• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strålkastare höjdjustering?

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura 612 SB
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Elsystem
Höjdjusteringen har slutat fungera på höger sida efter grusvägskörning i Norge!!

Bil: Euramobil 612SB, Fiat Ducato -00.

Den vänstra rör sig när man vrider på ratten men den högra har lägsta läget kvar och lyser för nära bilen.
Har justerat upp det med skruven provisoriskt men går ju då inte att justera inifrån. Reflekorn går att röra om man trycker med fingret på hävarmen som är undertill och sitter alltså inte fast.

Hur funkar det, är det nån vätska eller luft eller...
Vad kan det vara eftersom den en funkar, är det "motorn" vid lampan eller i vredet?
Slangarna verkar vara hela.

Tacksam för tips hur jag felsöker och konstaterar vad felet är.

Mvh.

F

F.d. 14234

Guest
Hej!
Har själv samma fel på min bil, som oxå är en 00:a.
Var på verkstad och fick tipset att inte bry sig om att laga det. Ställ in strålkastarna med skruvarna på en "normal" nivå och låt det vara så.
Det är rätt att de drivs på en vätska och det skulle kosta "skjortan" att laga det.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Jahaja, det verkar ju vara en bra verkstad!!!!
Antagligen hade dom ingen aning om hur dom skulle göra.

Misstänker att det är nåt membran i pjåpen som slangen är ansluten till, men vill inte ta bort den innan man vet säkert.

F

F.d. 27368

Guest
Går inte att laga bara byta . Är ett slutet system med vätska som ej går att återfylla , tro mig har försökt . Och delarna kostar rejält mycket.

Toppen