• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sterling Power Generator/Batteriladdare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sterling Power Generator/Batteriladdare.

Har ikke, men spec ser spennende ut. Spesiellt det at den simulerer batteri overfor dynamoen og kjører flertrinn ladning av begge batteribankene. Ett steg opp fra ctek sin dc-dc eller Bredo sin løsning, og skulle være'enkel å innstallere i de fleste husbiler. Ville selv legge til remote opsjonen så en kan følge med på tilstanden.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Ser intressant ut. Köper du från den svenska återförsäljaren el direkt från leverantören ? Vill gärna ha uppföljning hur det fungerar.

F

F.d. 940

Guest

Hej.
Jag har köpt den av en HBK-medlem den fanns under annonser här på forumet.
Jag kommer att montera den senare under våren,när det blir lite varmare.
Arne.

F

F.d. 940

Guest

Man kan enkelt säga att det är en 4stegs batteriladdare men istället för att ingången är 230volt
så kommer spänningen från generatorn.
Arne.

F

F.d. 55451

Guest

I min paus i HBK, jag har varit runt om i www världen och lärde mig mycket om laddning av batterier - speciellt AGM-batterier laddas.
Jag har ett projekt på gång med 7 steg laddning under körning http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/502305 och mer med el.

Det hjälper inte att klättra laddning med högre spänning, eftersom det är en produkt av volt x ampere som avgör antalet watt att batteriet kommer att acceptera.
Att tvinga fler watt för batteri än vad det vill, förstöra mikro glasmatta och därmed batteriet genom inre kokning.
Om du försöker ladda AGM-batterier med desulphatering och absorption (60%) är förmodligen 90% förgäves - har testats och befunnits ungefär förgäves.
Det är faktiskt det som gör AGM suveräna. (jag :oops: - per aspera ad astra)

Men en god allmän laddning från generatorn eller en analytisk batteriladdare skadar inte, men de får bara 10% av "peanuts" för AGM jämfört med vanliga batterier och SMF.
GEL är slut i för annet än minimalt langsam förbruk.
Den enda fördelen en "generator laddning" DC / DC kan göra är SMF eller start batterier.

Om du vill investera i bättre laddning så finns det bara en förnuftigt sätt - byta till AGM-batterier och använda minimalt generatoreffekt till en annat än laddning fron början ~ <100 watt (relativt.<10 A)och ansluta mer när batterierna är fulladdade.
Jag tvivlar och testade på andra alternativ.
nära Basta ;)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Kender de ikke begrebet AGM batterier - eller har de blot noget gammelt grej' de skal have fyret af' ?
open lead acid batteries- 14.0 volts:typical voltage output from a typical alternator - typisk gammel snak', løgn og fordrejning - fakta er 14,5 volt og mere hvis man vil.
Jeg giver ikke fem p.p. for alle disse salgsargumenter - det er forbrugerne som tester sandheden.
Det sædvanlige - køb nu skidtet' og prøv det i et par år - så kan vi jo se hvis næse der bliver længst.
Lad os få nogle uvildige test som hele verden anerkender.
Er du virkelig så nem at narre med salgsgas ?
Jeg er forbruger og jeg skriver om AGM batterier.
Har prøvet virkeligheden og ikke blot en omgang teoripladder financieret af business.
- basta.

PS Cat xxxx ?? - jeg laver ingen handelsaftaler med dig.

C

Cat3208

Guest

Kender de ikke begrebet AGM batterier - eller har de blot noget gammelt grej' de skal have fyret af' ?
open lead acid batteries- 14.0 volts:typical voltage output from a typical alternator - typisk gammel snak', løgn og fordrejning - fakta er 14,5 volt og mere hvis man vil.
Jeg giver ikke fem p.p. for alle disse salgsargumenter - det er forbrugerne som tester sandheden.
Det sædvanlige - køb nu skidtet' og prøv det i et par år - så kan vi jo se hvis næse der bliver længst.
Lad os få nogle uvildige test som hele verden anerkender.
Er du virkelig så nem at narre med salgsgas ?
Jeg er forbruger og jeg skriver om AGM batterier.
Har prøvet virkeligheden og ikke blot en omgang teoripladder financieret af business.
- basta.

PS Cat xxxx ?? - jeg laver ingen handelsaftaler med dig.

