Sv: Sterling Power Generator/Batteriladdare.
I min paus i HBK, jag har varit runt om i www världen och lärde mig mycket om laddning av batterier - speciellt AGM-batterier laddas.
Jag har ett projekt på gång med 7 steg laddning under körning
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/502305 och mer med el.
Det hjälper inte att klättra laddning med högre spänning, eftersom det är en produkt av volt x ampere som avgör antalet watt att batteriet kommer att acceptera.
Att tvinga fler watt för batteri än vad det vill, förstöra mikro glasmatta och därmed batteriet genom inre kokning.
Om du försöker ladda AGM-batterier med desulphatering och absorption (60%) är förmodligen 90% förgäves - har testats och befunnits ungefär förgäves.
Det är faktiskt det som gör AGM suveräna. (jag
- per aspera ad astra)
Men en god allmän laddning från generatorn eller en analytisk batteriladdare skadar inte, men de får bara 10% av "peanuts" för AGM jämfört med vanliga batterier och SMF.
GEL är slut i för annet än minimalt langsam förbruk.
Den enda fördelen en "generator laddning" DC / DC kan göra är SMF eller start batterier.
Om du vill investera i bättre laddning så finns det bara en förnuftigt sätt - byta till AGM-batterier och använda minimalt generatoreffekt till en annat än laddning fron början ~ <100 watt (relativt.<10 A)och ansluta mer när batterierna är fulladdade.
Jag tvivlar och testade på andra alternativ.
nära Basta