ner till stan, helt o.k.

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Tack för tips och kommentarer!

Nej, Jappe, vi hade inte tänkt campa men valde bort platserna med elaka skyltar för att slippa risken för en konflikt. Vi var trötta och ville s o v a bums!

För övrigt är just naturreservatens parkeringar som regel mycket lämpliga för övernattningar OCH i brist på sådana, väljer vi inte sällan att ställa oss vid någon kyrka. Gott om plats, stillsamt, tillgång till vatten som regel och aldrig några som helst problem med markägaren.

För övrigt finns det sedan i somras en jättefin ståplats i norska Sandefjord, precis vid småbåtshamnen ett par stenkast från valfångsmonumentet och med Strömstadfärjan i blickfånget.
150 NOK för 24 timmar, tömning av diverse vätskor, el, vatten och sop samt intill, en 7-Eleven med färska morgonfrallor.

Toppen