• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stopp i vattenpåfyllningen

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
I somras på semestern när jag fyllde på färskvatten med en vattenkanna så rann det över nästan på en gång trots att mätaren visade 50 %.
Märkligt tänkte jag, det måste vara nåt tillfälligt problem.
Men inte då, det blev bara värre nu under hösten så jag har fått fylla inifrån bilen istället, väldigt besvärligt.
En Adria Coral 670 SC 2018 med garanti kvar, så då får det väl bli ett garantiärende ihop med årliga fuktkontrollen då beslöt vi oss för.

När jag bokade tid så blir verkstan oroliga för att jag kanske drällt ner nån Gardenakoppling som lossnat från påfyllningsslangen.
Dom hade råkat ut för detta problem tidigare, och blivit tvungna att riva ut halva bakänden invändigt för att komma åt problemet.
Då blev jag skraj, för jag har ju såna kopplingar på slangänden ibland, och i så fall är det knappast ett garantiärende.

Det blev sväng till Biltema och inhandla en usb-inspektionskamera med 5 m kabel och belsyning.
Och då ser det ut så här längst ner i röret där precis innan tanken:

Snap_005.jpg
Snap_003.jpg

Vad i hela världen är detta?
I alla fall ingen Gardenakoppling!
Jag tog fram en rulle najtråd och böjde änden som en krok och började fiska, och inom en minut får jag tag på pluppen, den var av mjukt gummi, och lyckades dra ut den ur röret!
Då visar det sig att det är ett lätt konisk gummimojäng som ska sitta precis längst upp i röret alldeles innan luckan, förmodligen för att ge mjukt stöd för tankmunstycken när man fyller på vatten.
Den har nog aldrig varit fastlimmad utan med tiden har den blivit stelare och jag råkade peta loss den med vattenkannan så den åkte ner på tvären och blev en propp.
plupp.jpg

Den kommer aldrig mer användas, det är då säkert.
Sen misstänker jag att det är fler som råkat ut för detta, går det trögt att fylla vatten kan det kanske vara värt att kolla!

/Roger
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Smart ide att komma åt beskrivet problem.

Jag inhandlade en dylik USB-kamera med endast 4 mm diam. på "tråden". Mycket bra där man inte kommer åt att se på annat sätt.
Dessutom bra att ha om man skulle få för sig att göra en egen gastroskopi.
Tänk vilken intresant film detta kunde bli.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om ni skaffar en USB-adapter till telefonen så går dessa att använda med mobilen.
Mycket smidigt (har jag använt i nästan 10år).
 
Toppen