• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömavbrott

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 16416

Guest
Lite "camping" eller månne "fast" friluftsliv, som nödlösning efter Dagmars härjningar och strömlöst i åtta timmar.
Morgonfikat räddat!
God fortsättning på julhelgen!

Roadglider

Bilagor

• Nödlösning.jpg
    Nödlösning.jpg
    1,6 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Strömavbrott

Nöden .. uppfinningarnas moder

Hoppas det löser sig snart - stå ut !!

F

F.d. 16416

Guest

Strömmen åter....cirkulationspumpen går och radiatorerna varma!!!
Många betydligt värre drabbade.

Roadglider

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Jag hittade ett gammalt stormkök i garaget tror att det kallades så som vi hade med oss när vi campade på 70 talet det går på T- sprit. Elen var borta mellen 2,58-13,30
Mvh Frank

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jaha, där gick strömmen! Så fort det blåser så ramlar det ner ett träd på någon ledning någonstans! Skulle det vara så omöjligt med riktiga trädlösa ledningsgator?

Samma sak gäller förövrigt större vägar i riket! Att hålla borta träden från vägarnas omedelbara närhet skulle dessutom ge bilförarna inkl. fartfantomerna i Audi större möjligheter att undvika att köra på djuren som behagar korsa vägarna.

Jappe

A

Amatören

Guest

Är inte drabbad av det själv men håller verkligen med Jappe här. Det kan ju inte vara meningen att varje gång det blåser, varje år skall man behöva ta hand om sånt här i efterhand. Varför kan man inte sköta om sånt här på sommaren hösten och röja upp träd som står för nära?

Sitter och tittar ut och funderar på om jag skall åka och spela golf eller klippa gräset så man kan ju knappast skylla på vintern och ändå blir folk strömlösa och tågen står stilla för att ingen har inventerat skogen och ledningarna innan. Det kan ju knappast komma som en nyhet att det blåser lite då och då i det här landet?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Skulle det vara så omöjligt med riktiga trädlösa ledningsgator? Jappe

Jag läste först trådlösa ledningsgator och det är precis vad nätbolagen är i full färd med. Eftersom jag har ett förflutet i ett energibolag vet jag att alla resurser går till att gräva ned kablar på landsbygden just för att undvika elavbrott pga nedfallna träd. Ekonomin tillåter inte att det sker över en natt så det tar tid. Nätbolagen tillåts inte att höja taxorna i allt för hög takt.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Jaha, där gick strömmen! Så fort det blåser så ramlar det ner ett träd på någon ledning någonstans! Skulle det vara så omöjligt med riktiga trädlösa ledningsgator?

Samma sak gäller förövrigt större vägar i riket! Att hålla borta träden från vägarnas omedelbara närhet skulle dessutom ge bilförarna inkl. fartfantomerna i Audi större möjligheter att undvika att köra på djuren som behagar korsa vägarna.

Jappe

Hur tror du det skulle se ut i vår natur med ca 50 m breda lednigsgator och 25 - 30 m utan träd utmed vägarna? Träden behövs som skydd för djur och natur. Större vägar och ledningsgator kan man göra så breda att de inte störs av nedfallande träd men dock inte alla små. Skulle vara intressant att veta hur många Ha skog man skulle behöva avverka för att få allt fritt från nedfallande träd. Vägar, järnvägar, strömledningar och telefonledningar, jag tror att det skulle bli åtskilliga Ha.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Är inte drabbad av det själv men håller verkligen med Jappe här. Det kan ju inte vara meningen att varje gång det blåser, varje år skall man behöva ta hand om sånt här i efterhand. Varför kan man inte sköta om sånt här på sommaren hösten och röja upp träd som står för nära?

Sitter och tittar ut och funderar på om jag skall åka och spela golf eller klippa gräset så man kan ju knappast skylla på vintern och ändå blir folk strömlösa och tågen står stilla för att ingen har inventerat skogen och ledningarna innan. Det kan ju knappast komma som en nyhet att det blåser lite då och då i det här landet?

Visst går det att fixa så att alla kan få en nästan 100% säkerhet från strömavbrott näven vid kraftiga stormar.

Om vi gräver ned alla luftkablar eller gör alla ledningsgator 60 m breda nu till våren så är det fixat. Men frågan är om du eller vi andra vill betala en nätavgift som är 5 eller kanske 10 ggr högre, jag tycker den räcker som den är och kan faktiskt tänka mig att vara utan el 1 timma vart 5:e år eller vad det nu kan bli i vårt fall.

F

F.d. 52943

Guest

För något år sedan läste jag att man skulle behöva avverka ett område stort som Blekinge för att stormsäkra högspänningsnäten mellan Norrland och Sydverige. Jag kan inte bedöma riktigheten i påståendet, men troligen är det väl så att det skulle gå åt oerhört mycket skog för att ta bort alla träd som skulle kunna nå ledningsnätet!

hjonzon

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2025

• Men blev det inget med Spanien resan eller har du redan kommit hem jappe...:snow-icon: en annan tänkte när det skrevs som mest om resesällskap..sicka lyckostar
  • som inte behöver gå te jobbet, utan hämtar ut pengarna i spanien istället...Hm

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jodå, jag for ner till Spanien i november men strömmen var såpass dyr på Camping Bahia i Santa Pola så att alla på campingen valde att elda i sina diesel- och gasolpannor med följd att luftkvalitén tidvis var såpass dålig att jag valde att åka hem igen. Jag kanske åker ner igen i januari eller februari men då blir det fricamping!

Det enda som fattas mig för framgångsrik fricamping är en extra solcellspanel som jag kan ställa ut och vinkla efter solen dagtid, har jag fått för mig och då gärna en behändig tunnfilmspanel som inte är lika känslig för skugga och som fungerar bra även när det är mulet!

Jappe

F

F.d. 16416

Guest

Stänger ämnet, då synpunkter på Dagmars framfart sinat och annat nu behandlas.

Roadglider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen