• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor bedrägerihärva, husbilsägare lurade på miljoner

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Senaste nytt i det tragiska bedrägerihistorien som drabbat flera husbilsägare.

Tommy
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
"Mannen som är åtalad misstänk för att ha lurat ett tiotal människor på sina husbilar hävdar själv att han är ett offer. I förhör säger han att han agerade under hot – och att allting grundade sig i stora knarkskulder."
Han insåg tydligen inte vilken generaltabbe han gjorde. Nu har han ju den fruktade Husbilsklubbens alla 15000 medlemmar efter sej. I bästa fall får han ett erbjudande om långvarig förvaring av staten, så blir han lite skyddad... :twitcy: :twitcy: :twitcy:
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
"Mannen som är åtalad misstänk för att ha lurat ett tiotal människor på sina husbilar hävdar själv att han är ett offer. I förhör säger han att han agerade under hot – och att allting grundade sig i stora knarkskulder."
Han insåg tydligen inte vilken generaltabbe han gjorde. Nu har han ju de fruktade Husbilsklubbens alla 15000 medlemmar efter sej. I bästa fall får han ett erbjudande om långvarig förvaring av staten, så blir han lite skyddad... :twitcy: :twitcy: :twitcy:
Med tanke på vilka effekter det kan bli efter gråvattendebatten så kan han nog inte känna sig säker ens i statens förvar. HBK-medlemmar kan dyka upp överallt, så det så.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har den här härvan kommit till rättegång och vi kan se att 12 husbilsägare blev lurade till ett värde av 5,2 miljoner kronor.


En stackars ägare tog saken i egna händer och reste till Finland och hämtade ”sin” bil.
Smålandsposten skriver, tyvärr bakom betalvägg:
”Förgäves ringde en av de lurade i husbilshärvan i Lagan till polisen och bad om hjälp att få hem sin bil. Mannen fick ingen hjälp och såg därför själv till att hämta den från Finland – ägaren riskerar nu att misstänkas för grov stöld.”

Stackars människor.

Tommy
 
F

F.d. 32985

Guest
Utifrån din skrivning Tommy så var det en privatperson som hämtade hem ”sin” bil, en personbil, en BMW X5 värderad till strax över 600000:-.
Den nya ägaren som är från Estland hade köpt BMW:n i god tro, hävdar han och därav är han ägare till bilen och har nu anmält ägaren från Sverige för stöld. Detta fall ligger enligt tidningen hos åklagaren för vidare handläggning.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Utifrån din skrivning Tommy så var det en privatperson som hämtade hem ”sin” bil, en personbil, en BMW X5 värderad till strax över 600000:-.
Den nya ägaren som är från Estland hade köpt BMW:n i god tro, hävdar han och därav är han ägare till bilen och har nu anmält ägaren från Sverige för stöld. Detta fall ligger enligt tidningen hos åklagaren för vidare handläggning.
Sedan 2003 är lagen om ”god tro” borttagen i Sverige, så att man som köpare inte kan hävda att man handlat i god tro (och därmed ska få behålla det man köpt) om varan är stulen eller tagen från den rätte ägaren.

Men nu är bilen såld i Estland och vad jag förstått av tidigare artiklar så validerar man lagen om ”god tro” i Estland. Ett annat problem för den svenska ägaren är att han gett nycklarna till skojarna, troligen gäller inte heller försäkringen vad gäller stöld I de här fallen. Tragiskt troligen för både Den svenska ägaren och den estniska köparen förutsatt att han inte är involverad i bedrägeriet.

Tommy
 
F

F.d. 32985

Guest
Igår föll domen för den 48-åriga mannen och den 35-åriga kvinnan.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Fängelse är ju svenska statens sätt att stävja detta missbruk av förtroende. Men
det hjälper ju inte de som sammanlagt förlorat en 5 miljoner.
Det finns nya bedragare där ute. Låt dessa bedragare bli arbetslösa!!
Var försiktiga vid förmedling. Avstå om det låter för bra för att vara sant.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kvällsposten har också skrivit om bedragarna.

Synd om de utsatta.

Tommy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tyvärr står det nya på kö för att gå på samma sak. Man får nog dessvärre vänja sig vid att sådana här tilltag kommer att fortgå.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
ingen dålig årsinkomst 2,5 mille per år c.a
Helt sjukt system, ju fler brott Du begår ju mer rabatt får man. Det går utför mer o mer detta land pga ren flathet o lagom principen.
Fantastisk analys av hela rättssystemet i Sverige! Och alla politiska partiers insatser under de senaste 20-30 åren med deras olika försök till lagstiftning. Vilka analytiker det finns!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Problemet kvarstår så länge som vi har vidöppna gränser där ovan nämnda ligor i stort sett riskfritt kan föra stöldgods ur landet. Det är inte bara husbilar som drabbas utan även traktorer och maskiner som stjäls lämnar landet på detta sätt, för att inte tala om allt annat stöldgods.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Fantastisk analys av hela rättssystemet i Sverige! Och alla politiska partiers insatser under de senaste 20-30 åren med deras olika försök till lagstiftning. Vilka analytiker det finns!
Första gången Vi är överens !
Tack för denna stärkande och kraftfulla respons ! Snart kanske Det kommer en analys med råg i ryggen, eller hur vännen ?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Följetongen fortsätter, ”Mannen dömdes till fyra års fängelse för grovt bedrägeri, bedrägeri och ett penningtvättsbrott. Nu sänker Göta hovrätt hans straff till tre års fängelse”.

Enligt Smålandsposten, ”tar hovrätten bland annat hänsyn till den straffrabatt som ges vid upprepad brottslighet”.

Erkänner att jag personligen har väldigt svårt att förstå logiken i att man får bättre rabatter ju flera kriminella handlingar man gör. Undrar om inte Sverige är ensam om den modellen? Vet att jag försökt förklara systemet för spanska vänner, som bara ruskar på huvudet och får den där lite bekymmersamma blicken när de tittar på mig när jag försöker förklara.


Tommy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Följetongen fortsätter, ”Mannen dömdes till fyra års fängelse för grovt bedrägeri, bedrägeri och ett penningtvättsbrott. Nu sänker Göta hovrätt hans straff till tre års fängelse”.

Enligt Smålandsposten, ”tar hovrätten bland annat hänsyn till den straffrabatt som ges vid upprepad brottslighet”.

Erkänner att jag personligen har väldigt svårt att förstå logiken i att man får bättre rabatter ju flera kriminella handlingar man gör. Undrar om inte Sverige är ensam om den modellen? Vet att jag försökt förklara systemet för spanska vänner, som bara ruskar på huvudet och får den där lite bekymmersamma blicken när de tittar på mig när jag försöker förklara.


Tommy

Men du känner väl till det där med mängdrabatt..? ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen