• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Storlek på gråvattentank (Knaus Sky Ti 700 MX-2012)

Österdahl

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
28875
Medlemskap
2024
Hej!

Min undran över storleken på gråvattentanken grundar sig på ett problem jag fick åtgärdat i samband med köp i höstas.
Vi upptäckte att mätaren till gråvattentanken kunde visa i princip vad som helst oberoende på hur mycket som fanns i tanken, ibland 0% trots att det fanns vatten i den, ibland 30% trots att den var tom?
Lämnade in bilen för åtgärd av det samt lite andra småfel vi hittat.
Fick besked om att hela ledningen samt avkännaren i tanken var bytt.
Var ute och campade och testade regelbundet mätaren, den visade 0% hela tiden...
Så, när jag kom hem testade jag med tom tank att fylla 10 Liter i taget, och när jag fyllt 60 Liter gav mätaren utslag med 30%.

Jag har kollat på nätet, och min tank ska rymma 95 Liter, så endera är avkännaren felmonterad, eller-
Frågor:
- Är det någon här som vet om det gick att välja till en större gråvattentank (den ser väldigt stor ut när jag kollar under)?
- Min tank är isolerad, kan den också vara uppvärmd? Hur ser man det i så fall?
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Du har vel fire følere som ikke skal være nær hverandre, men de skal vel stå tett sammen. Enten kan du se eller du får kjenne med hånden om de er der de skal. Kjenn også etter om de er byttet og rene.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Frågor:
- Är det någon här som vet om det gick att välja till en större gråvattentank (den ser väldigt stor ut när jag kollar under)?
- Min tank är isolerad, kan den också vara uppvärmd? Hur ser man det i så fall?
Om du har Aldepanna kan det se ut som på min 2013 Knaus.
Den röda värmeslangarna på första bilden går ned om i gråvattentanken och sen vidare under husbilen i det isolerade utrymmet.

5B2EE256-F3B5-412D-BBD6-D78D8596CD1F.jpeg

03F222F2-1BD0-4530-9B06-E24BF4252605.jpeg
 

Österdahl

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
28875
Medlemskap
2024
Om du har Aldepanna kan det se ut som på min 2013 Knaus.
Den röda värmeslangarna på första bilden går ned om i gråvattentanken och sen vidare under husbilen i det isolerade utrymmet.

Visa bilaga 184659

Visa bilaga 184660

Vet inte hur jag ska komma åt att kolla min tank?
Kanske ta bort isoleringen underifrån? På din första bild, är den tagen inifrån bilen?
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Vet inte hur jag ska komma åt att kolla min tank?
Kanske ta bort isoleringen underifrån? På din första bild, är den tagen inifrån bilen?

Du behöver inte kolla under, det var bara som jag ville visa hur slangen gick vidare från gråvattentanken.
Första bilden är inne i husbilen och visar gråvattentanken. Har du Alde eller Truma?
 

Österdahl

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
28875
Medlemskap
2024
Du behöver inte kolla under, det var bara som jag ville visa hur slangen gick vidare från gråvattentanken.
Första bilden är inne i husbilen och visar gråvattentanken. Har du Alde eller Truma?

Jag har Aldepanna. Under den lilla soffan i min bil kan jag bara se pannan, elen till golvvärmen och skymtar färskvattentanken. Var är luckan som man ser gråvattentanken ovanifrån placerad på din bil?
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har Aldepanna. Under den lilla soffan i min bil kan jag bara se pannan, elen till golvvärmen och skymtar färskvattentanken. Var är luckan som man ser gråvattentanken ovanifrån placerad på din bil?

Nu har jag ju inte samma modell som du, på min är serviceluckan till de båda tankarna rak in vid bodelsdörren, intill soffan.
Förra ägaren har kanske lagt en heltäckningsmatta som döljer luckan?
 

Österdahl

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
28875
Medlemskap
2024
Nu har jag ju inte samma modell som du, på min är serviceluckan till de båda tankarna rak in vid bodelsdörren, intill soffan.
Förra ägaren har kanske lagt en heltäckningsmatta som döljer luckan?

Jo en heltäckningsmatta fanns, men den rev jag bort.
Jag får rota vidare för att se om jag kan hitta var man kommer åt tanken, men någon lucka verkar inte finnas.
Tack för bilder & svar i alla fall!
 

Österdahl

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
28875
Medlemskap
2024
Även vår gråvattnetank visade 0 procent. Lämnade in bilen på firman de mätte upp tanken till 200 liter. Har en -17 Med aldepanna.

Tack för info!
Då är det kanske samma storlek på min, den ser stor ut under, ca 1*1 meter...
60 liter som jag testade med skulle ju bli exakt 30% då.
Jag blev tveksam då jag Googlade min modell och storleken uppgavs till 100 Liter färskvattentank och 95 Liter gråvattentank. Men kanske det gick att beställa större?

Har du någon inspektionslucka i din bil? Om så, var?
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Ingen inspektionslucka. Du får demontera frigolit isoleringen och varmvattenslingan för att komma åt tanken invändigt. Ett riktigt pyssel med andra ord. Har bara positivt att säga om tanken. Vi kan stå flera dagar utan att behöva tömma gråvatten. Står du på vintern så kör cikulationspumpen på konstant via aldepanelen så slipperman en frusen gråvattnetank.
 

Österdahl

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
28875
Medlemskap
2024
Ingen inspektionslucka. Du får demontera frigolit isoleringen och varmvattenslingan för att komma åt tanken invändigt. Ett riktigt pyssel med andra ord. Har bara positivt att säga om tanken. Vi kan stå flera dagar utan att behöva tömma gråvatten. Står du på vintern så kör cikulationspumpen på konstant via aldepanelen så slipperman en frusen gråvattnetank.

Då vet jag. Tusen tack för info Frank N!
Och stort tack till alla ni andra som engagerat er i min fråga! :msn_thumbup:
Toppen med all kunskap som finns här!:spinny:
 
Toppen