• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömbrytare Dethleffs 2004

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Tacksam för tips var jag kan få tag på strömbrytare som slår av på 12 volt i vår husbil se bild.54893590-1449-4B74-B76F-B5BCF0AFC54F.jpeg
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Nedan är länk till en strömbrytare med tre kontaktstift.
Kontrollera måttet på strömbrytarens monteringshål för att se att den nya passar. Kontrollera också hur många ampere den gamla klarar så att du får tag på en ny som klarar detta.
 

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Hur vet du att det är den det är fel på? Den är väl återfjädrande i båda lägena och används aldrig eller sällan. Funkar det om du byglar bakpå? Du kan leta här https://www.elfa.se/sv/relaeer-och-...tryckvippstroemstaellare/c/cat-DNAV_PL_050110
Tack för svar. Jag lade ner ganska
Mycket tid på felsökning innan jag insåg att det kunde vara brytaren och när jag byglar bakpå slås 12 voltssystemet på. Så brytaren har gett upp.
 

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Nedan är länk till en strömbrytare med tre kontaktstift.
Kontrollera måttet på strömbrytarens monteringshål för att se att den nya passar. Kontrollera också hur många ampere den gamla klarar så att du får tag på en ny som klarar detta.
Tack. Jag får kolla ampergräns på den gamla. Den är återfjädrande och utan tryckta symboler på knappen och det är ju snyggast om jag får tag på en exakt likadan. Enklast är väl om man hittar en brytare hos någon återförsäljare av Dethleffsdelar.
 

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Tack för hjälpen. Rätt ampertal och måtten verkar stämma. Den ser även ut som den gamla så jag beställde ett par av denna ( bra och ha en i reserv, när nu en av de tre i panelen gett upp ryker väl snart någon av de andra också).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Strömbrytare som styr elektronik och befinner sig i fuktig miljö kan lätt gå sönder med tiden då kontaktstiften oxiderar pga den låga strömmen som den sluter/bryter, dvs man bör då välja kontakter som har guld eller mera guld på kontaktbläcken.

Dvs en viss ström behövs för att hålla kontakten ren.

fö så finns sådana kontakter(och säkringar som har samma modulmått) i alla möjliga modeller och text att köpa från tex Elfa.
 
Toppen