• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömförbrukning???

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Jag ska få el till min uppställningsplats och uthyraren undrar vad jag kommer att ha för elförbrukning när jag står uppställd under vintern. Jag kommer att ha ett termostatstyrt elektriskt element med inbyggd fläkt. Jag vill hålla en temperatur på 5-10 grader. Vad kommer jag ha för förbrukning på ett ungefär? Kan en hundring i månaden vara en rimlig kostnad?

Roger

F

F.d. 17941

Guest
Sv: Strömförbrukning???

Många faktorer påverkar el-förbrukningen , effekten på fläkten, typ av uppställnings plats , om det är inom hus ( Tälthall el lada, garage ) alltså hur uttertemperaturen och vinden påverkar platsen. Troligtvis har du en fas fläkt , till den kan du köpa en mätare , där du kan avläsa förbrukningen ( Clas Olsson , har , och så Kjell & comp. ) och avläsa den efter en månad , sedan göra en enkel beräkning på si och så där...mycket..
Lycka till
Totte 04

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

När vi hade bilen på tomten så tänkte jag som du att jag skulla ha lite värme i bilen,montera en elmätare för att se förbrukningen, kommer inte ihåg hur kallt det var ute,det blev inte länge den var inkopplad,förbrukningen låg då på 1kw i tim=24kw dygnet så den fick stå utan värme,och den tog ingen skada av de.

Berra

F

F.d. 58573

Guest

Roggan och Irene

En tusenlapp per månad för el ter sig mer rimligt om du har tänkt dig så pass varmt i bilen.
Jag höll runt denna temperatur i min gamla KABE en dryg månad från månadsskiftet febr/mars 2009 och det medförde en genomsnittlig elförbrukning på knappt 45 kWh/dygn. Detta visserligen i en kärvare klimatzon (utanför Östersund) men å andra sidan inte under den strängaste vinterperioden. Kallställ bilen!

Åke

F

F.d. 55451

Guest

Mölndal - aha.
Ungefär samma värme som Århus, Danmark minus kanske 2 grader.
Jag använder varje år för att hålla husbilen frostfri under 300 till 500 Dkr.
En kilowatt kostnader i Danmark ca. 1,70 Dkr.
Husbilen är mindre än 5,9 meter lång.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17941

Guest

För de pengarna du lägger på el , får du nog säkert en uppvärmd uppställnings plats i dina trakter. Om du har en 2 kwh fläkt som mer eller mindre går kontunuerligt blir det runt 1500 kr/mån , fördelen är du har bilen hemma.
Själv har jag sedan många år , bilen i en icke uppvärmd maskin lada ( tält ) se bara till att tömma bilen på allt vatten , även varmvattenberedaren
Lyckatill
Totte 04

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Nja, här finns definitivt inga billiga uppställningsplatser. Den förra kostade 7000 kr/år. Med el och under tak. Nu står jag utomhus men betalar bara 2400 kr.

F

F.d. 29925

Guest

Tänk även på att risken för kondens ökar med temperaturskillnaden mellan inne och ute.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag kör på värme när bilen står på uppfarten och har ca 5* och kopplade till elmätare och gjorde av med 1500kw på en säsong oktober till april.
Men köp en elmätare och betala enligt överenskommelse /kW, vi betalar 0.85 öre inkl allt men du får göra upp med din hyresvärd.

F

F.d. 13449

Guest

Nja, här finns definitivt inga billiga uppställningsplatser. Den förra kostade 7000 kr/år. Med el och under tak. Nu står jag utomhus men betalar bara 2400 kr.
Då tycker jag du ska kolla i Torslanda. Där betalade jag 1500/år. De kanske har höjt nån hundralapp, men under 2000/år i inhägnat område med vakter som patrullerar utanför.

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Den platsen jag har nu ligger i Lindome två km hemifrån. Väldigt praktiskt. Bilen står bakom en byggnad utan insyn från någon väg. Bara markägaren ser den från huset.

Toppen