• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stora saker hända här i världen...

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
... och inte minsta lilla pip om det på HBK! Jag syftar på kräftskivan i Oset och Elmiamässan. Vi som inte hade förmånen att kunna deltaga är nyfikna!

Jappe

PS. Jag rörde ihop det. Surströmmingsfest var det naturligtvis. Det passade ju väldigt bra i Oset.

Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Stora saker hända här i världen...

Har bevittnat och funderat en del det här med surströmming. Vad jag förstår är det en gammal konserveringsmetod man använder som sedan har fått kultstatus i vissa kretsar.

Min åsikt är att det luktar förfärligt. Jag undrar om det går överhuvudtaget att äta den ruttnande firren utan alkoholens omdömesnedsättande effekt? Då utgår jag från fysiologiska förutsättningar och att det jag läst om smaksinnet verkligen stämmer. Man kan ju ha fel. Varjefall, enl. vad jag läst så kan man bara smaka söt och surt. Resten är luktsinnets bidrag. Alltså, om något luktar för jävligt, så smakar det också för jävligt. Med kräftor är det annorlunda, de är ju milda i smak, och där kan en bra kryddning göra underverk. Men surströmming? Är det någon typ av norrlänsk mandomsprov?

Jag läste om en svenne som blev vräkt i Tyskland från sin bostad där han arrangerat en surströmmingsfest. Det var tvådagars rättegång och saken var nästan klar för svennes favör tills motpartens advokat öppnade en surströmmings burk i rättsalen för demonstrationssyfte. Hastigt och lustigt ajounerades rätten på stående fot och tyskarna rusade ut från lokalen med helt nya insikter om broderfolket från Ultima Thule.

Svennen blev vräkt. Der Spiegel tyckte det var en bra nyhet och skrev en hel om det. Det här hände samtidigt som Svenskarna lyckades döpa den nya Mersan till Weltwagen. Hämd? Ingen vet.
Jag tror dock att att ritualer som "surströmningsfrossa" i social mening kan vara givande, om man står ut med lukten. Lite som Brothers in arms, eller liknade. Men någon romantiskt prägel vill jag inte påstå att rätten får ens i norrland. Att kyssa en kvinna som käkat denna rätt kräver nog sin man.....

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Doften är mest påtaglig just när burken öppnas. Det gör man därför lämpligen på behörigt avstånd från känsliga näsor.
De som inte smakat har ofta förutfattade meningar.
Trots att jag har mitt ursprung i Skåne tycker jag att det är en delikatess.
OBS! Jag är mycket måttlig med alkoholintaget.

Birgitta

F

F.d. 29954

Guest

Vill bara tillägga att mina reflexioner om surströmming är högst personliga och avsikten är ingalunda att nedvärdera rättens förespråkare. Jag tycker att det är faktiskt roligt att folk är annorlunda med sina egenheter och kan samlas kring en så här udda sak. Men själv deltar jag inte i "festligheter" av det här slaget. Finns många andra maträtter som jag också avstår ifrån, oavsett deras status. Om tillställningarna sedan blir "blöta" moraliserar jag inte över, det är ju vuxna människor...
Tänkte plötsligt, appropa ingenting, att om våra "gäster" egnade sig åt något liknande kulturellt särdrag, skulle vi nog alla stå frågande inför avgrunden. Blott vetskapen att det är svenskar som sysslar med detta ger oss extra tolerans. Därför att vi vet att de har annars samma värderingar som vi andra om de grundläggande sakerna. Det är bara smaken som är olika, och det kan vi tydligen leva med....

hakan43

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
16246
Medlemskap
2025

Det var väldigt många tankar och fördomar runt denna ädla fisk. Kom ihåg, den är inte rutten, den är konserverad genom jäsning. Det är inte bara " annorlunda" människor som anammar denna delikatess, det är inte heller något norrländskt mandomsprov. Norrland är ju halva Sverige. Svealänningar och götalänningar deltar också ofta i denna njutning. Det behövs inte alkohol, många väljer att dricka mjölk, men en liten nubbe att skåla i förhöjer stämningen. För att minska "plågan" för känsliga näsor, så kan man öppna burken under vatten och hälla bort lagen. En surströmmingsfest eller en kräftskiva, går på ett ut, även om delikatesserna inte kan jämföras med varandra. Personligen så föredrar jag fisken. Varför inte prova själv? Alla surströmmingsälskare kan väl inte ha fel?

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Hakan 43. På en husbilsträff för 10 år sedan provade jag att äta surströmming för första, enda och sista gången och detta ångrade jag varje dag i fjorton dar.:mad:
Det är inget jag rekommenderar någon att prova.
Krister.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det finns många maträtter som vi avstår ifrån, så absolut inget ont om surströmming. Ensilagemetoden funkar ju på kreatur:confused:

Toppen