• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Storlekens betydelse

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Har idag en 7-meters, men kastar lystna blickar på exemplar i 8,5 metersklassen.

Hur har ni som gått från en kortare till en längre upplevt parkerings- och manövreringsmöjligheterna? Man vill ju inte förlora all flexibilitet, då faller ju liksom tanken lite med husbil.

Ordet är fritt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Storlekens betydelse

Gikk selv over fra en 7m på Fiat ALKO tandemchassi til en på Iveco 60C18 chassi lengde 8,70. Ingen stor forskjell, men en er mer avhengig av et back-camera på den lange enn på den korte. Begge bilene trenger 2 personbilruter for parkering.

F

F.d. 29925

Guest

Man vänjer sig förvånansvärt snabbt vid en större bil. Framförallt är det den ökade komforten inombord. Även om kostnader för väg- och färje avgifter ökar är det "kanske" värt priset, för man tillbringar ju en hel del tid i bilen.
Själva manöverförmågan blir naturligtvis en aning sämre än med en liten bil. En bil med tandemaxlar har en del egenarter såsom att man bör absolut undvika att med fullt rattutslag försöka att lämna en ex. våt gräsmatta, då man då får en viss bromsverkan från axlarna och risken för fastkörning ökar.
Parkeringsmöjligheterna minskar kanske även en aning men att leta lämplig plats brukar lösa sig i alla fall efter visst letande, men kan bli lite enerverande emellanåt. (Ibland har ev. parkeringsböter tagit med i parkeringsplatsvalet)

Är för egen del ute ganska mycket ensam i en 8-metersbil och skulle nog egentligen kunna stå ut med en betydligt mindre bil, men har lite svårt att avstå alla fördelar med en stor bil.;)

F

F.d. 3077

Guest

Håller med fullständigt,fördelarna uppväger nackdelarna.
Och med cyklar lätt åtkomligt i garaget går det utmärkt att nyttja dessa,det är alltid lättare att hitta parkeringsplats för en större bil lite utanför centrum.
På tal om cyklar i garaget så går det att ordna det lätt för sej,de behöver ej sättas fast så väldigt hårt om man lutar dom mot framväggen,med gummistroppar som förankring och med TOMMA UPPBLÅSTA VINBALLONGER i mellan som skydd mot nötning. Man känner sej nöjd och glad av det förbrukade inehållet och av den förträffliga återvinningen.
Mvh Bernt

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Vi har bytt från en 7-metersbil till en på 8.40 boggiebil.
Är nu inne på tredje säsongen med denna bil. Har inte upptäckt några nackdelar med att hantera bilen. De gånger vi är inne i städer så står vi på parkeringar som är längst med gatan. Ett par gånger har det varit inrutade platser och då har jag löst två biljetter.
Beträffande manöverförmågan ser jag inga som helst problem, en backkamera är dock bra att ha.
Att köra bilen på vägarna är stabilt i och med boggien.
Inne i bilen är det gått om plats att röra sig, garderober, skåp, lådor, förvaringsplatser så det räcker till samt ett rejält garage att ha cyklar och övrig utrustning i.
Ett dubbelgolv med stora färskvatten/svartvattentankar samt mer stuvutrymme i dubbelgolvet och sist men inte minst har man ett rejält tilltagen lastförmåga.

Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest

Kan bara instämma med föregående talare. Den ökade vändradie det medför på en större bil kan jag iaf. leva med när man ser till alla fördelar som generösa utrymmen och stuvmöjligheter =)

M

Matts Torebring

Guest

Jag kan bara instämma med de flesta som skriver, det är bara positivt med tanke på utrymme och komfort. Vi har gått den långa vägen från en kort Alkov bil och är nu uppe i 8,8m. Däremot vill jag absolut inte ha en hög bil. Vår bil är 2,85 hög inkl. AC. Mest av allt uppskattar jag boggiaxeln och den trygghet och stadighet den sista axeln utgör på vägen och då speciellt Autobahn. Matts Torebring

Senast redigerad av en moderator:
Toppen