• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Storlek på carport för en 640 plåtis

plåtis-fan

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Hej,
Jag är i snigelfart på väg att skaffa plåtis och har funderat på hur bilen ska förvaras.
Jag velar mellan 600 och 640 men det lutar åt den större.
Nu ska jag få uppritat en carport att förvara bilen i och bilen kommer delvis vara bruksbil.

Hur stor carport behöver jag i innermått för en Pössl/Malibou 640?
Specarna säger såhär:
Längd​
6 358 mm​
Bredd​
2 050 mm​
Höjd​
2 650 mm​

Jag har inte för avsikt att tvätta och så i carporten utan det är bara "förvaring" men man vill ju komma i och ur utan att dra in magen :)
Jag har begänsat med plats just där jag kan bygga den så vad anser ni är minimum?

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Har du markutrymme i sidled så ta till bredden så att den ser någorlunda proportionerlig/snygg ut. Att göra den så smal som möjligt utifrån bilens bredd + magen tror jag inte blir så snyggt, om man inte är speciellt förtjust i högsmala carportar, förstås.

Senast ändrad:

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Hej,
Jag är i snigelfart på väg att skaffa plåtis och har funderat på hur bilen ska förvaras.
Jag velar mellan 600 och 640 men det lutar åt den större.
Nu ska jag få uppritat en carport att förvara bilen i och bilen kommer delvis vara bruksbil.

Hur stor carport behöver jag i innermått för en Pössl/Malibou 640?
Specarna säger såhär:
Längd​
6 358 mm​
Bredd​
2 050 mm​
Höjd​
2 650 mm​

Jag har inte för avsikt att tvätta och så i carporten utan det är bara "förvaring" men man vill ju komma i och ur utan att dra in magen :)
Jag har begänsat med plats just där jag kan bygga den så vad anser ni är minimum?
Jag byggde en carport i höstas och hade begränsad plats. Har 10 cm marginal på längden eftersom motorvärmarkontakten sticker ut. På höjden samma pga antenn etc. På bredden 50 cm så att det går att gå vid en sida och ansluta elkabel. Har en öppning på höger sida mitt för bodelsdörren. Använder inte framdörrarna i carporten.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Tänk på att bredden med utfällda backspeglar är 2,70 m.
Backspegelarna går väl att vika in även på en plåtis?
I höst väntas nya bygglovsregler vilket innebär att attefallshus kan uppföras utan bygglov, bygganmälan och startbesked. Ev begränsningar i detaljplanen för carportar kommer man också runt. Du kan göra markarbeten skaffa material och prefabricera i sommar och montera när de nya reglerna trätt i kraft!

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Om du bygger för att den bilen är ju frågan vad du gör om du byter till en större bil.
Har du plats kan det vara bra att ta till för att passa en större bil.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Om du bygger för att den bilen är ju frågan vad du gör om du byter till en större bil.
Klokt tänkt! Husbil är beroendeframkallande Vi började med en plåtis 5,40 eftersom den fick plats på vår p-plats utanför vår lägenhet. Efter ett år hade vi sålt lägenheten, flyttat till vårt fritidshus och köpt en helintegrerad husbil. Den fick där bo i ett Wire-tält

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Japp. Ta gärna till med måtten om du har plats. Jag har tvingats höja taket på min carport två gånger. Ett jäkla jobb! Bredden brukar inte vara problem om man tagit till från början. Längden kan man dessutom kompensera med skydd över fronten på bilen. Men höjden är ovillkorlig!

Toppen