• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor bedrägerihärva, husbilsägare lurade på miljoner

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Om någon döms för fler brott som i normalfallet vid ett brott skulle exempelvis ge ett års fängelse, så döms han inte för ett år för varje brott, alltså antalet brott gånger ett år. Han skulle kanske dömas till ett och ett halvt år fängelse. Detta sätt används särskilt vid brottslighet av upprepande karaktär, precis som i fallet med den aktuella bedragaren. Till och med kan åklagaren välja att inte ens åtala för alla brott, då detta vid en fällande dom säkerligen inte skulle ge ett strängare straff. Detta skulle innebära att åklagaren i rätten inte driver alla målsägandenas (de som drabbats av brotten) skadeståndsyrkanden. Då får de göra detta själva utanför målet i rätten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om någon döms för fler brott som i normalfallet vid ett brott skulle exempelvis ge ett års fängelse, så döms han inte för ett år för varje brott, alltså antalet brott gånger ett år. Han skulle kanske dömas till ett och ett halvt år fängelse. Detta sätt används särskilt vid brottslighet av upprepande karaktär, precis som i fallet med den aktuella bedragaren. Till och med kan åklagaren välja att inte ens åtala för alla brott, då detta vid en fällande dom säkerligen inte skulle ge ett strängare straff. Detta skulle innebära att åklagaren i rätten inte driver alla målsägandenas (de som drabbats av brotten) skadeståndsyrkanden. Då får de göra detta själva utanför målet i rätten.

Helt obegripligt, det är ju nästan så att systemet belönar återfallsförbrytare..? :mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I en del andra länder adderas påföljderna på varandra och då kan det bli domar av typen: "tre livstidsdomar". För att genomföra det straffet behöver man nog vara övertygad om att själavandring förekommer. :D

Man är ju ganska säker på att dom inte kommer ut i samhället och ställer till saker igen? Här hamnar dom ju på vilohem med bättre
service än våra gamla får. Och kan sedan börja om med nya krafter och nya kontakter.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag tycker vi borde ha som i en del amerikanska stater, tredje gången man begår ett allvarligt brott så blir det livstids fängelse.
Men det är jag väl ensam om i detta land :rolleyes:
Du anser förstås också att det gjort något otroligt positivt åt brottsutvecklingen i USA. Kanske har den allvarliga kriminaliteten fullständigt upphört?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du anser förstås också att det gjort något otroligt positivt åt brottsutvecklingen i USA. Kanske har den allvarliga kriminaliteten fullständigt upphört?

Peka på en annan och bättre lösning? Att rabattera straffen har vi ju prövat, utan framgång. Jag tror att det var Leif GW som uttryckte att om man
låser in de 500 värsta permanent halveras brottsligheten?
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Det finns ju dem som inte nåtts av varningarna. Sen är det ju de facto att man lär sig av egna erfarenheter.
Så är det, tyvär måste väl tilläggas; "Erfarenhet är kunskap man får strax efter man behöver den". Extra tråkigt när kunskapen blir så dyrköpt som i detta fall. Jag tycker uppriktigt synd om de drabbade, som troligtvis har små chanser att få någon upprättelse också. Rent ut sagt förj******.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen