• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stena Line till Tyskland

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Tyskland, Frankrike, Kroatien har länge varit några av våra favoritresmål men tyvärr ser man nästan aldrig några svenskar när man är därnere.

Men nu är det prisvärt att åka från Trelleborg till Tyskland igen, nu sedan Stena Line tog över trafiken från Scandlines. Gå in på Stena Lines hemsida, priserna har plötsligt nästan halverats!

Ni som är irriterade på att många ställplatser försvinner i Sverige av olika anledningar - mest p.g.a. av avundsjuka - varför då inte ta en tur ner till vårt grannland Tyskland där ni är välkomna till fina, prisvärda och många gånger centrala ställplatser.

Nu på måndag åker vi till Rügen en vecka igen, jag vet inte för vilken gång i ordningen. Som sagt, ställplatser finns det gott om, kolla bl.a. Promobil.de. Hoppas vi ser fler svenskar söderut denna gången ! / Carsten

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Stena Line till Tyskland

Håller på att förbereda vår Frankrikeresa, Bretang och Normandie.
Köpt en Snipe antenn. Funkar OK
Fick idag en bilkamera från Hongkong. Jättebilligt 199 kr.
Trimmat motorn med vridning abv kolv i isprutningspumpen.
Beställt ACSI kort ej lev ännu.

Räknade på priser och reväg till Holland.
Båda broarna 1053 och Längs väg.
Helsingborg Rödby För dyrt.
Trelleborg Sassnitz från ekonomy 699 till Premium 1099kr. och kortaste väg till holland.
Åker nog den fäjan igen 4,5 timmar bra för hunden.

Jägarn :)

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Hej Carsten
Vi drar till Rugen 18/5 med stenaline från trelleborg....har du några tips på bra trevliga ställplatser, vi åker kusten vidare till Danmark och broarna hem.

//Niclas

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Hej Niclas,
som jag nämnde i mitt inlägg, kolla Stellplatz suchen - PROMOBIL. Här kan ni enkelt få en lista på alla ställplatserna på Rügen och vägen hem över Danmark.
Under Umkreis välj 50 km, under Bundesland välj Mecklenburg-Vorpommern och under Region Insel Rügen.

Om ni inte varit på Rügen tidigare kan ett par tips vara bl.a. Kap Arkona vid Putgarten ( www.kap-arkona.de ) , Nationalpark Zentrum Königsstuhl ( www.koenigsstuhl.com ) eller kanske Reisemobilhafen Sellin (www.wohnmobilstellplatz-sellin.de ) . I Sellin (www.ostseebad-sellin.de ) finns en del att utforska eller så kan man cykla eller gå längs stranden kilometervis. Ni kan också hoppa på tåget "Rasender Roland" vid stationen som ligger strax intill (Herzlich Willkommen - Rügensche BäderBahn - "Rasender Roland" ).

Nästa gång är mitt tips att även åka lite längre söderut till Insel (ön) Usedom. Här har man restaurerat alla de gamla fina husen sedan DDR-tiden och baden, stränderna är fantastiska. Man kan t.o.m. enkelt komma in i Polen där tiden stundom stått stilla, kontrasterna är stora.

Tänk på - det en klar fördel om ni har cyklar med er för att bättre kunna utforska omgivningarna. Det är också ett bra sätt att hålla kilona i trim! / Carsten

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Tack så mycket...har redan kollat dom olika stellplatserna men det är inte lätt att se vilka som är "bäst"..... lite dåligt med bilder...den i Sellin ser trevlig ut på bilderna men annars är et svårt att få en uppfattning.
Brukar använda googles streetview för att titta innan vi åker nånstans men i detta område har dom fotat dåligt

//Niclas

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Hej Niclas,
Åk runt o kika lite, ön är inte så stor. Det finns även ett monsterbygge vid stranden sedan kriget - Kraft durch Freude - som Hitler lät bygga för att folk och soldaterna skulle stärkas. Ligger i Prora strax innan Binz. / Hälsningar Carsten

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Vi är nyss hemkomna från en resa med Rugen som delmål. En ställplats/camping som vi varmt kan rekommendera är Dranske
Caravancamp Ostseeblick. N 54°37'44" O 13°13'22"

Det är en fin plats och gångavstånd till centrala Dranske där det finns ett flertal restauranger och annat som är vanligt förekommande på semesterorter.
Dessutom lyckades vi att se Svensk TV med vårt Boxer-abonnemang då vi låg på denna plats.

Caravancamp Ostseeblick (Dranske) - PROMOBIL

Y

Yjons

Guest

Precis hemkomna från Rugen och färjan Sassnitz-Trelleborg vill jag sända ut en liten varning. Biljetterna har som tidigare sagts tre prisklasser. Som medlem i t ex Motor eller Caravan club får man rabatt. Det visade sig vid bokningen per data att det blev betydligt dyrare att köpa biljett med rabattkod eftersom priset då automatiskt räknades på en högre biljettkategori. Angav man inte rabattkod räknades priset automatiskt på den lägre priskategorien. Något att tänka på och observera. Lite bakvända världen att 10 procents rabatt ger högre biljettpris.
För övrigt var Rugen fantastiskt, speciellt nu under våren med alla blommor och sina trädalléer efter vägarna. Jag instämmer med tidigare skribenter om de olika ställplatserna. Man kan också besöka "monumentet över galenskapen". Hitlers anläggning i Prora där 20 000 nazister skulle fira semester och som togs över av Öst där 47 000 militärer lärde sig bevaka medborgarna i forna Östtyskland. Eller varför inte anläggningen i Penemunde där det slutgiltiga föstörelsevapnet skulle konstrureras men som lyckligtvis aldrig blev färdigt.

Toppen