• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stråvalla havsbad med sur "gubbe"

Anna & Claes

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2025
Vi åkte till Stråvalla havsbad (hittade detta genom HBK ställplatser) för ett dopp i det blå samt en skön övernattning vid havet (samt Öresundstågen som dundrade förbi) :)
En kanonplats med en underbar strand och bad.

På morgonen kom en "herre" som meddelade att han var ordförande i strandföreningen och krävde att vi skall betala 50kr, hans uppträdande var mycket aggressivt och påstridigt, jag försökte få en förklaring till varför det är en kostnad och syfte... men svar var "vägrar du betala"? Vi betalade men är osäker om vi gjorde rätt, stoppade han pengarna i egen ficka, eller gäller avgift på parkeringen? Skyltarna visar vanlig P, en handmålad skylt visar avgift.

Är det någon som vet vilka regler som gäller på Stråvalla strand?

Betalar gärna om vi vet vad pengarna går till.

Ha det! / Anna & Claes

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Stråvalla havsbad med sur "gubbe"

Om det är privat mark,så kan väl anslagen om betalning se ut lite hur som helst,och ändå ha full "juridisk kraft".
Men en "vaktmästare" som i detta fall -borde kunna legitimera sig och även skriva ut ett kvitto.
Dessutom måste det ju framgå vad det är för avgift/belopp .
Mvh
Lasse W

Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2025

Hur vet man om det är "privat mark"? Parkeringen på Stråvalla havsbad har en vanlig P skylt.

A.son

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
597
Medlemskap
2025

Faktiskt en rätt intressant frågeställning hur man skall säkerställa att man betalar rätt och till rätt person/förening.

I lagen står det följande
"3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken"

D.v.s. handgjorda skyltar borde väl i så fall vara olagliga.

Detsamma gäller vem som tar betalt
"12 § Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i denna lag har för ändamålet lämplig utbildning."

D.v.s. Vad menas med lämplig utbildning?

Det man också fundera på är hur man kan vara säker på att man betalar till rätt förening/person. Hur skall denna legitimera sig? Det kan ju komma vilken knickedick som helst och begära betalning för parkering. Är det så att den som tar ut avgift också är redovisningsskyldig mot skattemyndigheten?

Frågor som skulle vara intressanta att få klarläggande i med tanke på de aggressiva "parkeringsvakter" som kräver betalt. Jag betalar gärna p-avgift men vill att det sker till rätt person/förening i så fall.

Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest

jag tror att det handlar om en riktigt stor gråson, jag har svårt att tro att det är ok att ta betalt.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Om någon kommer och hävdar att han har rätt att ta betalt på en P-plats eller annan allmän plats, så ber jag om kvitto. Inget kvitto inga pengar!

Det har hänt att personen bara gått därifrån utan vidare diskussion.

Gunnar /medlem

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har inte råkat ut för detta (än). Men när det händer kommer jag att begära skrivet kvitto med organisationsnummer och momsredovisningsnummer på betalningsmottagaren samt specifikation av beloppet.

Rolle-car

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021

Vi råkade ut för det i söndags vid Mem Götakanals inlopp det stod 5-6 husbilar där men det var gott om plats o vi var upp till kaffe`t o betala 100 kr tog en cyckel tur till Söderköping o tillbaka DÅ kom det en grinig gubbe o sa att här fick vi inte stå så då var den dagen förstörd jag fick tillbaka mina 100 kr så åkte vi därifrån men det värsta är att jag nu måste ändra mitt svar i omröstningen hur gör man det.

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025

Vi råkade ut för det i söndags vid Mem Götakanals inlopp det stod 5-6 husbilar där men det var gott om plats o vi var upp till kaffe`t o betala 100 kr tog en cyckel tur till Söderköping o tillbaka DÅ kom det en grinig gubbe o sa att här fick vi inte stå så då var den dagen förstörd jag fick tillbaka mina 100 kr så åkte vi därifrån men det värsta är att jag nu måste ändra mitt svar i omröstningen hur gör man det.

Vi låg vid mem förra sommaren, och om jag minns rätt så fanns det bara 4 hyrbara husbilsplatser, resten av marken disponerades av någon annan än kafeet.
M.v.h Åke

F

F.d. 3088

Guest

Hmm

Nu blev jag fundersam skall till Vallarnas i Falkenberg på Fredag någon som vet om det har blivit ändring där vad gäller nattparkering utanför.:confused:

Vägrar nämligen att stå på camping för en natt med allt bök o besvär som det innebär :mad:
Tror även att det blir billigare eller smidigare om jag får en p-bot mitt i stan än att betala campingavgift, campingkort resa fram o tillbaka från camping till vallarnas friluftsteater. Det blir väll sisådär dryga 600 kr. Tippar på att P-avgiften ligger på något snarlikt.

O föresten p-nissarna jobbar väll inte kvällstid :D

Rebellen Gurra

Gurli

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023

Vi åkte till Stråvalla havsbad (hittade detta genom HBK ställplatser) för ett dopp i det blå samt en skön övernattning vid havet (samt Öresundstågen som dundrade förbi) :)
En kanonplats med en underbar strand och bad.

På morgonen kom en "herre" som meddelade att han var ordförande i strandföreningen och krävde att vi skall betala 50kr, hans uppträdande var mycket aggressivt och påstridigt, jag försökte få en förklaring till varför det är en kostnad och syfte... men svar var "vägrar du betala"? Vi betalade men är osäker om vi gjorde rätt, stoppade han pengarna i egen ficka, eller gäller avgift på parkeringen? Skyltarna visar vanlig P, en handmålad skylt visar avgift.

Är det någon som vet vilka regler som gäller på Stråvalla strand?

Betalar gärna om vi vet vad pengarna går till.

Ha det! / Anna & Claes
Vi har varit i Stråvalla strand några gånger. Under dagtid är det ungdomar som tar betalt för parkering, 20kr för personbil o 50 för husvagn/husbil. Vi har fått kvitto.
Vi tar för givet att pengarna går till idrottsföreningen.
Det är en underbar strand med toa, sopkärl och utomhusdusch. Det enda negativa är att tåget går riktigt nära.
När vi varit där har vi sett personbilar komma och slängt soppåsar och fyllt vatten i dunkar och sen åkt. Så det är inte bara husbilsfolk som använder faciliteterna!
Hälsningar Solveig

Toppen