Woww her var det noe som gikk galt.

Men for en som har paktisk erfaring fra 40 år tilbake i at battericeller skifter polaritet og vet hvordan de skal tilbakestilles så har jeg fått en leveregel nesten som dine.

Jo mer man vet, Jo mer vet man at man ikke vet.

F

F.d. 55451

Guest

Ja Cat men vidste du bare lidt om AGM batterier, ville du ikke komme med sådan et link, som på det groveste fortæller at fabrikanten ikke har opdaget at der eksisterer AGM batterier og meget andet vrøvl fra fortiden.

"Jo mer man vet, Jo mer vet man at man ikke vet." - Sokrates.

Men jeg er ikke i business eller har relationer til business.

Forbruger ligesom HBK er en forening af forbrugere og jeg har svært ved usaglige forretningsmæssige påstande som ikke bygger på test eller noget lignende af forbruger.
jeg tør tage springet at teste og videregive til andre.
(OT. Har netop testet en 2 kw inveter - retur til Harald N.
Kan beskrives i andet indlæg - uden alt for meget ævl - facts.)

Derfor har jeg lave mange tabeller, test og dokumentation som HBK medlemmer kan få glæde af.

Subjektive påstande om produkter er ikke tilnærmelsesvis så gode som brødrene Grimms' eventyr - men lavet fra fri fantasi og ønskemål.
At begejstre til følelser eller for egen vinding.

C

Cat3208

Guest

Hej.
Jag har köpt en Generator/Batteriladdare från Sterling-Power.
Alternator to Battery Chargers
och undrar om det är någon som monterat en sådan och om det har fungerat bra.
Arne.

Jeg har ikke erfaring fra denne men
Sterling Power Products: Advanced Digital Alternators Regulators Technical Information
Generator regulatoren var imponerende efektiv og brukt i båt
24 Volt 120Amp alternator batteribank på 460Ah
myk start som belastet drivrem lavt ved oppstart av ladesyklus og den ble paralell koblet over orginal regulator.

innstalerte også landstrømslader Sterling Power Products: ProDigital i 24 volt 25 amp utførelse

Var meget fornøyd med begge produktene fra dette firma Erfaring baserer seg på ca 7-8 år i bruk.

Har inntrykk av at det produktet du har er et utmerkket produkt bassert på min erfaring med Sterlin produkter og opp mot måling og kontroll av hvilken jobb den gjorde.
Forventer at du blir fornøyd :yes:

F

F.d. 55451

Guest

Så skulle du Cat, da hellere have skiftet dine batterier til AGM istedet at forvandle din 120 A generator til kun 25 A generator.:rolleyes:
Det er da meningsløst - men OK AGM batterier var vel ikke til at købe dengang.
Trods AGM blev første gang konstrueret i 1985 til brug for fly, og det var ikke en Norsk batterifabrik.

Ja du var fornøyd - men det var din bedstefar vel også med sine to heste foran vognen.
Vi skriver nu år 2013 og AGM batterier har kunnet købes i mange år.

C

Cat3208

Guest

Jeg håper og setter min lit til at Arne leser og forstår mitt innleg bedre en det du evner Bredo.

Dette er hans tråd og det er det Arnes spørsmål som jeg forsøker å gi mitt syn på.

Min erfaring er kort og godt at Sterling sin produkter har gitt meg stor tillit til selskapets produkter.

Bredo videre diskusjon om tema "kompetanse på batterier og lading" stiller jeg opp i men da i en egen tråd.

F

F.d. 55451

Guest

Jeg fraråder kraftigt at investere DC/DC oplader beregnet for fortidens batterier fra før 2000.
Det står jo tydeligt, at det er gammeldags start-batterier.
Læs: Real life voltage taken !!!
http://www.sterling-power.com/images/downloads/advancedcharging.pdf

Jämfört med dagens batterier - komiskt !

Det er ikke værd at debattere nostalgi - det er en fortid.

Skal vi også debattere heste i stedet for motorer - nonsens !

Hr. Arne med ellers god ledningsføring, - må man kun skrive positiv om disse gamle batteri ladere ?

