• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömlöst elurtag i Fiat 2011

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
På min nya plåtis finns ett eluttag vid sidan av cigg-tändaren. Det som gör mig konfunderad är att det inte finns någon spänning i den. Någon som vet.
El uttag.jpg

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Strömlöst elurtag i Fiat 2011

En annan variant är att dra en ny tvåledare från bodelsbatteriet via en lämplig säkring fram till dessa båda 12V uttag. Då har du ständig ström utan risk att inte kunna starta bilen.

Du kommer åt eluttagen genom att lossa en skruv dold under den mjuka plattan i botten av drickahållaren och sedan försiktigt bända upp den grå delen som eluttagen sitter i. I samband med detta är det lätt att också koppla bilradion på bodelsbatteriet.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Michael Johansson!
Tack för tipsen, vilken väg gick du med 2-ledaren till cigutagen?
Tackar på förhand om svar.
Mvh.

En annan variant är att dra en ny tvåledare från bodelsbatteriet via en lämplig säkring fram till dessa båda 12V uttag. Då har du ständig ström utan risk att inte kunna starta bilen.

Du kommer åt eluttagen genom att lossa en skruv dold under den mjuka plattan i botten av drickahållaren och sedan försiktigt bända upp den grå delen som eluttagen sitter i. I samband med detta är det lätt att också koppla bilradion på bodelsbatteriet.

per-inge

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2025

En bra lösning.
Vad händer när man sätter på tändningen? Kan det bli konflikt när ström även kommer från tändningen?

MVH
Per-Inge

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

I vår bil sitter bodelsbatterierna bakom passagerarstolen. Jag demonterade fotstegsbaljan och plast"listen" mellan hjulhus och golvmatta. Där finns kabelkanaler som det är lätt att dra en ny kabel i. Med lite lirkande kunde jag fortsätta bakåt genom B-stolpen och in i batterilådan. Inne i instrumentbrädan la jag kabeln i ett flexrör fram till mittkonsolen och upp till eluttagen.

per-inge, det är enkelt att koppla ut anslutningen från bilbatteriet till eluttagen och sedan ansluta ledningen från bodelsbatteriet. Koppla inte ihop ledarna från bodels- och bilbatterierna vid eluttagen.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Strömlöst eluttag i Fiat 2011

Tack, gjorde som du föreslog och öppnade delen som eluttagen sitter i och se där hade kontakten till uttaget lossnat. Inte konstigt att det var strömlöst. Monterade ihop kontakterna och vips var det ström.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

LilKå, ständig ström är inte det samma som fabriksstandardens ström i uttaget när tändningen är påslagen. Det är nog detta som Micke & Gunilla betalat för och det är nog svårt att begära tillbaka pengarna då.

F

F.d. 5333

Guest

LilKå, ständig ström är inte det samma som fabriksstandardens ström i uttaget när tändningen är påslagen. Det är nog detta som Micke & Gunilla betalat för och det är nog svårt att begära tillbaka pengarna då.

Har på vår 10:a ständig ström i detta uttag, faktiskt! trodde detta var standard från fab. Men har per tel. fått veta att säljaren kopplat om det som en Service.:blabla:

M

Micke & Gunilla

Guest

Hej!

Våran återförsäljare ville inte röra bilens el pga av garantier sa han, så han skickade oss till en Fiat verkstad som fixade detta o självklart tog handlaren hand om fakturan.

Mvh Micke

Junis

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2025

Hej
Jag har en Fiat chassie av årsmodell 2004 och där ser inte säkringsboxen ut som på ditt foto. Har du eller någon annan ett bra förslag hur jag skall göra för att lösa problemet på min bil, så jag har ständig ström på mitt uttag.

Toppen