• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Storbantning på Trafikverket!

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Vi får hoppas, att vi som vägtrafikanter får ut något av om Trafikverket gör sig av med kostnader för 1 100 arbetstillfällen och då i stället satsar dessa 2-3 miljarder på drift och underhåll av vårt gemensamma vägnät, mm(?) -> http://www.gp.se/ekonomi/1.506082-trafikverket-sparar-okar-underhall


Kanske inte helt fel om 1.100 portföljbärare inom Trafikverket ersätts med något praktiskt som kan komma oss trafikanter till del?
Kanske bara att önska på, vad vill vi ha; reduktion av antalet "onödiga" lagregler som ändå inte följs upp, tömningsplatser för husbilar och långtradare utmed vägarna, färre men viktigare vägskyltar, mm)?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Storbantning på Trafikverket!

Vi får hoppas, att vi som vägtrafikanter får ut något av om Trafikverket gör sig av med kostnader för 1 100 arbetstillfällen och då i stället satsar dessa 2-3 miljarder på drift och underhåll av vårt gemensamma vägnät, mm(?)

Eller varför inte sänka (dieselskatten) fordonsskatten?
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.021
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Storbantning på Trafikverket!

Jiiippiii..... Detta i kombination med besparingar av avslutad tillverkning och utskick av "skatteugglor" och förenklad och papperslös på och avställning måste väl innebära att vi bilägare får i Julklapp minst halverad bilskatt......ELLER ????????

JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Storbantning på Trafikverket!

Enligt en av Parkinssons lagar behöver varje chef minst två underställda chefer.
Så fungerar det no även på trafikverket, dvs man kan ju inte bara sitta still och rulla tummarna då kan man rita nya skyltat och ändra fartgränser så knappt GPS.mjukvaran hinner med.:wink:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.960
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Storbantning på Trafikverket!

De kan väl börja med att avskeda de idi... f'låt tjänstemän som infört hastighetsgränserna 60 och 80 km/tim.
Har man inte fotografiskt minne så måste man ha ett anteckningsblock bredvid sig i bilen för att komma ihåg alla hastighetsändringar.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Storbantning på Trafikverket!

Ett alternativ till anteckningsblocket kan vara att ha en GPS igång. Vår TomTom visar den aktuella hastighetsgränsen tillsammans med aktuell fart.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Storbantning på Trafikverket!

jag betalade i förra veckan 65 kr för att det inte behövs någet skattemärke
:rolleyes:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Storbantning på Trafikverket!

Jag tror att det är just denna effekt som våra styrande var ute efter när Trafikverket bildades den 1 april 2010. Det är inte helt ovanligt att det uppstår överskott på personal då verksamheter fusioneras. Denna gång var det Banverket, Vägverket, SIKA och delar av Sjöfartsverket som lades samman varav Banverket, Vägverket och SIKA helt upphörde. Vi får väl ändå hoppas på att denna sammanslagning leder till att den nya verksamheten blir kostnadseffektiv och att vi får en bra infrastruktur.
V-backen :wink:
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Storbantning på Trafikverket!

Kastar inte alla lite onyanserad kritik på trafikverket (jag har inget anknytning dit).
Det är ju bland annat 800 konsulter som skall ersättas av 400 nyanställda
enligt Relax "länk". Så det måste väl vara konsulterna som är värdelösa (men troligen dyra) eftersom deras arbeta kan utföras av hälften så många!!!
/Leif
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Storbantning på Trafikverket!

Nja - För ett ½ år sedan stämde nästan inget, men nu börjar det funka. Your choice.
den nya kartan som kom för några veckor sedan är relativt uppdaterad. Har i alla fall räddat mig ett par gånger förbi radarkontroller.
Det finns alltid fel i alla kartmaterial - men det är helt klart enklare att hålla reda på hastighetsbegränsningarn med TomTom än utan.
:D:D:D
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Storbantning på Trafikverket!

