• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stellplats Vasa

F

F.d. 1649

Guest
Sv: Stellplats Vasa

Hej.
Någon riktig ställplats finns knappast,men alla ABC servicestationer har stora parkeringsplatser med tömning och fyllning gratis.I Vasa finns ABC vid motorvägen som går söderut från Vasa,några km.Sen finns det många parkeringar på olika platser,måste det vara i Vasa?I Oravais finns också en ABC.Jag är mycket i Vörå på sommaren så jag känner ganska bra till nejden.När skall Du vara i Vasa?
Mvh Jan-E.

K

Kimobo

Guest

Hamnarna i Björköby och Söderudden på Replot i Vasa skärgård använder vi varje sommar.
Inga egentliga ställplatser men, kaféer, vatten, VC och bad. Ingen avgift.
Kanske kan få el om man frågar. Asfaltväg enda fram.

Leif

Senast redigerad av en moderator:

Jack E

HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2025

Jag och frugan tänkte ta oss en tur dit till Kristi himmel färds helgen.
Ställ platsen behöver ej vara exakt i Vasa, så jag tackar så mycket för dina förslag Carver.

// Jack

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

På Västerviksvägen 469 norr om stan har funnits en ställplats i småbåtshamnen. Den har hållit öppet fr.o.m 1 maj.
//Kjell

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Fiskeläget i Björköby (Svedjehamnen) är en trevlig plats,ca 25 km från vasa centrum. Vi stod där för 3 veckor sen. Såg att det kommit betalautomat dit men den var inte i funktion än. Husbilar brukar också stå vid Replot brofäste.
Så finns förstås vasa abc servicestation på väg ut mot flygfältet. Inte så trevlig men går att övernatta.

Helena o Tom

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
När Du inte behöver vara i Vasa så rekommenderar jag Helena och Toms förslag.
Mvh Jan-E

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

För några år sedan tog jag kontakt med turistbyrån i Vasa och frågade var vi kunde stå med husbilen under natten. Ville ha förslag på ställplats.
Fick svar via mail på flera tänkbara ställen. Dom var väldigt tillmötesgående och hjälpsamma. Tyvärr sabbade jag bort listan i datorn vid ett senare tillfälle.
På turistbyrån talar dom även svenska.

Vi har stått vid ABC stationen flera gånger.

Ha det så trevligt i Vasa.
// Gunilla

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

Sideby (Siipyy) har ställplats vid hembygdsmuseet,vid havet ,ca 15 mil söder om Vasa,(Undertecknad har en gång i tiden i "tidernas begynnelse" vuxit upp i grannbyn Kasala)
mvh
KaMa1

Toppen