• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Storlek på säkringen

Dalb

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2024
Jag funderar på att sätta in en batterishunt för att få bättre kontroll på bodelsbatterierna. I det läget tänker jag det är bra att sätta dit en automatsäkring som samtidigt kan fungera som avstängning vid behov. Mina batterier är 2*95 Ah. Hur stor säkring är lämplig att sätta dit? Är 60 amp för liten eller stor?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej en sådan skyddssäkring är ju inte en säkring som skall skydda om förbrukare börjar att dra för mycket ström, för till dem finns det förhoppningsvis redan lagom kraftiga säkringar.
Man kan ju egentligen kalla en sådan här säkring för kortslutningssäkring, som skall ryka om det blir kortis i kablar kopplingar m.m. och då ryker ju en kraftig säkring troligen/förhoppningsvis snabbt även om någon kabel ligger på gränsen i storlek, och en grov inverterkabel som går direkt efter shunten och säkringen åt sitt eget håll I förhållande till de andra klenare kablarna behöver ju ev. samma dubbelskydd också, fast ev. kan det ju räcka om den har sin egen säkring direkt efter shunten så kortslutningssäkringen inte behöver vara allt för kraftig....
Beror ju på om man vill ha säkringen före shunt och allt annat vid batteripolen.
Men god marginal till maxförbrukning ( och laddning) men ändå inte överdriven i förhållande till kablarnas storlek.

Vår Kabe -18 hade 115Ah AGM-batteri och var säkrad med 50A från bodelsbatteriet. Det största strömförbrukningen jag mätte upp var 20A. Det fanns ingen inverter då i bilen.
Jag kom att tänka på en bekant för rätt länge sedan (min parentes ovan) som hade problemet att kortslutningssäkringarna mellan hans bobatterier som var rätt långt ifrån varandra hade ibland gått sönder så han bara hade ett/originalbatteriet inkopplat och bodelen började sina för snabbt.
Han var säker på att hans förbrukning aldrig ens var i närheten av de 20A som säkringarna hade.
Efter lite koll m.m. så gick det att konstatera att när laddningen startade och batterierna var låga så laddade generatorn bobatterierna med mer än 20A och säkringen struntar ju i om strömmen kommer från ena eller andra hållet.
Troligen innebar det också att generatorn laddade mer än 40A en kort stund i början, för det var ju skyddsäkringar till extrabatteriet som blåste och laddningen gick till båda.
Ett par 40A i hållarna löste mysteriet.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen