• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömming

L

Lennart Olovsson

Guest
är kanske den fisk som kan tillredas på flest olika sätt!

Om man räknar in att den heter Sill söderut så blir det utklassning!

Dessutom är det en god fisk och får man den dagsfärsk, tagit upp den själv, då är det en delikatess!

Nyss hemkommen efter en utflykt med fiske så är det rensning som gäller!

Senare i kväll är det bara att njuta!

Lennarts tankar

:twitcy:

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Strömming

En underbar fisk. Synd att man bara får tag i filéad. När jag är i Karlskrona gottar jag mig alltid med strömming som är stekt med ryggbenet kvar. En sann delikatess. Enda stället jag lyckas hitta hel strömming.

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

En underbar fisk. Synd att man bara får tag i filéad. När jag är i Karlskrona gottar jag mig alltid med strömming som är stekt med ryggbenet kvar. En sann delikatess. Enda stället jag lyckas hitta hel strömming.

Hej ! Jag tror inte att du hittar strömmining i Karlskrona. Om jag inte är alldeles ute och reser, så är det sill de säljer i Blenkinge!
Ce-eN ! :confused:

F

F.d. 14497

Guest

hej fiskälskare

Sill och strömming är av samma art. Det som avgör vad fisken kallas är beroende av vad den fångas / fiskas, kommer den norr om Kristianopel kallas den för strömming.
oavsett det, är det j-vla gott med mos och lingon.

lowelowe

L

Lennart Olovsson

Guest

rätt!

Här uppe heter det Strömming!

Söder om Kalmarsund heter det nå annat!

Likagott det!

Förklaring om gräns och art se :

Lennarts tankar

:twitcy:

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Var fiskar ni strömming?
När är det säkrast att få dom?

Hörde något om att vattnet måste bli varmt innan den går att få.
Vi har testat i Söderhamn med blandat resultat.

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Vi har läst i tidningen att det varit ca 2 veckor med strömmingsfiske i Norrtälje hamn nu. Tydligen kan man rycka fram till midsommar men har inte testat om det stämmer. Det var första gången vi ryckte nu i veckan. Detta med gott resultat, 30 st på en timme.

Toppen