• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stellplats

F

F.d. 18315

Guest
Hej
Skulle behöva lite hjälp ang en undersökning. Har någon lust att lämna en kommentar?

Har ett företag som planerar att anlägga någon form av camping eller stellplats.
Denna skulle placeras vid en känd nationalpark i sydsverige. Här finns redan några campingplatser men ingen direkt stellplats för husbilar. Men nu har jag läst här på forumet att ägare till husbilar vill stå i tätorter. Kan det stämma?

Tror ni husbilsfolk även skulle leta sig ut i naturen vid skog och sjö för en 24 timmars parkering med gråvattentömmning, färskvatten, dusch, toalett och tillgång till pentry?

Vad är vanligt att man betalar när man står på en "stellplats" som har ovanstående? 150 kr är en summa jag har läst här? Brukar el ingå då?

Har en känsla att det kan vara lättare att få tillstånd till stellplats än till en camping.

Trevligt att höra era åsikter då husbilstankar inte är min erfarenhet.

F

F.d. 28145

Guest
Sv: Stellplats

Dosch, toa och pentry behövs egentligen inte för det finns i bilen.

Det viktigaste är att få tömma toa- och gråvattentanken och bunkra dricksvatten.

Jag kan tänka mej betala 50-60:- om jag bara ska parkera mer om det är i en tätort, och extra för vatten.

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Personligen tycker jag det låter mycket med 150:- men jag skulle bara utnyttja själva parkeringsmöjligheten och kanske tömning av tankar och vattenpåfyllning om det råkade vara behov av det just den gången.

Pentry på en ställplats låter ovanligt. Jag har aldrig sett det tidigare men har å andra sidan inte nyttjat särskilt många ställplatser även om jag tittat på många.

En ställplats vid ett naturreservat kan säkert bli välbesökt om naturreservatet innehåller något sevärt. Det är också skönt att kunna övernatta i en lugn miljö. Att många vill ha centralt placerade ställplatser i städerna beror på att det är där saker finns att se och göra till skillnad från campingarna som oftast ligger en bit från mat, shopping och kultur.

F

F.d. 18315

Guest

Varför pentry finns med är för vi har ett mindre vandrarhem i närheten och då skulle även husbilarna kunna få nyttja det.

F

F.d. 6530

Guest

Priset verkar som säges vara lite i överkant för en ställplats. Jämför med Tyskland o kanske Moselområdet, där kostar det c:a 6 Euro för en natt o man parkerar längs Mosel o har c;a 300 meter till centrum på byn, Nilsman

F

F.d. 9673

Guest

Jag tycker det låter väldigt intressant med en stellplats intill ett fint naturreservat. Tycker det verkar vara ganska stort intresse för djur, natur, fiske och friluftsliv bland husbilsägare. Detta utesluter ju inte att det också finns intresse för att stanna inne i tätorter, det är ju en av de stora fördelarna med just husbil.
Prismässigt tror jag att det är mest intressant, (åtminstone för egen del) om man hamnar en bra bit under campingpriserna, som börjar bli för höga enligt min uppfattning.
Något jag retar mig på är att betala en hög fast avgift för platsen och sedan betala extra för el, dusch mm. Jag tycker det är trevligast med en fast dygnsavgift och sen ingår den servicenivå som finns tillgänglig för alla gäster. Jag är väldigt allergisk mot att behöva växla polletter eller mynt för att stoppa i myntinkast.

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

"Ställplats" mitt i naturen och långt från bilar och trafik är toppen!
Om priset är 150:- inkl. el, vatten, pentry, toa och dusch är inte priset för högt. enligt min åsikt!//Pirkko

F

F.d. 839

Guest

Västgöte,

Istället för pentry skulle jag vilja föreslå en liten tvättstuga ;) det har all behov utav eller ?

F

F.d. 8653

Guest

jag tycker att 150kr är alldeles för mycket. För dom pengarna kan man ju i princip ta in på en hel del campingar med. Känns lite som att en 100-lapp är övre gräns iaf för vår del.
Det jag önskar fanns på en ställplats är tillgång till vatten, tömning av gråvatten samt cassettoa, dusch (gör inget om den kostar utöver då man kanske inte behöver ha den vid var stopp) samt eventuellt el för att ladda batterier. El bör vara frivilligt tycker jag.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

100:- inklusive el tycker jag vore ett lämpligt pris. 150:- är för mycket. Vad skall finnas?
  • toa
  • toatömning
  • gråvattentömning
  • färskvatten
  • eluppkoppling
Man kan ha 2 pris för el ett sommar och ett vinterpris. På sommaren är det bara batteri och kyl som drar el på vintern även uppvärmning av bilen.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vår ideal för en organiserad ställplats med betalning är:
  1. Parkeringsyta för bilen med plats för utemöbler och markis
  2. Automat för parkeringsavgift alternativt bemanning (men vem har råd med det?)
  3. Sophantering
  4. Möjlighet till tömning av gråvatten och toalett
  5. Myntautomat för färskvatten
  6. Om toalett skall finnas, myntautomater, likaså för eventuell dusch
  7. Myntautomat för elanslutning
  8. Om bemanning finns så hade beställning av frukostbröd varit ett plus
Detta system borde ge en ganska låg grundavgift med möjlighet att köpa till andra funktioner allt efter behov.

F

F.d. 11346

Guest

För oss är det bra om det finns vatten o tömmning, det räcker långt. Ta och titta på den här. En fin plats som ligger 3 mil från Linköping, som kanske kan ge några tips. Även ni andra kan ju ha användning av tipset. Denna plats har vatten toa dusch, grillkåta, el, ett fint bad, fina vandringsleder O.s.v. Priset är 100kr utan ström. AMUNDEBO i Ulrika VÄLKOMNA!

Bilagor

• IMG_0583.JPG
    IMG_0583.JPG
    3,2 MB · Visningar: 1

sonyLT

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024

Ett pris på 50 - 60 kr plus 20 kr för el är lagom annars kommer inte många att ta in. El anslutning bör vara frivillig.
Med ett billigare pris får du fler husbilar till ställplatsen.

Toppen