Wicke 48
FD HBK Medlem
Hej!
I min HB finns ett bodelsbatteri av märket Banner AGM 59501. Köpte bilen i Tyskland i början på april och på väg hem frikampade vi en natt. Vi vaknade vid 4-tiden på morgonen och frös. Displayen som visar batteriets status blinkade rött och mätaren visade 11V. Startade då motorn och lät den gå ca.30 min och då fungerade värmen igen. I helgen frikampade vi igen och samma sak hände då. Har nu monterat bort och mätt upp batteriet som då till min förvåning visade sig vara helt ok. Monterade dit batteriet igen och kompletterade med ett till av samma sort. Laddade på dom tills displayen visade full styrka. Stängde därefter av både 12V och 230V på displayen över natten. I morse när jag slog på strömmen igen så var allt dött igen. Kopplade in 230V i bilen och tryckte på 12V knappen det blinkade rött igen och och mätare visade 11V. Efter att bilen varit ansluten till 230V i 30 min. så visar mätare återigen 13,5V. Kan det vara möjligt att batterierna återhämtar sig på så kort tid? Jag börjar nu misstänka att det inte är batterierna som töms, utan något annat som krånglar. Om det finns någon som har kunskap om hur jag ska hitta felet vore jag tacksam !!
Bilen är utrustad med Alde 3010 och Teleco sat system.
Mvh.Wicke
I min HB finns ett bodelsbatteri av märket Banner AGM 59501. Köpte bilen i Tyskland i början på april och på väg hem frikampade vi en natt. Vi vaknade vid 4-tiden på morgonen och frös. Displayen som visar batteriets status blinkade rött och mätaren visade 11V. Startade då motorn och lät den gå ca.30 min och då fungerade värmen igen. I helgen frikampade vi igen och samma sak hände då. Har nu monterat bort och mätt upp batteriet som då till min förvåning visade sig vara helt ok. Monterade dit batteriet igen och kompletterade med ett till av samma sort. Laddade på dom tills displayen visade full styrka. Stängde därefter av både 12V och 230V på displayen över natten. I morse när jag slog på strömmen igen så var allt dött igen. Kopplade in 230V i bilen och tryckte på 12V knappen det blinkade rött igen och och mätare visade 11V. Efter att bilen varit ansluten till 230V i 30 min. så visar mätare återigen 13,5V. Kan det vara möjligt att batterierna återhämtar sig på så kort tid? Jag börjar nu misstänka att det inte är batterierna som töms, utan något annat som krånglar. Om det finns någon som har kunskap om hur jag ska hitta felet vore jag tacksam !!
Bilen är utrustad med Alde 3010 och Teleco sat system.
Mvh.Wicke