Vi portföljbärare inom offentlig sektor drar mycket pengar. Ser man bara till våra tärande egenskaper så finns det många sköna skattekronor att tjäna. Fast jag inbillar mig att några av oss gör lite nytta..., ibland..., i alla fall jag! :)

Sedan är jag definitivt en vän av omorganisationer. Av att skaka om i organisationer. Att tvinga oss gamla byråkrater att tänka i nya banor. Problemet med omorganisationer är inte tanken bakom utan genomförandet. Allt för ofta genomförs det ovanför huvudet på dem som ska verka i den nya organisationen. Det är viktigt att känna sig delaktig, att vara involverad. Att känna sin plats och sin betydelse i den nya organisationen. Ska man behöva söka sin nya roll i den nya organisationen, är det lätt att ramla tillbaka i det gamla.

Konstaterar
Krister N
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Storbantning på Trafikverket!

Krister förlåt uttrycket "portföljbärare" det var mer en enkel schablon utan djup och mening, såna är farliga ska söka bättra mig!

För egen del hoppas jag betr denna storbantning/omorganisation, att;
1) den syftar till att "väva" ihop samtliga ingående verksamheter utan att oklar "ansvarsöverlappning" uppstår
2) man inte bara "skakar om", utan klarar ut vad man primärt ska arbeta med och hur
3) att man inte bara organiserar "uppifrån och ner" med befintliga chefer kvar, utan att behoven styr utformningen utifrån framtida arbetsuppgifter resp kompetensbehov
4) man klarar ut hur arbetet ska gå till, inkl fungerande arbetsformer och externa kontaktytor mot verkligheten
5) klarar ut förväntade resultat av ny organisation och arbetsätt samt hur förändringsresultatet ska kunna mätas i framtiden

Detta så att förändringarna kommer spec oss trafikanter till del på ett bra sätt och att detta landar rätt ... bla ur HB synvinkel, kanske lite enögt ... men ändå ... kanske borde bevakas på något sätt!

En förbättring tror jag under alla omständigheter på!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Storbantning på Trafikverket!

Krister förlåt uttrycket "portföljbärare" det var mer en enkel schablon utan djup och mening, såna är farliga ska söka bättra mig!

För egen del hoppas jag betr denna storbantning/omorganisation, att;
1) den syftar till att "väva" ihop samtliga ingående verksamheter utan att oklar "ansvarsöverlappning" uppstår
2) man inte bara "skakar om", utan klarar ut vad man primärt ska arbeta med och hur
3) att man inte bara organiserar "uppifrån och ner" med befintliga chefer kvar, utan att behoven styr utformningen utifrån framtida arbetsuppgifter resp kompetensbehov
4) man klarar ut hur arbetet ska gå till, inkl fungerande arbetsformer och externa kontaktytor mot verkligheten
5) klarar ut förväntade resultat av ny organisation och arbetsätt samt hur förändringsresultatet ska kunna mätas i framtiden

Detta så att förändringarna kommer spec oss trafikanter till del på ett bra sätt och att detta landar rätt ... bla ur HB synvinkel, kanske lite enögt ... men ändå ... kanske borde bevakas på något sätt!

En förbättring tror jag under alla omständigheter på!

Det viktigaste med omorganisatinen är egentligen inte den fysiska organisationen eller organisationsschemat. Dvs hur man ritar om kakburkarna. Det viktigaär att man befäster de processer organisationen ska verka genom. Från det att ett behov uppstår, tills det är tillfredsställt.

Omskakningen menar jag mer bildligt. Det är vi människor i organisatinen som ska skakas om. Får vi inte ett förändrat sysnsätt, förändras inte så mycket.

Sedan är det viktigt att byta chefer. En chef präglar organsiationen mer än man tror. Många organsationer blir som chefen. På gott och ont.

Det du inte kan mäta, kan du aldrig förbättra. Helt klart. Nyckeltal och baslinjer måste definieras i förväg så man vet vilket håll resan går.

Sedan ska man visst kunna se ex Trafikverkets verksamhet ur ett HB-perspektiv. Vi är en grupp som konsumerar delar av deras "produkter". Så visst bör vi vara där och ge feedback.
 
Toppen