• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömlöst

Hejknekt

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32451
Medlemskap
2025
Hej,
Har precis vinterställt vår HB. Följde råd om att det räcker att göra bodelen strömlös med hjälp av huvudströmbrytaren på manöverpanelen. Har blivit tveksam om det räcker. Behöver man lyfta minuspolen även på batteriet till bodelen? Finns det ev. något som läcker ström även med huvudströmbrytaren på off?
Trevlig helg hälsar Jan E
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan nog finnas något som drar ström ändå. T.ex. litet elektronik som känner av om du trycker på huvudbrytaren igen för att sätta på elen. På min bil sitter det en batteribrytare vid batterierna som gör att jag kan koppla bort dom från resten. Nu är ändå en del kopplat "vid sidan om" den brytaren så för mig skulle inte ens det räcka.

Lyfta minus är inte fel. Bara se upp med ev. solcellsregulator. Ofta så skall den kopplas till batterierna först och till solcellerna därefter för att den skall ställa in sig rätt. Det betyder att när du kopplar bort minus så skall du först koppla bort solcellerna från regulatorn.

MVH
Hans
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Hej,
Har precis vinterställt vår HB. Följde råd om att det räcker att göra bodelen strömlös med hjälp av huvudströmbrytaren på manöverpanelen. Har blivit tveksam om det räcker. Behöver man lyfta minuspolen även på batteriet till bodelen? Finns det ev. något som läcker ström även med huvudströmbrytaren på off?
Trevlig helg hälsar Jan E

Vi har en Dethleffs, med två bodelsbatterier och ett startbatteri. Har två 90 AH batterier och solceller. Huvudströmbrytaren på panelen stänger inte av riktigt allt, men på EBL:n (elektroblocket) sitter en liten knapp som är "huvudströmbrytare". Då stängs allt till bodelen av, vad jag förstår. Kopplar inte bort bodelsbatterierna, men lyfter minuspolen på startbatteriet då bilen drar lite ström. Laddar batterierna en gång under vintern. Detta har funkat bra för oss i många år. :)
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Står du utomhus med solpaneler på taket så stäng bara av displayen solen/ljuset sköter resten så att batterierna är ok .
inomhus absolut ta bort minus kabeln glöm bara inte att underhållsladda startbatteriet så det inte dör helt.
var i våran idag laddade 0,5 amp (mulet) 14,30Volt dvs fulladdat
Vår har stått utomhus i alla år ock det funkar perfekt. bortsett då det snöar blir till att skotta rent.
/Bengt
 
F

F.d. 22252

Guest
Lyfter man minuspolen på bobatterierna försvinner ju solpanels regulator referenspänning mot jord då kan ju full spänning från regulatorn gå rakt ut till någon elektronik och kanske bakvägen hittar till jord som då kan bli 19-20v för egen del låter jag allt vara som det varit kanske drar ut en kabel ibland för att driva bort fukten under något dygn. Automatladdaren går ju igång automatiskt. och laddar alla batterier.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Lyfter man minuspolen på bobatterierna försvinner ju solpanels regulator referenspänning mot jord då kan ju full spänning från regulatorn gå rakt ut till någon elektronik och kanske bakvägen hittar till jord som då kan bli 19-20v för egen del låter jag allt vara som det varit kanske drar ut en kabel ibland för att driva bort fukten under något dygn. Automatladdaren går ju igång automatiskt. och laddar alla batterier.
Innan man lossar minuspolen måste man bryta solpanelens koppling till regulatorn, och när man sedan ska sätta igång igen är det minuspolen först och solpanelen därefter.
 
Toppen