• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömlös bodel

bamsbo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
23588
Medlemskap
2024
Hej.
Vi har strömlöst i bodelen.
Det finns ström i bodelsbatterierna.
Vi får inte ut strömmen till bodelen.
Husbilen är en Burstner Iexo I 728 G-2018.
// Bamsbo
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Kollat säkringar? såpass ny Hb kanske har en huvudsäkring som slotts av. Är det helt dött i displayen, en del har av och på knapp på displayen oxå.
 

bamsbo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
23588
Medlemskap
2024
Har kollat säkringarna. Det är inte helt dött i displayen, den vissa samma värde för bodel som startbatteri.
När man ansluter 220 volt får vi ingen indikering på att den är ansluten.
Har försökt att resta displayen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu skall jag berätta vad som hände mig när jag blir utan el i bodelen... Oftast händer det på kvällarna.. Och alltid när jag minst önskar det... Detta är ju en ganska allvarlig situation speciellt om vintern om allt stängs ner...
Så jag får klä på mig ordentligt då jag bara kommer åt min ebl från en utvändig lucka... Ficklampa, pannlampa, el instrument, skruvmejslar mm om det inte regnar så tar jag inte med paraplyn.... Sen är det bara att öppna lukan... Ebl:n sitter ca 0,5 meter in från lukan.. Avståndet är tillräckligt för att jag skall få värk i armarna efter bara några min (har atrose) men när man är ensam på en öde plats så får man själv göra allt jobb.. Smärtan är olidlig när jag tar ut säkringar en efter en... När jag är klar med detta så är det bara att inse att säkringar a var där inga fel med... Nästa är då att skruva av fronten på ebl och så börja mäta och se vad som har gott sönder.. Det tar sin tid och värken blir inte bättre.. Men efter ca 5-10 min så är det bara att inse att jag hittade inga fel på ebl:n... Okey.. Då måste en mus gnagat av en kabel.. För vad kan det annars vara?. . Så nu försöker jag kolla alla kablar som löper i dubbelgolvet.. Och det kan jag säga är inget roligt jobb... Ligga på alla fyra och krypa runt.. Då blir värken inte bättre... Efter jag gjort vad jag kan och kom åt så är det bara att inse att kablarna är nog ändå ok... Jaha då måste det vara något som har brunnit i panelen... Där sitter ju lite elektronik.... Och huvudströmbrytaren också... Sen sitter det en brytare för belysning inne för yter dörren.... Den fungerade ju ända till jag släckte för lampan för 1 Tim sedan... För det var då felet uppstod.... Här brukar jag stanna upp,. Och analysera vad gjorde jag? Efter lite funderande och inspektion av beytarna så ser jag att någon har släckt ner huvubrytaren.... Hmm mycket märkligt att den gick ner samtidigt som jag släckte lampan med brytaren som sitter precis intill huvubrytaren... Alltså här är felet när jag släckte belysningen så slogs också bodelen el bort. . Eller släckte jag med fel brytare?...... Svaret får vi nog aldrig reda på... Men något är som det inte skall vara... Men det tar jag en annan gång :swoon:
Så nu vet du vart du bör leta i första taget :twitcy: och lycka till
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T
Ett litet tips från min erfarenhet, mitt EBL119 sitter också djävulusiskt till och nås sittande på huk utanför förardörren, bakom en liiten lucka under förarstolen kan man skönja EBL.
Jag köpte Biltemas sats med flatstiftsäkringar som har lysdiod som indikerar trasig säkring, efter jag med stort besvär bytt ut alla säkringarna, kom en kommentar i en annan tråd här att, dessa säkringar fungerar inte, typiskt min otur.
Ja ja senare när jag bytte bodelsbatterier då föll det sig inte bättre än att jag lyckades knäcka 2 av dessa säkringar, och till min förvåning men belåtenhet så lyste dessa vackert rött :)
 
Toppen