• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stora chassiet

F

F.d. 53184

Guest
Hej

Ni som har erfarenhet av stora chassiet 4,2ton, vi skulle gärna vilja ha era åsikter om för och nackdelar.

Ingela & Gunnar

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Stora chassiet

Möjliga nackdelar om vi nu bara tittar på det negativa:

- Priset
- Körkortet iom att det garanterat är över 3,5 ton.
- Bränsleförbrukningen - Något högre vikt att släpa på
- något dyrare däck :rolleyes:

Knappast några show stoppers. Jag skulle välja det större chassiet alla dagar i veckan.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Jag är väldigt dålig på chassin, har hört talas om alko med en massa modellbeteckningar 35 37 40 42 amc Fiat chassi heavy osv
Men vad menas med det stora chassit någon som kan förklara.

P-zon

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Jag är väldigt dålig på chassin, har hört talas om alko med en massa modellbeteckningar 35 37 40 42 amc Fiat chassi heavy osv
Men vad menas med det stora chassit någon som kan förklara.

P-zon
Jag utgår från att med det storashassit menas alko shassit, det var från den utgånspungten jag svarade.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fiat har 2 serier chassi i dag L opp til totlvekt 3500 kg med 15" hjul og H som starter på 3500 kg og bruker 16" hjul. Det er større bremser og noe kraftigere deler på utsatte steder som er forskjellen på seriene, viktigst er bremsene.
H chassiet finnes i 35H, 37H, 40H og 42H.

AL-KO kjøper fronten med eller uten hytte og bygger sin egen ramme bakover med torsonsfjæring og selger dette produktet til husbilsfabrikantene. Hovedsakling benytter AL-KO H-serien fra Fiat. Totalvekt på en bil bygget på et AL-KO amc chassi kan bli endel høyere enn med Fiat orginalchassi.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Så förklarade inte Alko på mässan dom har numera tätt samarbete med Fiat och bygger ihop med fiat till dom kunder som vill ha Alko och det är väl dom flesta numera,
det utgick jag i från att fråge stälaren menade.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej

Ni som har erfarenhet av stora chassiet 4,2ton, vi skulle gärna vilja ha era åsikter om för och nackdelar.

Ingela & Gunnar

Vi har Fiats 4250 kg chassie och har inte märkt några som helst nackdelar, tvärtom.
Det är skönt att slippa tänka på om man kan ta med sig en extra kastrull eller ett par skor ytterligare.
;)
Kan rekommenderas.
//W

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tror knappast att volymerna ligger på Alko-Chassierna sedan Fiat kom med sitt bredare husbilschassie. :confused:

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

När vi beställde våra hb bestämde vi att inte snåla på lastkapasiteten så det blev en med totalvikt 4250kg när vi fick den var den typad till 4500kg en glad överaskning tom vikten är 3250kg så det finns plats till en flaska vin oxså eller två :D.
Det är alko chassit hevy på den är lite stötig när den är tom det är det ända negativa.

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Kollade skillnaden i lastutrymme på 3850 kontra 4200 kg, ca 45 kg. Troligtvis för att bilen på 4200 kg hade ett så mycket tyngre chassi. Bra om kollar detta.

Toppen