• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stora batteribytardagen

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag tänker på alla små batterier i ficklampor, bandvarnare, fjärrkontroller och allt vad som ligger i bilen.
Ja även hemma.
Inget är så tråkigt som att när väl ficklampan behövs finna att den inte lyser. Öppna för att byta batteier, och finner en massa klägg, och hela lampan får kastas.
Fjärrkontroller där batterierna räcker länge, blir ofta förstörda av läckande batterier.
Barnvarnare, gasvarnare, kan ha ett par små AA celler. vem testar sin brandvarnare? Eller öppnar och kollar batterierna?
De sista åren ingår vid höstavställningen att plocka ur alla små batterier. Man kan lägga dem i en plastpåse om de ser bra ut.
Och plocka i dem på våren.
Vid nyköp av AA och AAA celler, kolla bästa före datum, det finns faktiskt sådant på dessa strömkällor. Längst ner i botten vid plastkanten som går in över botten kan man med superliten stil se ett kryptiskt sätt att ange bäst före. Hittar du inte bäst före på ett paket batterier fråga då personalen, då uppstår något intressant, väldigt få butikspersonal vet att det finns bäst före datum på batterier.
Skall du förbruka batterierna så duger et eller två år bäst före.
Skall de sitta i bandvarnare fjärr etc så bör man ha 5 - 8 år.
Ändå kan man få battrerier som läcker efter en kort tid, långt föe utgångsdatum.
Det finns två skäl, vissa apparater drar lite ström även när man inte använder den, detta gör att de sakta laddas ur och börjar läcka.
Det anda är att de kan var om-märkta. Sådan kan et vara om bäst före tår på förpackningen och inte på varje cell.

Allt detta gäller förstås hemma så varje år, (batteribytardagen) bör man gå igenom alla sker i hemmet som innehåller små batterier.
det är många om man börjar kolla igenom alla små pryttlar.

Men man kan ju köpa nya fjärrkontroller och ficklampor oxo, de finns ju i snygga färger....


Roysan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag byter batterierna i samtliga brandvarnare den 13 december vart år.
Att upptäcka att branvarnaren inte funkar kanske man inte gör, man dör. (kolla rimmet)

Övriga småbatterier byter jag när de orsakar driftstörning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.893
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har bara en brandvarnare i husbilen, den testar jag regelbundet, hemma talar appen om ifall någon brandvarnare inte är nöjd, även ifall man inte är hemma. :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det finns läckagesäkra småbatterier. De är betydligt dyrare men håller längre i grejor som ligger oanvända länge. Sedan använder jag brandvarnare med inbyggt 10-års garanti i husbilen. Hemma ingår brandvarnarna i larmsystemet och larmar ex låg batterinivå via appen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Många saker som kan gå fel från en trasig brandvarnare till att man läser i en app att så är fallet.

För säkerhetsrelaterade saker tror jag på förebyggande åtgärder i motsats till att reagera när något redan är fel.
Brandvarnare och bromssystem är två exempel.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Många saker som kan gå fel från en trasig brandvarnare till att man läser i en app att så är fallet.

För säkerhetsrelaterade saker tror jag på förebyggande åtgärder i motsats till att reagera när något redan är fel.
Brandvarnare och bromssystem är två exempel.
Ser nog appen som dubbel säkerhet. Dubbelriktad kommunikation med Z-wave och centralenhet. Appen har alltid varnat före brandvarnarna. Testade att inte byta batterier för något år sedan och då tog de ca 2 veckor tills brandvarnaren själv reagerade på för lågt batteri. Sedan gymnastiserar man givetvis sina brandvarnare med jämna mellanrum med testknappen. Hängslen och livrem!

Sen åtgärdar jag alltid bromsarna innan pedalen går i botten! :cool:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ser nog appen som dubbel säkerhet. Dubbelriktad kommunikation med Z-wave och centralenhet. Appen har alltid varnat före brandvarnarna. Testade att inte byta batterier för något år sedan och då tog de ca 2 veckor tills brandvarnaren själv reagerade på för lågt batteri. Sedan gymnastiserar man givetvis sina brandvarnare med jämna mellanrum med testknappen. Hängslen och livrem!

Sen åtgärdar jag alltid bromsarna innan pedalen går i botten! :cool:
Klokt... det med bromsarna:):):):spinny:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ser nog appen som dubbel säkerhet. Dubbelriktad kommunikation med Z-wave och centralenhet. Appen har alltid varnat före brandvarnarna. Testade att inte byta batterier för något år sedan och då tog de ca 2 veckor tills brandvarnaren själv reagerade på för lågt batteri. Sedan gymnastiserar man givetvis sina brandvarnare med jämna mellanrum med testknappen. Hängslen och livrem!

Sen åtgärdar jag alltid bromsarna innan pedalen går i botten! :cool:
Njae, om bromsarna går i botten så har du ju något fel på dem, det gäller iaf på alla bilar med självjusterande bromsar och mig veterligen har det inte funnits några andra på många år. Du har det med säkerhet på din husbil. ;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Njae, om bromsarna går i botten så har du ju något fel på dem, det gäller iaf på alla bilar med självjusterande bromsar och mig veterligen har det inte funnits några andra på många år. Du har det med säkerhet på din husbil. ;)
Så klart jag skulle skarva till det. ;) Nejdå. Jag är alltid noga med service. Särskilt på säkerhetsdetaljer alla kategorier. Alltid!
 
Toppen