• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stopp i skorstenen!

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Truma C Plus varnar för att det är stopp i skorstenen så den går inte att köra på gasol.
Hur rensar man? Måste man ta sig ända ner till pannan, svårt att komma åt i så fall. Allt
är ihopträngt i plåtis. Eller kan det vara "metallhatten" på utsidan som är täppt?
 
Lösning
Nu ska ni höra!! :D
Gasolen var slut när jag testade så jag bytte flaska.
Satte igång pannan igen... utan protester!!
Hur kan systemet tolka "slut på gas" till "stopp i skorstenen"??
Naturligtvis blir det ingen ventilation av pannan om det inte finns gas??
Men stopp var det ju inte. Kollar den inte om det kommer gas alls? Borde finnas tryckvakt!

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det avgass ut gjennom siden eller over tak. Utløp på siden er enkelt å rense, skru løs dekselet på utsiden og det er lett å komme til det meste. Over tak er noe mer probematisk, men en kan ta av hatten på taket og se om det er der oppe noe er kommet inn og tetter. Etter dette blir det utgravning av pannan og mer jobb. Har en gang totalrenovert en Thruma panne med bytte av brenner - det tok endel tid.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Truma C Plus varnar för att det är stopp i skorstenen så den går inte att köra på gasol.
Hur rensar man? Måste man ta sig ända ner till pannan, svårt att komma åt i så fall. Allt
är ihopträngt i plåtis. Eller kan det vara "metallhatten" på utsidan som är täppt?

Tveksamt om det verkligen kan bli stopp i avgasutsläppet / slangen, pannan sitter bara några decimeter från ytterväggen på en plåtis.

Mitt förslag är du gör en reset / återställning på Truman.
Detta kan du göra från panelen, lite krångligt tillvägagångssätt så läs noga i instruktionsboken.

Fungerar inte detta så får du gör en hård reset, det finns en pytteliten mikrobrytare på kretskortet som återställs alla parametrar, då brukar allt gå igång igen.
Egentligen får bara en auktoriserade Truma tekniker göra detta, så det står alltså inte i instruktionsboken.
Vill du prova så hör av dig, jag råkar ha instruktionerna.

Jag har gjort det och det är fruktansvärt trångt i en plåts, man får använda speglar för att se vad som finns på kretskortet.
Kan du inte komma åt så finns det ingen annan utväg än att köra till en Truma verkstad.

/T
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Saken med utblås på siden er at det kan komme inn saker fra utsiden og inn i eksosrøret som er i øvre del bak dekselet. Nedre del er for innluft til brenneren. En kan rense begge deler fra utsiden når dekselet er fjernet.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Nu ska ni höra!! :D
Gasolen var slut när jag testade så jag bytte flaska.
Satte igång pannan igen... utan protester!!
Hur kan systemet tolka "slut på gas" till "stopp i skorstenen"??
Naturligtvis blir det ingen ventilation av pannan om det inte finns gas??
Men stopp var det ju inte. Kollar den inte om det kommer gas alls? Borde finnas tryckvakt!
 
Lösning

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad skönt att det löste sig ;-)

Min gamla Truma6 lyser rött ifall den inte får gas, men den avger inte någon felkod.
(Felkoder ges med blinkningar på min gamla modell)

Tänk att hjulet måste uppfinnas igen för varje ny generation ingenjörer o_O
 
Toppen