• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

strömlös ????

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Blev av med 12v i bodelen idag . Inget batterifel utan jag höll på och städade
och torkade bort dammlager under passagerarstolen där EBL 99 är monterad kom åt batteriströmbrytaren på framsidan och då slocknade allt 12v men när jag knäppte på den igen händer inget , sitter det det nån säkring någonstans som jag inte vet om , bilen är en Burstner Elegance helintegrerad 2002 kopplade in 220v och fick ström i kontakterna men ingen 12 v det händer ingenting när jag trycker på kontrollpanelen ovan dörren .

Johan Lejdström

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Sv: strömlös ????

Ett par bekanta råkade ut för samma malör nyligen på deras McLouis.
Tips: Håll inne strömbrytaren, som jag förmodar sitter på kontrollpanelen ovan dörren, i flera sekunder så startar panelen förmodligen.
Mvh Johan

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Blev av med 12v i bodelen idag . Inget batterifel utan jag höll på och städade
och torkade bort dammlager under passagerarstolen där EBL 99 är monterad kom åt batteriströmbrytaren på framsidan och då slocknade allt 12v men när jag knäppte på den igen händer inget , sitter det det nån säkring någonstans som jag inte vet om , bilen är en Burstner Elegance helintegrerad 2002 kopplade in 220v och fick ström i kontakterna men ingen 12 v det händer ingenting när jag trycker på kontrollpanelen ovan dörren .

Har inte Burstner men på min LMC har 12 voltssäkringen gått då och då. Det finns en huvudsäkring för det. På min är det en blå säkring. Kolla den. Sitter troligen i ebl- blocket. I alla fall på min LMC.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om dere har klart å kortslutte på 12V inngangen til EBL så har sikkert den store sikringen ved bobatteriet røket. 50 til 100 A er normal verdi på denne.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Nej säkringarna vid bodelsbatterierna är hela så det måste vara nån säkring inne i Ebl 99 ska lyfta bort passagerarstolen och undersöka om jag hittar nån säkring inuti den .

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Plockade bort passagerarstolen får att komma åt och skruva isär enheten
kollade sen lite med testpennan så det var ström vilket det var provade sen på lite olika ställen och plötsligt klickade det till :confused: och nu funkar allt som det ska :) Har ingen susning om vad som hade hänt mina elkunskaper är minst sagt begränsade :) Men allt är nu frid och fröjd :):)

F

F.d. 55397

Guest

Plockade bort passagerarstolen får att komma åt och skruva isär enheten
kollade sen lite med testpennan så det var ström vilket det var provade sen på lite olika ställen och plötsligt klickade det till :confused: och nu funkar allt som det ska :) Har ingen susning om vad som hade hänt mina elkunskaper är minst sagt begränsade :) Men allt är nu frid och fröjd :):)

Skönt att det ordnade sig, men låter som nåt glapp nånstans. Dra lite försiktigt i en tråd i taget och kolla att kabelskor osv sitter bra. Dumt om det hoppar isär på nån skumpig väg.

O

original

Guest

Hej ! läser om ditt elfel på bodelen, jag har ett liknande fel på min. Slocknar vid hög belastning, slår ifrån strömbrytaren på panelen väntar en stund slår på igen och då hörs det där klicket som du sa och allt funkar igen. Är detta ett vanligt fel på bilen tro,,någon som vet. jag har inte hittat något fel och har inte lokaliserat var ljudet kommer ifrån.

Toppen