• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömming , var? Någon som vet?

F

F.d. 25032

Guest
Är det någon som har tips om platser där det går bra att fiska strömming utan båt på sträckan Norrköping - Nynäshamn.
Är det kanske för tidigt , någon som har provat ?

/Bo
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Strömming , var? Någon som vet?

:cool:Det brukar gå bra att fiska vid kvarsebo på kolmårdsidan av Bråviken, men det kan nog vara lite tidigt än på säsongen. En annan plats är Marmorbruket vid Krokek där kan du parkera utmed vägen och stå och kasta precis nedanför vägrecket vi Bråvikens kant.

En annan plats som brukar gå bra är vid Färjeläget vid Kvarsebofärjan på östra sidan.

Det brukar vara bäst vid mitten på maj fram till midsommar då strömmingen går till ordentligt.

Ha ett bra skitfiske på er.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Strömming , var? Någon som vet?

Hamnen i Oxelösund. Där får man strömming.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Strömming , var? Någon som vet?

På själva hamnområdet gick det bra förr ( 10:an pir, men tyvärr med dom nya eu-reglerna skall hamnar vara stängslade. Tillträde förbjuden.

// Jonny
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Strömming , var? Någon som vet?

Å sjutton... Trist
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Strömming , var? Någon som vet?

Hej
I Västervik, gästhamnen vid gamla Slottsholmen, annars föredrar jag att köpa på Kvantum billigt och bara att lägga i stekpannan
mvh anders
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Strömming , var? Någon som vet?

Hmm Ströming kontra sill hur är det :confused: strömming väster sill Öster :confused:

Gurra som undrar
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Strömming , var? Någon som vet?

Strömming i norr av Öland, sill söder om Öland har jag för mig.

// Jonny
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Strömming , var? Någon som vet?

Är det strömming på västkusten och sill på ostkusten. Hm det är väll samma fisk
Gurra
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Strömming , var? Någon som vet?

:cool:Det som Jonny skriver är den vedertagna devisen vad det gäller strömming.

Det påstås för övrigt att strömmingen har ett revbenspar mindre än sillen,om nu det stämmer?.Men jag har alldrig räknat efter så noga.

Sen är det ju godare med strömming och potatismos än med sill och potatismos (eller)?:D
 
F

F.d. 25032

Guest
Sv: Strömming , var? Någon som vet?

Tack , för tipset om färjelägret Hasse. Gick in på Google Earth och kollade , det såg ju fint ut där , tryckte på en "panramio" och vips träffade jag "bildligt talat" på en HBK-are.:) Världen är bra liten.

Nästa steg var kan man stå? ställplatslistan , bingo:D !!, verkar ju vara kanonplats (Säter). Ska nu bara trassla upp alla fiskelinor och fila till krokarna så bär det iväg.

Strömming ska stekas hel, med benet kvar och inmundigas med knäckebröd och en kall;).


Strömming-Sill

När firren passerat skåne och simmat upp på västkusten döps dem om till sill och måste läggas in i ättika och kryddas med f--n och hans moster för att gå att äta. Dessutom krävs starkt kryddad etanol som plåster på såren efter varje tugga:eek:.

Detta är väl bra konstigt:confused:

/Bo
 
Toppen