• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömförlust Dethleffs magic edition 2013

Wicke 48

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15288
Medlemskap
2023
Hej!
I min HB finns ett bodelsbatteri av märket Banner AGM 59501. Köpte bilen i Tyskland i början på april och på väg hem frikampade vi en natt. Vi vaknade vid 4-tiden på morgonen och frös. Displayen som visar batteriets status blinkade rött och mätaren visade 11V. Startade då motorn och lät den gå ca.30 min och då fungerade värmen igen. I helgen frikampade vi igen och samma sak hände då. Har nu monterat bort och mätt upp batteriet som då till min förvåning visade sig vara helt ok. Monterade dit batteriet igen och kompletterade med ett till av samma sort. Laddade på dom tills displayen visade full styrka. Stängde därefter av både 12V och 230V på displayen över natten. I morse när jag slog på strömmen igen så var allt dött igen. Kopplade in 230V i bilen och tryckte på 12V knappen det blinkade rött igen och och mätare visade 11V. Efter att bilen varit ansluten till 230V i 30 min. så visar mätare återigen 13,5V. Kan det vara möjligt att batterierna återhämtar sig på så kort tid? Jag börjar nu misstänka att det inte är batterierna som töms, utan något annat som krånglar. Om det finns någon som har kunskap om hur jag ska hitta felet vore jag tacksam !!
Bilen är utrustad med Alde 3010 och Teleco sat system.

Mvh.Wicke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Strömförlust Dethleffs magic edition 2013

Først får en finne om det er en strømtjuv, lettest med et tangampermeter for DC - er det en slik så må en finne denne. Sikring for sikring og kobling for kobling.

Er det ingen strømtjuv så får en ta ut batteriet og kontrollere dette med en ekstern lader. Lade til laderen sier batteriet er fullt og så lade det ut kontrollert med en hovedlyspære 55W - denne trekker litt under 5A. Mål spenningen på batteriet et par ganger i timen til det er nede i 12V - for et batteri på rundt 100Ah skulle dette ta rundt 10 timer. Tar det vesentlig kortere tid så er det noe galt med batteriet. (Om en skal være et petimeter så skulle det ta 14 timer ned til 12V for en belaster etter en C20 kurve ikke en C10). En kan doble belastningen og komme til 12V på 5 timer for et friskt batteri.
 

guha2525

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
9043
Medlemskap
2025
Sv: Strömförlust Dethleffs magic edition 2013

Har haft samma problem med denna typ av batteri Banner 95a
Båda batterierna laddar ur väldigt fort
Verkar vara vanligt på Banner AGM
Flera som fått bytt
Har nu bytt till två nya GEL batterier
Bilen Dethleffs 2013 års modell
AGM är nog bättre som startbatteri
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
697
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: Strömförlust Dethleffs magic edition 2013

På Biltema finns en "Elkretsprovare". Med hjälp av den kan man säkring för säkring testa om det är något som drar tjuvström. Då får man åtminstone reda på var man ska börja leta någonstans, och hur mycket det drar, så blir det lite lättare.

Jag pratade med Schaudt,s personal på mässan i Düsseldorf i höstas och här fick jag en bra förklaring till varför mitt batteri laddas dåligt med EBL på 220 volt. Jag har trott att med ett AGM batteri skall den den vara ställd på bly batteri istället för gelbatteri men så är icke fallet. När den är inställd blybatteri laddar den 14.4 volt i 5 timmar för att sedan gå ner på 13.5 underhållsladdning. Med inställningen gelbatteri laddas den 15 timmar på 14,4 volt för att sedan gå ner på underhållsladdning. Nu är den ställd på gelbatteri. Du kan även maila Schaudt och fråga, (på engelska om tyskan är svår) dom svarar så gärna på mail sade dom.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Strömförlust Dethleffs magic edition 2013

Jag skulle från början kontrollera batteriernas tillstånd på enklast/säkrast möjliga sätt och inte komplicera problemet mer än nödvändigt (= verkar som dåligt batteri);

1) Separera båda bodelsbatterierna från varandra, och ladda dem sedan separat var och ett under minst 24 tim!
2) Ansluta en känd förbrukare till, t.ex en 100w glödlampa till resp batteri efter det att det färdigladdats!
3) Vet inte vilken energi Ah/watt dina batterier teoretiskt kan ta emot, men om vi bara antar 80Ah=960w så borde batteriet hålla 100w glödlampan lysande uppemot 9 tim! = i det läget är detta batteriet friskt, om lampan bara lyser under ex 7 tim så bör man fundera på att byta ut det batteriet = halvdåligt på sin höjd! Upprepa sedan proceccen med det andra batteriet.

Detta är säkraste och enklaste sättet att kontrollera om ett batteri är fullt OK! För denna kontrollprocess behövs inga mätinstrument enbart 2 st strömkablar mellan batteri och resp pol på ex en 100w glödlampa, eller annan motsvarande känd förbrukare (valde 100w bara för det var enklast, annars motsv omräkning/w)!

Blanda inte ihop olika batterier av med olika Ah, ålder/tillstånd, fabrikat, etc med varandra, det blir bara dyrt och dåligt i längden! AGM eller GEL, beror helt på hur du tar ut/nyttjar resp/återladdar ur/till batterierna. Bör klaras ut före ev nyköp av batterier om man är rädd om pengarna.

Med ett enkelt mätinstrument (voltmeter) får man ändå inte vetskap om batteriets verkliga kondition! Möjligen kan man få en indikation om du väntar minst 5 tim/helst längre efter det att laddaren kopplats bort, därefter mäter man spänningen som då bör uppgå till minst 12,7 volt om batteriet ska betraktas som prel friskt.
 
Toppen