• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor renovering vid mindre fuktskada, lönar det sig?

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Har en mindre fuktskada som visar sig om det blåser och regnar mot vänstersidan. Fick beskedet att öppna och byta isolering samt försluta panelerna efter det. Kommer kosta ca 30000 kr. Till saken hör att jag funderat på att byta till en modernare husbil än den jag har(som är en EuraMobil Contura års 2000). Får jag tillbaka pengarna för reparationen vid en försäljning? Eller ska jag sälja i befintligt skick? Vad har ni för erfarenheter?

Med vänlig hälsning, BoViH
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om du ändå tänker byta bil verkar det onödigt att trassla med fuktlagningar. Tveksamt också om du tjänar något på det.
Om du har en seriös skriftlig offert från ett riktigt företag som vet vad dom gör kan du sälja bilen och låta offerten följa med. Kanske du får en köpare som vill fixa skadan själv och därmed "göra en bra affär".
Även om du lagar skadan och sen talar om det för en spekulant lär dom bli misstänksamma och kommer troligen ändå att tycka din bil är mindre värd än andra bilar. Om reparationen sen också syns så påverkar det mer.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag skulle nog inte heller välja att laga skadan själv. Troligtvis uppskattar en köpare att själv få se skadans art, och själv bedöma insatsen för att åtgärda det hela.

//Jocke
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har varit i motsats sits med dig.
Köpte en gång en husvagn som var fuktskadad.
Säljaren hade en offert från en firma där det stod i klartext var fukten var och vad det skulle kosta att åtgärda.
Har för mig att det skulle kosta runt 20 000:- att fixa, på en husvagn värd ca 40-50 000:-.
Säljaren sänkte istället priset med motsvarande och, efter att ha haft den osåld i 3mån, sålde han den till mig för 8 000:-.
Tänkte att detta fixar jag lätt och billigt själv.
Det tog flera månader (ett gäng helger) att fixa men inte till så hög mtrl kostnad.
Tyvärr var det betydligt mer skadat när man började riva än vad både offert och övriga kontroller visat.
Egentligen borde den gått till skrot....
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Har nu bestämt oss för att behålla vår bil, som är i mycket gott skick, efter reparationen. Får i stället bli en eftermontering hos firma av farthållare. Sedan har vi allt vi kan önska av en husbil. För övrigt blev jag lite besviken då jag tittade in i ett alternativ till vår Contura. Det bar en Terrestra av 2008 års modell. En halvmeter längre än vår bil men märkligt få förvaringsskåp både i köksdel och i övrigt. Upplevde den som trängre än vår nuvarande. Konstigt. Stärkte oss i beslutet att behålla vår bil i ett år till. Kanske måste vi sedan titta på en helt ny husbil för att få det vi vill ha? Jag tycker att Adria Nordkapp verkar vara en mycket trevlig och hyggligt prissatt bil. Tack för era synpunkter. De hjälpte oss i beslutet.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Har nu bestämt oss för att behålla vår bil, som är i mycket gott skick, efter reparationen. Får i stället bli en eftermontering hos firma av farthållare. Sedan har vi allt vi kan önska av en husbil. För övrigt blev jag lite besviken då jag tittade in i ett alternativ till vår Contura. Det bar en Terrestra av 2008 års modell. En halvmeter längre än vår bil men märkligt få förvaringsskåp både i köksdel och i övrigt. Upplevde den som trängre än vår nuvarande. Konstigt. Stärkte oss i beslutet att behålla vår bil i ett år till. Kanske måste vi sedan titta på en helt ny husbil för att få det vi vill ha? Jag tycker att Adria Nordkapp verkar vara en mycket trevlig och hyggligt prissatt bil. Tack för era synpunkter. De hjälpte oss i beslutet.

Det är bra att kika lite på andra bilar ibland. Det gör att man uppskattar det man har lite mer ;)
Även vi kikar på lite större bilar, men vi tycker fortfarande att vår "Ella" vid jämförelse med andra bilar, är tillräckligt bra och fin.
För vår del är det framförallt trevnaden i vår husbil som vi anser är mycket svårslagen. Det handlar om allt ifrån snickerier till ljussättning, etc.

Eftersom ni trivs så bra med er bil, och har valt att behålla henne, var det nog rätt beslut av er att laga skadan.

//Jocke
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Nu är äntligen allt klart och bilen tät. Skönt. Blev en långdragen historia men är nu äntligen klart. Mera jobb än de från början trodde. Packade in och gav oss av på en höstsemester(heter det så fastän vi är pensionärer?). Blir en tur till kusten och sedan besöka goda vänner i Skaraborg. Sedan snart dags att ställa in för vintern.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
roligt för er att allt verkar ha blivit bra till slut ! det blir ju alltid mer än vad man tror från början med så stora och komplicerade jobb ! nu hoppas vi det är tätt och att ni får många sköna mil med er hb ! låter som ni har en euramobil contura SB 612 ? vi hade en likadan innan och trivdes yppperligt med den !
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
roligt för er att allt verkar ha blivit bra till slut ! det blir ju alltid mer än vad man tror från början med så stora och komplicerade jobb ! nu hoppas vi det är tätt och att ni får många sköna mil med er hb ! låter som ni har en euramobil contura SB 612 ? vi hade en likadan innan och trivdes yppperligt med den !
Ja. Vi är nöjda men det är en 672 tror jag den heter. Strax under 7 m.
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Håll hårt i er Eura, den blev ju snabbt poppis igen :)
Kurts husvagnar känns genuint bra och gedigna så den är säkert som "ny" igen efter deras arbete.
Ambivalent. Väldigt nöjd med det mesta. Saknar farthållare, en bekvämare/modernare körställning och elpatron. Annars en perfekt bil.
 
Toppen