• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stellplats eller Camping

D

Deleted member 11118

Guest
[FONT=&quot]Inom husbilsfolket finns alla kategorier.[/FONT]

[FONT=&quot]De som fricampar[/FONT]
[FONT=&quot]De som inte vill betala för stellplats [/FONT]
[FONT=&quot]De som ibland tar in på stellplats och betalar om den inte är för dyr[/FONT]
[FONT=&quot]De som tar in på stellplats och betalar för den service som finns[/FONT]
[FONT=&quot]De som tar in på både stellplats och camping[/FONT]
[FONT=&quot]De som nästan bara tar in på camping.[/FONT]

[FONT=&quot]Generellt är det ungefär så när man kör i Sverige och läser alla trådarna. Det är tur vi alla är olika så var och en kan välja hur man vill övernatta. [/FONT]

[FONT=&quot]Campingägarna och dess organisationer vill så klart ha in även husbilar på campingen, de driver ett företag och gör man det vill man säkert tjäna pengar, eller alla ni som driver företag gör ni det ideellt? Båda typer av övernattningar finns och det är bara för oss konsumenter att välja var vi vill övernatt och vart vi vill åka.[/FONT]

[FONT=&quot]En del stellplatser måste förmodligen även ta betalt, det finns säkert en kostnad för att driva den.[/FONT]

[FONT=&quot]Eftersom vi är ett U-land när det gäller ställplatser är det bra att så många organisationer, människor försöker påverka kommuner och andra om att husbilsfolket är en köpstark grupp och väldigt lättrörliga. Vad sen organisationerna heter eller vad deras syfte är spelar mindre roll, då vi alltid har möjligheten att välja. Det är bättre att försöka göra något än att bara luta sig tillbaka, klaga på allt och tycka det är bra som det är.[/FONT]

[FONT=&quot]Att det är mycket bättre i speciellt Tyskland och Frankrike är en annan sak, men vi kan ju sträva efter att lämna U-lands stadiet åtminstone.[/FONT]

[FONT=&quot]Själv väljer jag både gratisboende, betalar för en ställplats och tar gärna in på en camping. [/FONT]

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Stellplats eller Camping

Visst,kanske vi är ett u-land vad gäller ställplatser, men det finns också bakomliggande orsaker som vi nog måste ta med i beaktande.

Det är knappast billigare att anlägga och driva en ställplats i Sverige, än motsvarande på kontinenten. Troligen är det tvärtom.

Sedan den viktigaste faktorn. Volymen, antalet användare. Vi blev varse på ett väldigt konkret sätt när vi förra månaden, kryssade mellan stora, fullbelagda ställplatser i Frankrike och Tyskland, för att sedan komma upp till Danmark och Sverige och mötas av helt tomma ställplatser. Klart att det påverkar de ekonomiska förutsättningarna, prissättning och viljan att investera.

På det har vi sedan våra generösa regler i Sverige, där vi kan och FÅR övernatta lite var som helst. Detta har gjort att vi inhemska husbilsägare inte alls ser det som lika naturligt att åka in på en plats och behöva betala för det, som en husbilsägare nere på kontinenten. Betalningsviljan vill jag påstå, är på sina håll inte så hög, trots att det ofta påstås motsatsen här på Forumet.

Vad jag vill ha sagt är att det inte är så enkelt att vara turistföretagare i Sverige, med vår korta säsong, liten egen hemmamarknad och begränsad turism från andra länder.

Ser ibland här på Forumet hur svenska turistföretagare utmålas som giriga och "skär guld med täljkniv", men verkligheten är helt en annan! Visst finns det en och annan stor campingägare på Västkusten, kanske Öland och Gotland som har en stor och hög lönsamhet.... men resten! Nej, det är inte bland turistföretagare som satsat på Sverige som vi hittar de nya miljonärerna.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nja ... priserna är nog satta enligt principen "Tillgång och efterfrågan". Och det är ju lätt när man har kompisar i det kommunala styret som sätter förbudsskyltar över ytorna mellan campingplatserna. (Se Visby)

Vem har sagt att man ska livnära sig på en kort säsong, jag får jobba hela året för att få ihop min ekonomi.

Min far (må han vila i frid) kunde leva på inkomsterna från maj-augusti men han hade öppet ALLA dagar på året trots låg omsättning på övrig tid.

Ingen medömkan från mej för dom som inte jobbar hela året eller har tvivelaktigt kommunalt stöd.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Hej Kenth,

Kul, visste inte att det var din pappa som var pionjären inom ställplatsföretagandet i Sverige. Ja, jag ser att redan på hans tid var säsongen kort.... *s*

Skrev inte för att jag tror att turistföretagarna vill ha eller behöver medömkan.

Nej, det var för att försöka förklara varför vi kanske inte ser flera ställplatser som skapas av privata entreprenörer.

Vet inte vad du fått det ifrån att dessa företagare bara arbetar halva året. Det är inte alls min erfarenhet när jag träffat dessa företagare. De är ofta mångsysslare.

Har erfarenhet som turistchef i att våra största turistområden, så en viss kännedom om förutsättningarna finns.

Leve det fria företagandet och entreprenörerna som driver utvecklingen framåt!

Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest

Jag är mycket förvånad över att höra att det kan vara svårt att få plats på campingar. Det stämmer absolut inte med våra erfarenheter, det är ytterst sällan vi inte har kunnat få en plats vi kunnat acceptera, och helt fullbelagt har vi aldrig upplevt att det varit.

Hur det är på ställplatser kan vi inte bedöma, då det inte är något alternativ för oss ö h t.

Toppen