Det er åbne (sløve) start-batterier Sterling Power Generator er beregnet for - bør de bruges i bodelen og oplades til 14, 8 volt - velbekomme :rolleyes:

F

F.d. 940

Guest

Hej Bredo.
Hur tycker du att man skall ladda AGM batterier ( hur många volt på huvudladdning )
(Hur många volt på slutladdningen ).
Arne.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

En ting skal jeg gi Bredo rett i og det er at batteriet/batteriene er den viktigste komponenten i strømsystemet.

En kan sløse bort mange penger på all verdens strøm/ladekomponenter for å kompensere for "dårlige" batterier, når det enkleste bare hadde vært og kjøpt et "ordentlig" batteri.

Men det som teller tilslutt er vel hvordan resultatet er og hvor mye penger man har lagt ned i det.

Skal det være helt opptimalt, må både ladesystemet og batteriet være opptimalt.

Det finnes både gode å dårlige batterier av de 3 kjente batteritypene og helt klart kan et åpnet eller SMF batteri, være bedre enn enkelte AGM og GEL batterier. Hva som er den beste typen bestemmes av forholdene de vil få hos den enkelte bobilbruker.

Noe som også er helt sikkert er at orginalladingen fra generatoren i våre bobiler er for dårlig. Den orginale spenningsregulatoren, vil aldri greie og lade batteriene 100% og på nyere bobiler som regulatoren igjen styres av motorens ECU og bare lar generatoren lade i nedoverbakke, blir ladingen enda dårligere.

Ofte er ledningene underdimmensjonert og ladingen av bodelsbatteriet blir enda dårligere.

Med denne generator/batteriladeren som trådstarter har kjøpt og om den er over 100A og kan stilles inn for spesifikk lading av startbatteriet og spesifikk lading av bodelsbatteriet og de batteriene uansett batteritype vil få lading i 4 trinn er det ingen orginalregulator som greir.

Så min påstand her er at uansett batteritype trådstarter har, vil det få den mest opptimale ladingen som det nesten er mulig å gi. Vet jo fra annen tråd at det er lagt opp nye godt dimmensjonerte ledninger til bodelsbatteri.

Siden trådstarter har lagt ned arbeidet i å legge opp nye ledninger vil en slik DC/DC lader være et bedre alternativ enn en D250S, siden her får begge batteriene opptimal lading og ikke bare bodelsbatteriet.

Eneste lille - jeg ser er at det er bare 1 tempraturføler og hva skal den stilles inn på?

F

F.d. 55451

Guest

Tor :) har fundet ud af mere med sit skifte til AGM batterier - fortsätta med detta.:msn_thumbup:
Men det har kostet megen snik-snak' før han gjorde det.
Ett tips: Absorbent Glass Mat (AGM) Battery Information - Battery University

Men jeg orker ikke denne diskussion - find ud af det selv.
Jeg vil hellere bruge tiden på at erfare og læse om andres praktiske erfaringer med AGM batterier end ævl'.

Konkrete fakta:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/476824
m.m.

behov til forbrug
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/513743

Do that !

Når der er nogen som kommer med praktisk registrering af opladningen, bliver det af mere interesse for mig.

PS:
I don't give a dime for all that recreated business talk.
Facts - thanks.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

God morgen Bredo

Jeg har ikke forandret oppfattelse etter å ha skiftet til AGM batterier.

Jeg skulle gjerne ha byttet til GEL igjen, som det stod i bobilen. De var litt over 7 år gamle og hadde igjen ca 50% av kapasiteten. Og jeg er rimlig sikker på at det vil ikke mine nye AGM batterier greie.

Eneste grunnen til at det ble AGM og ikke GEL var prisforskjellen. ET "godt" GEL batteri er forholdsvis mye dyrere enn et "godt" AGM batteri.

Nå har jeg også et strømforbruk som er gunstig for GEL og derfor mener jeg at GEL hadde vært det beste for meg, men AGM er en god nr. 2.

Vi er enige om at batteriet er viktig, men vi er i aller høyeste grad uenige om hvordan det lades best.:)

Biltema, Nyborg eller andre billigbatterier er ikke tema for meg lengre, batteriene bør ha en viss minimumsstandar. Og AGM batteriet til f.eks. Biltema er et startbatteri og tilfredstiller ikke kravene som bodelsbatteri for meg. Har man derimot et røft strømforbruk kan det nok for mange oppleves som om det er bedre enn et fritidsbatteri.

Toppen